Eurocity Direct Brussel - Amsterdam (- Lelystad)

ovspotter_be
Berichten: 1405
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02

Re: Eurocity Direct Brussel - Amsterdam (- Lelystad)

Bericht door ovspotter_be »

9211 werd gisteren geannuleerd te Mechelen na een fysieke agressie tegenover de treinbegeleiders dus als het diezelfde treinbegeleider was die dat omroepte kan ik geloven dat die op dat moment dusdanig onder de indruk was van wat er zich had afgespeeld dat je niet meer goed kunt nadenken en informatie doorgeven.
En de EuroCity Direct stopt niet in Mechelen dus eerst naar Antwerpen reizen lijkt me wel een nuttig advies.
rvdborgt
Berichten: 4792
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Eurocity Direct Brussel - Amsterdam (- Lelystad)

Bericht door rvdborgt »

Ah, ik had even gemist dat het zich in Mechelen afspeelde. De volgende trein naar Antwerpen is dan inderdaad het beste, al hoort daar nog wel een vervolgadvies bij, al is dat niet meer dan "vraag daar verder".
Niettemin heb ik van de NMBS-klantenservice helaas al de bewering gezien dat ook bij uitval van de EC niet met de ECD mag reizen, terwijl de NS-klantenservice precies het tegenovergestelde zegt, dus niks zou me verbazen.
jknockaert
Berichten: 280
Lid geworden op: 02 nov 2020, 10:46

Re: Eurocity Direct Brussel - Amsterdam (- Lelystad)

Bericht door jknockaert »

rvdborgt schreef: 28 sep 2025, 10:52NS schrijft wel in een mail die je na boeking van een EC krijgt: "Let op: U mag alleen met een Eurocity Direct trein reizen als uw EuroCity trein uitvalt."
Dat is inderdaad de recentste versie van die boodschap, die je ook krijgt als je een ticket van Breda naar Noorderkempen geboekt hebt. Ik denk dat NS zelf ook niet heel goed weet wat ze ermee bedoelen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23187
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Eurocity Direct Brussel - Amsterdam (- Lelystad)

Bericht door Steven »

Als een trein uitvalt (EC of ECD) mag je de volgende van trein nemen van deze 2 relaties zodat je met de kleinste vertraging aankomt op je bestemming. Deze ochtend is 9215 uitgevallen om technische reden. Een Franstalige vrouw nam de 9527 waardoor haar vertraging beperkt was tot 28 minuten. Indien ze wacht op 9219 had ze een vertraging van 60 (vandaag zelfs 80 min daar 9219 te Antwerpen werd gehinderd door spoorlopers).
Harshan
Berichten: 61
Lid geworden op: 03 nov 2022, 12:48
Locatie: Gent

Re: Eurocity Direct Brussel - Amsterdam (- Lelystad)

Bericht door Harshan »

Waarom wil de NMBS deze trein niet openstellen voor de binnenlandse reizigers? En als er capaciteitsbeperking is, kon ze die trein (ECD) niet een of andere snellere IC-treinen laten overnemen tot Brussel met behoud van de stations van een of andere snellere IC-treinen? Dat is de beste oplossing. En richting Charleroi kunnen de IC-22 en IC-31 gaan oftewel IC-05 of IC-07 en IC-22 of IC-31 naar Charleroi gaan. Dat is mijn oplossing. Dan wordt de ECD de IC-05 of IC-07. Maar de ECD zou beter aanleunen bij IC-07 omdat de uren bijna dezelfde zijn.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13321
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Eurocity Direct Brussel - Amsterdam (- Lelystad)

Bericht door Shrek »

Harshan schreef: 09 dec 2025, 22:57 Waarom wil de NMBS deze trein niet openstellen voor de binnenlandse reizigers? En als er capaciteitsbeperking is, kon ze die trein (ECD) niet een of andere snellere IC-treinen laten overnemen tot Brussel met behoud van de stations van een of andere snellere IC-treinen? Dat is de beste oplossing. En richting Charleroi kunnen de IC-22 en IC-31 gaan oftewel IC-05 of IC-07 en IC-22 of IC-31 naar Charleroi gaan. Dat is mijn oplossing. Dan wordt de ECD de IC-05 of IC-07. Maar de ECD zou beter aanleunen bij IC-07 omdat de uren bijna dezelfde zijn.
De ECD is veel te klein om de reizigers van die IC's aan te kunnen. Tegenwoordig zijn al die IC's met 8 of 9 M6. Ter vergelijking: een ECD heeft de capaciteit van 1,5 Desiro. Een totaal andere grootteorde dus.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23187
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Eurocity Direct Brussel - Amsterdam (- Lelystad)

Bericht door Steven »

Een ICNG kan je vergelijken met 6 gewone rijtuigen (het zijn namelijk 8 korte rijtuigen). 8 dubbeldekkers schrappen is dus zeker geen goed plan.
jknockaert
Berichten: 280
Lid geworden op: 02 nov 2020, 10:46

