TKR schreef: ↑19 nov 2025, 11:32
Zwitserland zou de subsidie voor de nachttrein naar Malmö annuleren, SBB zegt dat ze de rit niet kunnen financieren zonder de subsidie.
De subsidie gaat om €10mio / jaar, of zo'n €40.000 per rit, iemand rekende uit €114 per zitje of bed.
Jon Worth had voorgerekend dat het gemiddelde per reiziger minder is, maar ik vind niet direct terug waar.
Verder is vooral het gebruik van de Duitse infrastructuur erg duur, aangezien daar de volledige kosten uit de infraheffing moeten worden betaald.
TKR schreef: ↑19 nov 2025, 11:32
Zwitserland zou de subsidie voor de nachttrein naar Malmö annuleren, SBB zegt dat ze de rit niet kunnen financieren zonder de subsidie.
De subsidie gaat om €10mio / jaar, of zo'n €40.000 per rit, iemand rekende uit €114 per zitje of bed.
Jon Worth had voorgerekend dat het gemiddelde per reiziger minder is, maar ik vind niet direct terug waar.
Verder is vooral het gebruik van de Duitse infrastructuur erg duur, aangezien daar de volledige kosten uit de infraheffing moeten worden betaald.
In Zwitselrand is het ook gebruikelijk dat men een dergelijk subsidie minstens voor een jaar of drie-vier plant. Dus er is ofwel geld om dit 4 jaar te doen, of anders doe je het beter gewoon niet. Zo een nieuwe dienst heeft tijd nodig om aan martkt aan te spreken.
Met welke partner gaat TCS de ES in Frankrijk verzorgen eingelijk? Voorzover ik weet hebben ze geen eigen licentie in Frankrijk. Wel een slimme zet van ES, zo hebben ze een bijna-dagelijkse slaaptrein (zes keer per week) naar Berlijn, drie keer via Nederland en drie keer per week via Aken.
Laatst gewijzigd door Gydo op 24 nov 2025, 22:04, 1 keer totaal gewijzigd.
TCS heeft een veiligheidslicentie in Frankrijk aangevraagd. Er is een kans dat dat op 26 maart nog niet geregeld is - dan wordt de startdatum uitgesteld. Lineas zou de tractie verzorgen, de rijtuigen komen van RDC Deutschland. ÖBB had net de huur van enkele rijtuigen beëindigd.
FLV-FGSP schreef: ↑23 nov 2025, 14:18
TCS heeft een veiligheidslicentie in Frankrijk aangevraagd. Er is een kans dat dat op 26 maart nog niet geregeld is - dan wordt de startdatum uitgesteld. Lineas zou de tractie verzorgen, de rijtuigen komen van RDC Deutschland. ÖBB had net de huur van enkele rijtuigen beëindigd.
Traxx is niet toegelaten om in Frankrijk reizigerstreinen te rijden. Alle de Traxx die Lineas heeft tractiemateriaal zal gehuurd worden van een leasemaatschappij. Dat weet ik van een interne bron binnen TCS.
Gydo schreef: ↑23 nov 2025, 14:11
Met welke partner gaat TCS de ES in Frankrijk verzorgen eingelijk? Voorzover ik weet hebben ze geen eigen licentie in Frankrijk. Wel een slimme zet van ES, zo hebben ze een dagelijkse slaaptrein naar Berlijn, drie keer via Nederland en drie keer per week via Aken.
Maar 6x per week via Brussel. Dat is pas goed nieuws
260689 schreef: ↑24 nov 2025, 00:15
Traxx is niet toegelaten om in Frankrijk reizigerstreinen te rijden.
De Nightjet van/naar Parijs wordt getrokken door een BR 185.5. Misschien mag de 186 het niet, omdat het nooit is aangevraagd, maar dat zal een formaliteit zijn.
260689 schreef: ↑24 nov 2025, 00:15
Traxx is niet toegelaten om in Frankrijk reizigerstreinen te rijden.
De Nightjet van/naar Parijs wordt getrokken door een BR 185.5. Misschien mag de 186 het niet, omdat het nooit is aangevraagd, maar dat zal een formaliteit zijn.
Maar de BR185.5 is niet toegelaten in België.
Ik weet welke loc het wordt. Maar het is inderdaad te betwijfelen of tegen maart 2026 deze in België kan/mag rijden.
260689 schreef: ↑24 nov 2025, 00:15
Traxx is niet toegelaten om in Frankrijk reizigerstreinen te rijden.
De Nightjet van/naar Parijs wordt getrokken door een BR 185.5. Misschien mag de 186 het niet, omdat het nooit is aangevraagd, maar dat zal een formaliteit zijn.
Maar de BR185.5 is niet toegelaten in België.
Ik weet welke loc het wordt. Maar het is inderdaad te betwijfelen of tegen maart 2026 deze in België kan/mag rijden.
Misschien een 193 of 188, zouden die wel toegelaten zijn met passagiers? Of wordt het een eloc die nog geen toelating in België heeft? We zullen zien. Ben benieuwd of de RDC-stam een ES kleurstelling zal gaan krijgen. Of dat de rijtuigen in RDC kleuren blijven.