Klassieke treinen Aken-België
Re: Klassieke treinen Aken-België
De directe verbinding is veel belangrijker dan die met Aachen. Dat stadje wordt al met meer dan genoeg treinen bediend. Iedereen lijkt over het hoofd te zien dat Eupen een belangrijk knooppunt trein/bus is en dat ook moet blijven, anders zijn alle inspanningen van de TEC-LV een maat voor niets. Het is al erg genoeg dat het busstation op enkele honderden meters van het station ligt en dat lang niet alle buslijnen het treinstation bedienen.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Men is in Duitsland de planning van alle grote werven aan het herzien en vertragen, omdat men het allemaal niet rond krijgt - financieel, qua mankracht en qua reizigersbegeleiding. Bvb de ombouw van Köln Hbf op electronische seinvoering is nu voorzien voor 2027 (nadat de werken in november 2025 niet afgerond konden worden door softwarefouten).
Zelfs voorafgaand aan deze evaluatie, werd het verwijderen van de omschakelbare bovenleiding in Aachen hbf steeds maar uitgesteld. Het recentste dat ik me herinner, is 2030. Maar hoogstwaarschijnlijk wordt dit weer vertraagd. Dus mss loont het toch de moeite om iets te ondernemen, ipv te wachten en te blijven wachten op de werken in Aken.
Zelfs voorafgaand aan deze evaluatie, werd het verwijderen van de omschakelbare bovenleiding in Aachen hbf steeds maar uitgesteld. Het recentste dat ik me herinner, is 2030. Maar hoogstwaarschijnlijk wordt dit weer vertraagd. Dus mss loont het toch de moeite om iets te ondernemen, ipv te wachten en te blijven wachten op de werken in Aken.
Bij mijn weten werd de omschakeling in Aachen uitgesteld naar 'ongeveer 2030' omdat we geen materieel hebben voor 15kV en men dus zo vriendelijk was te wachten tot we onze MR30 in dienst kunnen nemen.
De HLE 17 zou in 2026/2027 in dienst moeten komen, die is ook voorzien voor het rijden in Duitsland. Aken ombouwen is dus niet afhankelijk van de levering van MR30.
Iedere keer als ik iets van dat project hoor, is het weer 1 of 2 jaar uitgesteld. Dat begon al rond het jaar 2000, onafhankelijk dus van al of niet beschikbaar zijn van MR30.
-
desirootje
Toen hadden we nog de HLE16 en was er nog geen sprake van Hergenrath station, het is goed mogelijk dat ze dachten dat we toen al een nieuwe loc zouden bestellen die 15 kV lust.
-
ostbahnhof
Gisteren, 31/12 zag ik een break op Luik-Aken: S41 5016 om 16:19.
Was verbaasd dit stel naar Aken te zien rijden.
Er stond ook vermeld dat de stop in Hergenrath wegviel.
Is die effectief to Aken gereden of werd die beperkt tot Welkenraedt?
Breaks mogen niet naar Aken. Die zijn beperkt tot Welkenreadt.ostbahnhof schreef: ↑01 jan 2026, 23:57 Gisteren, 31/12 zag ik een break op Luik-Aken: S41 5016 om 16:19.
Ik heb inderdaad begrip voor. Maar ik wil de tweede optie (de knip van IC-12 ik Luik en de vervanger ervan met verlenging tot Aken (Duitsland)) eens uitdiepen en toelichten.desirootje schreef: ↑28 dec 2025, 21:47Nogmaals, de I11'en hebben geen capaciteit. Mensen op dit forum hebben al zitten klagen over maar 5-6 M7 rijtuigen op de IC01, met nog I10/I11 erbij. I11 hoort niet thuis op L50A of L36N, zelfs 12 rijtuigen zouden een te lage capaciteit hebben. Daarnaast moet Hergenrath bedient blijven, maar het heeft enorme korte perrons wat je liefst niet hebt met een trein van 9+ rijtuigen, daar passen er maar 4 rijtuigen aan het perron, 3 als de locomotief vanvoor staat (wat hij de helft van de tijd doet)Harshan schreef: ↑28 dec 2025, 20:38 Dank u wel! Ik ben ook niet tevreden met ongepaste treinvoertuigen (IC-voertuigen) op dit treintype S41 (stoptreindienst). Dit is de voornaamste reden.
Bijgevolg kan men deze verbinding een IC-verbinding van maken, dan zullen de huidige treinvoertuigen wel passen.
