Nieuwe TGV M

Shrek

Re: Nieuwe TGV M

Bericht door Shrek »

TKR schreef: 11 dec 2025, 22:45 Op zich is er geen TGV-M besteld om naar België te rijden. Ze hebben enkel 3kV stellen gekocht om naar Italië te rijden. Echter doe Italië op het moment moeilijk met de goedkeuring van deze treinen, iets met het feit dat het geen echte multiple unit is. (technisch gezien is de TGV gewoon 2 locomotieven en een reeks rijtuigen)
Ik heb toch vanuit de SNCF iets helemaal anders gehoord. Ze hebben wel een subreeks voor België voorzien die ergens in de jaren '30 geleverd gaat worden.

Eurostar zal er sneller zijn met hun nieuwe treinen, maar de TGV's komen er weldegelijk.

Als ik het persbericht van SNCF trouwens goed gelezen heb zijn er op dit moment 15 TGV-M's besteld met het internationale pakket. Wetende dat er vandaag voor de verbinding naar Italië maar 6 TGV's gebruikt worden, kan je er gerust vanuit gaan dat het merendeel hiervan voor België bedoeld is. Het lijkt mij ook niet onmogelijk dat er bij vervolgbestellingen nog extra stellen komen.
TKR

Bericht door TKR »

ok, ergens in de jaren '30 geleverd is dus geen onderdeel van de huidige bestelling, en zit ook niet in de cijfers van 'aantal bestelde TGV-M stellen'. :)

Het internationale pakket omvat ook treinen die naar Zwitserland gaan dacht ik. Ik dacht dat SNCF ook Trenitalia een beetje wil gaan pesten op het binnenlandse Italiaanse net.

edit: ze willen er 15 inzetten in en naar Italië:
https://www.groupe-sncf.com/en/group/ab ... peed-italy
rdv

Bericht door rdv »

En geen voor Spanje?
desirootje

Bericht door desirootje »

rdv schreef: 12 dec 2025, 02:10 En geen voor Spanje?
De Spaanse spoorwegen met normaalspoor hebben voor zover ik weet allemaal 25 kV AC. Als alles goed gaat hoort een TGV/Ouigo nooit te belanden op Iberische spoorweidte, zolang er geen ontsporingen gebeuren natuurlijk.
Plaats reactie