De Berlijn-ICE’s rijden gewoonlijk quasi leeg tussen Aken en Keulen. Een zitplaatsreservering enkel en alleen voor dat stuk is weggesmeten geld.4017-4018 schreef: ↑11 nov 2025, 23:20 Dag allemaal,
Weet niet of dit de juiste plek is voor mijn vraag, verplaats maar gerust:
Heeft iemand ervaring met ICE 758 binnen Duitsland (op het traject Köln–Aachen) wat betreft de drukte?
Raden jullie aan om een zitplaats te reserveren, of is het meestal niet zo druk dat dit nodig is?
ICE 758 vertrekt uit Köln Hbf om 16:22 en komt aan in Aachen Hbf om 17:08.
Ice verbinding Brussel Duitsland
-
trainlovertje
- Berichten: 2852
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
Op een vrijdagavond kan het wel druk zijn, dus dan zou je een reservatie wel kunnen overwegen (bvb als je met een groepje reist).
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
Kijk op de DB-website hoe druk het is op jouw datum. Je kunt ook precies zien welke stoelen er nog reserveerbaar zijn.4017-4018 schreef: ↑11 nov 2025, 23:20 Heeft iemand ervaring met ICE 758 binnen Duitsland (op het traject Köln–Aachen) wat betreft de drukte?
Raden jullie aan om een zitplaats te reserveren, of is het meestal niet zo druk dat dit nodig is?
ICE 758 vertrekt uit Köln Hbf om 16:22 en komt aan in Aachen Hbf om 17:08.
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
Ik kan me niet indenken dat die trein tot Aken helemaal vol gaat zitten, het is een ICE1 LDV. Als je alleen reist zou ik geen reservering maken, als je met meerdere mensen bij elkaar wil zitten kun je het overwegen.
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
Vanaf vanavond tot 24 november wordt Köln hbf gesloten voor het omschakelen naar ETCS. Althans dat was het plan tot een paar dagen geleden, toen men een softwarefout ontdekte. Ipv één totale sluiting zullen er twee nodig zijn (datums voor de tweede sluiting zijn nog niet gekend). De actuele sluiting gaat door (wellicht voor het installeren van de hardware).
De S-treinen rijden wel nog van/naar Köln Hbf, deze gebruiken blijkbaar een afgescheiden net dat wel al op ETCS zit.
ICEs tussen België en Frankfurt rijden om en stoppen in Kölh-Ehrenfeld ipv Köln Hbf.
De S-treinen rijden wel nog van/naar Köln Hbf, deze gebruiken blijkbaar een afgescheiden net dat wel al op ETCS zit.
ICEs tussen België en Frankfurt rijden om en stoppen in Kölh-Ehrenfeld ipv Köln Hbf.
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
ETCS zal nu nog niet in dienst gesteld worden hoor. Ze gaan gewoon de seininrichting ombouwen van een analoog naar een digitaal systeem. Dat is iets wat wij in de periode 2015-2020 ook op grote schaal gedaan hebben ter voorbereiding van ETCS dat de jaren erna uitgerold is.rdv schreef: ↑14 nov 2025, 20:40 Vanaf vanavond tot 24 november wordt Köln hbf gesloten voor het omschakelen naar ETCS. Althans dat was het plan tot een paar dagen geleden, toen men een softwarefout ontdekte. Ipv één totale sluiting zullen er twee nodig zijn (datums voor de tweede sluiting zijn nog niet gekend). De actuele sluiting gaat door (wellicht voor het installeren van de hardware).
De S-treinen rijden wel nog van/naar Köln Hbf, deze gebruiken blijkbaar een afgescheiden net dat wel al op ETCS zit.
ICEs tussen België en Frankfurt rijden om en stoppen in Kölh-Ehrenfeld ipv Köln Hbf.
-
trainlovertje
- Berichten: 2852
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
Inderdaad, men neemt daar afscheid van de relaistechniek en schakelt over op ESTW, afkorting voor elektronisches Stellwerk. Hoewel deze techniek in Duitsland al sinds de jaren 80 bestaat, is deze helemaal nog niet overal uitgerold. Dat toont gewoon hoe weinig de Duitse politiek investeert in hun spoor. Geen wonder dat tegenwoordig zowaar de helft van de langeafstandstreinen te laat hun eindbestemming bereiken. Van een stiptheid van 50% van onze langere verbindingen staan wij gelukkig nog ver af, ook al zijn verbindingen nooit zo lang (in afstand) als in Duitsland.Shrek schreef: ↑15 nov 2025, 02:10ETCS zal nu nog niet in dienst gesteld worden hoor. Ze gaan gewoon de seininrichting ombouwen van een analoog naar een digitaal systeem. Dat is iets wat wij in de periode 2015-2020 ook op grote schaal gedaan hebben ter voorbereiding van ETCS dat de jaren erna uitgerold is.rdv schreef: ↑14 nov 2025, 20:40 Vanaf vanavond tot 24 november wordt Köln hbf gesloten voor het omschakelen naar ETCS. Althans dat was het plan tot een paar dagen geleden, toen men een softwarefout ontdekte. Ipv één totale sluiting zullen er twee nodig zijn (datums voor de tweede sluiting zijn nog niet gekend). De actuele sluiting gaat door (wellicht voor het installeren van de hardware).
De S-treinen rijden wel nog van/naar Köln Hbf, deze gebruiken blijkbaar een afgescheiden net dat wel al op ETCS zit.
ICEs tussen België en Frankfurt rijden om en stoppen in Kölh-Ehrenfeld ipv Köln Hbf.