Re: Eurocity Direct Brussel - Amsterdam (- Lelystad)

Bericht door jknockaert »

Shrek schreef: 10 dec 2025, 01:39De ECD is veel te klein om de reizigers van die IC's aan te kunnen. Tegenwoordig zijn al die IC's met 8 of 9 M6. Ter vergelijking: een ECD heeft de capaciteit van 1,5 Desiro. Een totaal andere grootteorde dus.
Net zoals je 8 of 9 M6 aan elkaar kan koppelen kan je twee ICNG aan elkaar hangen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23187
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Eurocity Direct Brussel - Amsterdam (- Lelystad)

Bericht door Steven »

jknockaert schreef: 10 dec 2025, 10:02
Shrek schreef: 10 dec 2025, 01:39De ECD is veel te klein om de reizigers van die IC's aan te kunnen. Tegenwoordig zijn al die IC's met 8 of 9 M6. Ter vergelijking: een ECD heeft de capaciteit van 1,5 Desiro. Een totaal andere grootteorde dus.
Net zoals je 8 of 9 M6 aan elkaar kan koppelen kan je twee ICNG aan elkaar hangen.
Dat kan maar mag niet commercieel, die trein zou dan 330m lang zijn en niet alle perrons zijn daarop voorzien. Bijkomend zijn er beperkingen vanwege de schuiftrede op de ICNG. Heel gevoelige dingen. Stel een trein komt aan perron, de deuren openen en de trede schuift uit OVER het perron, door het instappen van de reizigers zakt de trein lichtjes en de schuiftrede zet zich vast op het perron. Het normaal sluiten van de deuren zal dan verhinderd zijn. Onze perrons zouden dan eerst allemaal mooie correct 76cm moeten zijn. Perrons zoals Berchem zijn dus al taboe voor de ICNG.
Gebruikersavatar
TKR
Berichten: 631
Lid geworden op: 08 dec 2021, 23:56

Re: Eurocity Direct Brussel - Amsterdam (- Lelystad)

Bericht door TKR »

De perrons van Berchem zijn toch 55cm? De schuiftrede kan daar dan toch niet vast komen te zitten?
Trekken deze zich niet terug in als ze het perron niet vinden?
Harshan
Berichten: 61
Lid geworden op: 03 nov 2022, 12:48
Locatie: Gent

Re: Eurocity Direct Brussel - Amsterdam (- Lelystad)

Bericht door Harshan »

Shrek schreef: 10 dec 2025, 01:39
Harshan schreef: 09 dec 2025, 22:57 Waarom wil de NMBS deze trein niet openstellen voor de binnenlandse reizigers? En als er capaciteitsbeperking is, kon ze die trein (ECD) niet een of andere snellere IC-treinen laten overnemen tot Brussel met behoud van de stations van een of andere snellere IC-treinen? Dat is de beste oplossing. En richting Charleroi kunnen de IC-22 en IC-31 gaan oftewel IC-05 of IC-07 en IC-22 of IC-31 naar Charleroi gaan. Dat is mijn oplossing. Dan wordt de ECD de IC-05 of IC-07. Maar de ECD zou beter aanleunen bij IC-07 omdat de uren bijna dezelfde zijn.
De ECD is veel te klein om de reizigers van die IC's aan te kunnen. Tegenwoordig zijn al die IC's met 8 of 9 M6. Ter vergelijking: een ECD heeft de capaciteit van 1,5 Desiro. Een totaal andere grootteorde dus.
Daar heb ik een oplossing voor. Maar dat is dan wel een pestmaatregel voor de ECD. Die trein beperken tot Antwerpen-Centraal in plaats van Brussel-Zuid met iets ruime keertijd, zodat alle binnenlandse IC's tussen Antwerpen en Brussel kunnen rijden.

Toch er zijn ook andere maatregelen, maar die zijn geen pestmaatregelen voor ECD:

- Om alle treinen, inclusief ECD, te laten rijden tussen Antwerpen en Brussel, moet de NMBS haar vertrekprocedures versnellen, de reistijden verlagen, de commerciële snelheden verhogen, enzovoort. Niet enkel tussen Antwerpen en Brussel, maar overal in België.

En als de Infrabel vreest voor hoger onderhoud door de hierboven opgesomde maatregelen, dan zal ze moeten ervoor zorgen dat haar spoorinfrastructuur duurzaam wordt en is over heel België.

Om hun besparingen opgelost te krijgen, moeten hun managers afslanken of moeten ze minder bonussen en premies ontvangen. Want zo hebben ze geld voor goede dienstverlening.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23187
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Eurocity Direct Brussel - Amsterdam (- Lelystad)

Bericht door Steven »

TKR schreef: 10 dec 2025, 11:40 De perrons van Berchem zijn toch 55cm? De schuiftrede kan daar dan toch niet vast komen te zitten?
Trekken deze zich niet terug in als ze het perron niet vinden?
Neen, als ze geen perron vinden schuiven ze maximaal uit.

