FIP-vrijbiljet in Oostenrijk
FIP-vrijbiljet in Oostenrijk
Goeiedag,
Ik zou binnenkort met de trein naar Budapest willen reizen en zal Duitsland, Oostenrijk en Hongarije doorkruisen.
Op de website van HR-Rail lees ik echter dat er in Oostenrijk een bijkomende toeslag van 10 EUR verschuldigd is op EC-, RJ- en IC-treinen. Aangezien ik één van de rechtstreekse EC's tussen München en Budapest zal nemen, vraag ik me af waar je die toeslag kan kopen. Kan dit online, aan boord of enkel aan een loket van de ÖBB (niet handig)? Iemand hier ervaring mee? Ik hoor het graag. Alvast bedankt.
Ik zou binnenkort met de trein naar Budapest willen reizen en zal Duitsland, Oostenrijk en Hongarije doorkruisen.
Op de website van HR-Rail lees ik echter dat er in Oostenrijk een bijkomende toeslag van 10 EUR verschuldigd is op EC-, RJ- en IC-treinen. Aangezien ik één van de rechtstreekse EC's tussen München en Budapest zal nemen, vraag ik me af waar je die toeslag kan kopen. Kan dit online, aan boord of enkel aan een loket van de ÖBB (niet handig)? Iemand hier ervaring mee? Ik hoor het graag. Alvast bedankt.
Re: FIP-vrijbiljet in Oostenrijk
Als de conducteur al de moeite neemt om het te innen. Dat doen ze lang niet allemaal.
Het kan inderdaad aan boord, als de TBG het al verlangt. Kaartbetaling is daarbij ook gewoon mogelijk.
Andere opties zijn in Oostenrijk bij de automaat of aan het loket, en wellicht ook online. Maar het is dezelfde prijs als in de trein.
Andere opties zijn in Oostenrijk bij de automaat of aan het loket, en wellicht ook online. Maar het is dezelfde prijs als in de trein.
Er is een boordtoeslag (ik dacht €5) maar die wordt bijna nooit toegepast.
Mijn ervaring is toch dat zon 80% het wel vraagt, maar dat kan natuurlijk ook gewoon pech zijn geweest.
5€? ik dacht wel 15€! Ik weet niet of het per traject of per dag is. Laatste keer heb ik 1 keer moeten betalen en heb dat bewijsje dan bij de volgende ritten op tafel gelegd en was het OK.
Er is een toeslag van €15 en een extra toeslag van ik dacht €5 om het in de trein te kopen. Die laatste toeslag wordt bijna nooit gevraagd. Die eerste meestal wel.
-
ovspotter_be
Volgens FIP Guide bedraagt deze toeslag €10 in 2e klas en €15 in 1e klas.
Kan worden gekocht bij de treinbegeleider, loketten of automaten.
Kan worden gekocht bij de treinbegeleider, loketten of automaten.
Naar mijn weten is die niet van toepassing voor de FIP-toeslag, althans niet volgens de interne bronnen van NS die ik tot mijn beschikking heb, noch volgens de overige bronnen die ik hiervoor normaal gesproken raadpleeg. De boordtoeslag is bij mij in ieder geval ook nog nooit aangerekend.
Ik heb de toeslag er nog geen enkele keer moeten betalen. Ik stel voor dat je er zelf niet spontaan over begint, maar dat je erop bent voorbereid dat het kan gevraagd worden. Aangezien je het gewoon aan boord kan kopen, hoef je op voorhand niets te voorzien.
Mogelijk was het een vergissing van de conducteur, maar een vriend van me heeft eerder dit jaar een keer €5 extra moeten betalen wegens aan boord kopen.ricohallo schreef: ↑20 dec 2025, 10:08Naar mijn weten is die niet van toepassing voor de FIP-toeslag, althans niet volgens de interne bronnen van NS die ik tot mijn beschikking heb, noch volgens de overige bronnen die ik hiervoor normaal gesproken raadpleeg. De boordtoeslag is bij mij in ieder geval ook nog nooit aangerekend.