ESTW-techniek is wel een vereiste om later ooit op een dag ETCS te installeren. Hopelijk ergens voor 2040.
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
Dankuwel voor de toelichting - Ik verwachtte dat gezien de stand van de techniek, die tussenstap via ESTW niet meer nodig zou zijn. Hoedanook, op 24 november komt er niets electronisch in dienst, en wordt er verder met relais gewerkt, wegens een softwarefout (tenzij me onderstussen er in zou slagen om die op te lossen, maar dat lijkt me onmogelijk).Shrek schreef: ↑15 nov 2025, 02:10ETCS zal nu nog niet in dienst gesteld worden hoor. Ze gaan gewoon de seininrichting ombouwen van een analoog naar een digitaal systeem. Dat is iets wat wij in de periode 2015-2020 ook op grote schaal gedaan hebben ter voorbereiding van ETCS dat de jaren erna uitgerold is.rdv schreef: ↑14 nov 2025, 20:40 Vanaf vanavond tot 24 november wordt Köln hbf gesloten voor het omschakelen naar ETCS. Althans dat was het plan tot een paar dagen geleden, toen men een softwarefout ontdekte. Ipv één totale sluiting zullen er twee nodig zijn (datums voor de tweede sluiting zijn nog niet gekend). De actuele sluiting gaat door (wellicht voor het installeren van de hardware).
De S-treinen rijden wel nog van/naar Köln Hbf, deze gebruiken blijkbaar een afgescheiden net dat wel al op ETCS zit.
ICEs tussen België en Frankfurt rijden om en stoppen in Kölh-Ehrenfeld ipv Köln Hbf.
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
Er zijn plannen voor een negende ICE-verbinding Keulen - Brussel in de zomermaanden. Oorspronkelijk was gedacht om deze naar Oostende te sturen, maar inmiddels gaan de ideeën eerder richting Gent en Brugge. Vagonweb geeft al voorlopige info:
https://www.vagonweb.cz/razeni/vlak.php ... 0&rok=2026
https://www.vagonweb.cz/razeni/vlak.php ... 1&rok=2026
Als dit doorgaat hebben Gent en Brugge dus eerder een ICE dan Antwerpen
https://www.vagonweb.cz/razeni/vlak.php ... 0&rok=2026
https://www.vagonweb.cz/razeni/vlak.php ... 1&rok=2026
Als dit doorgaat hebben Gent en Brugge dus eerder een ICE dan Antwerpen
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
Ik zou toch eens de bezettingscijfers van de ICEs tussen Brussel en Aachen (vv) willen zien. Ik zit toch regelmatig in een ICE waar de bezettingsgraad tot/na Aachen niet hoger is dan 20 % tot 30%. (en vraag me dan af hoe dat rendabel kan zijn). Ik begrijp dat voor de ICE die om 6:23 in Brussel-Zuid vertrekt, maar die van 8:25 zou toch meer gevuld mogen zijn. Idem voor die ICEs met vertrek uit Keulen om 17:43 of 19:43 (hoewel die naar mijn aanvoelen beter gevuld zijn dan de ochtendtreinen). In de zomermaanden is de bezetting wel (veel) hoger, maar is dat genoeg om die verbinding rendabel te maken?
Ik zie altijd overstappers richting Gent en Oostende, maar om daar een trein voor te laten doorrijden? Zeker op de voorgestelde tijdstippen.
Ik zie altijd overstappers richting Gent en Oostende, maar om daar een trein voor te laten doorrijden? Zeker op de voorgestelde tijdstippen.
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
Je zit duidelijk in andere treinen dan ik. En zo lage bezetting zie ik nooit meer. 50% of meer is gebruikelijk, en dat ook in de vroege trein uit Brussel.
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
Dankuwel en blij dat te horen.
Ik reis steeds zonder reservatie, en heb meestal een vouwfiets bij, ik zoek dus een plaats niet te ver van de bagageplaatsen (om mijn fiets in de gaten te kunnen houden) en meestal heb ik bij opstap in Luik ruim de keuze om twee lege plaatsen of zelfs een tafel zonder bezetting te vinden vlakbij de bagagevakken. Ik reis meestal op dinsdag of donderdag. Op maandag 10 november merkte ik wel dat de bezetting in de ICE 11 beduidend hoger lag dan ik gewend ben. Ik zal eens systematisch beginnnen tellen (enkele maanden geleden telde ik minder dan 10 mensen in het eerste rijtuig (51 plaatsen) op de ICE11 tussen Luik en Aken - waarbij ik me er bewust van ben dat het 1ste rijtuig wellicht het minst bezette is)
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
Hetgeen ik vorige week vernam: oorspronkelijk plande men een ice tot Brugge, maar zou dit Oostende worden. Men hoopt op zomer 2026, maar zeker vanaf zomer 2027. Vertrek in Brussel rond 11:45, aankomst Oostende rond 13:00 en vertrek naar Keulen rond 14:00.FLV-FGSP schreef: ↑08 dec 2025, 13:08 Er zijn plannen voor een negende ICE-verbinding Keulen - Brussel in de zomermaanden. Oorspronkelijk was gedacht om deze naar Oostende te sturen, maar inmiddels gaan de ideeën eerder richting Gent en Brugge. Vagonweb geeft al voorlopige info:
https://www.vagonweb.cz/razeni/vlak.php ... 0&rok=2026
https://www.vagonweb.cz/razeni/vlak.php ... 1&rok=2026
Als dit doorgaat hebben Gent en Brugge dus eerder een ICE dan Antwerpen![]()
Vorige maand reed er al een ice als test naar Oostende.