Oei ik dacht altijd dat Berchem ook hoge perrons had. Normaal is dat zo voor alle perrons tussen Charleroi en Essen. Historisch door de allereerste klassiekjes. De zogenaamde stellen 00 (nulletjes) die enkel een vaste hoge instap hadden.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23187
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Eurocity Direct Brussel - Amsterdam (- Lelystad)

Bericht door Steven »

Harshan schreef: 10 dec 2025, 13:58
Daar heb ik een oplossing voor. Maar dat is dan wel een pestmaatregel voor de ECD. Die trein beperken tot Antwerpen-Centraal in plaats van Brussel-Zuid met iets ruime keertijd, zodat alle binnenlandse IC's tussen Antwerpen en Brussel kunnen rijden.

Toch er zijn ook andere maatregelen, maar die zijn geen pestmaatregelen voor ECD:

- Om alle treinen, inclusief ECD, te laten rijden tussen Antwerpen en Brussel, moet de NMBS haar vertrekprocedures versnellen, de reistijden verlagen, de commerciële snelheden verhogen, enzovoort. Niet enkel tussen Antwerpen en Brussel, maar overal in België.

En als de Infrabel vreest voor hoger onderhoud door de hierboven opgesomde maatregelen, dan zal ze moeten ervoor zorgen dat haar spoorinfrastructuur duurzaam wordt en is over heel België.

Om hun besparingen opgelost te krijgen, moeten hun managers afslanken of moeten ze minder bonussen en premies ontvangen. Want zo hebben ze geld voor goede dienstverlening.
Heel veel mooie theorie maar dan moet je het hele plan aanpassen en minder kruisingen hebben. Om je een voorbeeld te geven van de ECD.

Bij vertrek te brussel zuid zit de ECD achter de S3 naar Dendermonde, als deze een paar minuten vertraging heeft kan de ECD niet tijdig vertrekken.
Ter info eurostar 93xx naar Amsterdam vertrekt ook al 3 minuten na de ECD, dus een domino effect ontstaat al snel.
Dan gaat de rit doorgaans vlot tot Mechelen. Maar in Mechelen kan je doorgaans al even wachten want de trein 34xx van Binche naar Turnhout kruist je daar en heeft er voorrang. Eens die weg is kan je weer verder vlot rijden tot Antwerpen Berchem. Maar ook daar weer rustig naderen want de S32 naar Essen mag eerst de tunnel induiken. Als die op tijd is geen probleem. Heeft die 2-3 minuten vertraging dan zal je dus zelf ook wat moeten inhouden. Je kan dus niet zomaar even versnellen ook al zou je dat willen. Een domino aantal verschuivingen bij andere treinen ontstaan snel. Het is niet altijd even simpel om in België zomaar even ergens een treintje tussen te gooien. In Nederland werkt dat eenvoudiger omdat men daar overgestapt is naar een corridor systeem waardoor je veel minder kruisingen hebt. Bijkomende zijn de meeste vertakkingen (aansluitingen genaamd in NL) daar jaren geleden aangepakt om minder kruisingen te hebben.
K V B
Berichten: 3407
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Eurocity Direct Brussel - Amsterdam (- Lelystad)

Bericht door K V B »

Shrek schreef: 10 dec 2025, 01:39 De ECD is veel te klein om de reizigers van die IC's aan te kunnen. Tegenwoordig zijn al die IC's met 8 of 9 M6. Ter vergelijking: een ECD heeft de capaciteit van 1,5 Desiro. Een totaal andere grootteorde dus.
Dan koppel je er toch in Antwerpen een stel aan? Dat doet de NS zelf ook tussen Rotterdam en Lelystad.
En dat doet bijv. de SBB met de TGVs van Zurich naar Parijs.
desirootje
Berichten: 1052
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Eurocity Direct Brussel - Amsterdam (- Lelystad)

Bericht door desirootje »

K V B schreef: 11 dec 2025, 17:03
Shrek schreef: 10 dec 2025, 01:39 De ECD is veel te klein om de reizigers van die IC's aan te kunnen. Tegenwoordig zijn al die IC's met 8 of 9 M6. Ter vergelijking: een ECD heeft de capaciteit van 1,5 Desiro. Een totaal andere grootteorde dus.
Dan koppel je er toch in Antwerpen een stel aan? Dat doet de NS zelf ook tussen Rotterdam en Lelystad.
En dat doet bijv. de SBB met de TGVs van Zurich naar Parijs.
Maar 2 ICNG's zijn nog steeds te weinig voor L25. Als 1 ICNG-BE ongeveer 1.5 desiro is, dan is het toch logisch dat 2 ICNG-BE's 3 desiro's zijn. Stel je nu voor dat er 3 desiro's rondrijden op L25 in de spits. Moet ik het verder uitleggen of komt het binnen? 8 M6 is 1063 zitplaatsen (uitgaande van de samenstelling M6Bx+M6Bd+M6A+5M6B), 2 ICNG is 826, Dit komt overeen met maar 77.7% van de capaciteit tov de kortste trein in de spits.
Plaats reactie