Zo heb ik een aantal IC-lijnen in mijn gedachten, zoals:
- het verleggen van de bestemming van IC-01 van Eupen naar Aken (Duitsland) en behoudt IC-01 zijn huidige uren, maar komt hij ongeveer halfuur later aan in Aken dan de S41. Toch is dit rijpad wat gunstiger, omdat er geen belemmeringen zijn van HST's en hij heeft voldoende en vlotte aansluitingen met treinen van en naar Keulen, Düsseldorf en co. Dus richting Eupen kan de L-09- of IC-12 trein gaan. Dit is dagelijks!;Dit is iets realistischer, maar mensen zullen nog steeds boos zijn dat ze hun directe trein naar Brussel kwijt zijn, daarnaast lijkt het me een zeer complexe knoop vanwege de wisselbare bovenleiding in Aachen die traag is, aansluitingen in Luik en Verviers en natuurlijk de grootste knoop van het land de Brusselse NZV.- Als de bovenstaande optie onmogelijk is, dan dacht ik om een nieuwe IC-verbinding te creëeren, namelijk: IC-27 met het behoud van de huidige treinserie 5000 van S41 van en naar Aken. Deze trein rijdt dus van Liers naar Aken en hij gebruikt ongeveer het rijpad van de huidige IC-12. Dus dat laatste (IC-12) rijdt tot Luik in plaats van Welkenraedt en heeft aansluiting met IC-27 richting. Dus de IC-27 neemt de haltes van IC-12 tussen Luik en Welkenraedt over, alsook: Hergenrath. Om deze aansluiting te garanderen komt de IC-12 ongeveer 10 minuten vroeger in Luik aan en omgekeerd daar ook 10 minuten later vertrekken, zodat het niet Dendermonde issue wordt. Dus hij vertrekt ook zoveel minuten vroeger. Maar daarvoor moeten ook andere treinen, namelijk: de HST's Brussel - Duitsland ook wat enkele minuten vroeger vertrekken uit Brussel en omgekeerd enkele minuten daar later aan, zodat er geen belemmeringen zijn met elkaar. En de IC-27 treinserie 5000 vertrekt ook een aantal minuten vroeger uit Luik en komt daar een aantal minuten later aan, zodat de trein vlotte aansluitingen heeft met L-09-trein en andere treinen in België en Nederland. Maar de keerzijde van de medaille is dat de trein in Aken in de weg kan staan voor HST's of dat HST's in de weg kunnen staan voor deze trein wat nu het geval is bij S41 waardoor het rijpad niet optimaal is. Dit is ook dagelijks!;
- De verbinding Brussel - Aken (Duitsland) creëeren met dezelfde IC-lijn als hierboven, namelijk: IC-27 treinserie 5000, zodat er geen overstap hoeft te komen in Luik, maar de trein gebruikt nog steeds het rijpad van IC-12. Toch moeten de uren van HST's de uren niet vervroegen of verlaten in Brussel, maar wel een klein beetje. Langs de andere kant kent deze optie ook belemmeringen zoals hierboven beschreven, omdat de uren ongeveer dezelfde zijn als optie ervoor. Alsook: deze optie kan voorgoed IC-12 nog verkorten dan de optie ervoor of afvoeren, omdat ze beiden ongeveer dezelfde uren hebben tussen Brussel-Zuid en Welkenraedt. Dit is ook voor elke dag!
Dit zijn mijn ideëen over de verbinding van en naar Duitsland.
Als S41 verder moet blijven rijden van en naar Duitsland, dan zal men eens moeten proberen de Desiro erop te testen en in te zetten.
Verviers-Centraal heeft naast IC-12 ook IC-01 om rectstreeks naar Brussel te gaan wat veel betrouwbaarder is en men erop kan rekenen dan op IC-12.
Want niet alle ritten van IC-12 rijden volledig tot Welkenraedt wat wel jammer is. Hoe komt dat? Wegens gebrek aan geschikte voertuigen?
Als dat het probleem is, dan kan men die trein beperken tot Luik en daar de reizigers laten overstappen en de andere trein, namelijk: de door mij voorgestelde IC-27 treinserie 5000, laten nemen, die tot Aken verlengd is met de haltes van IC-12 en Hergenrath, zodat zo alle ritten van IC-12 volledig rijden en zodat de geschikte voertuigen, omlopen en ritten voor de Hogesnelheidslijn 2 beschikbaar en gespaard zijn. Dus 4, 5 of 6 stammen.
Want als alle ritten van IC-12 tot Welkenraedt rijden, dan heeft men, net zoals: IC-01, 7 of 8 stammen ervoor nodig, terwijl er niet zoveel geschikte voertuigen voor zijn.
En IC-27 (5000) (Liers - Aken) heeft ook hetzelfde aantal stammen van I11-treinrijtuigen als de huidige S41 (5000), alhoewel al dan niet met 1 of 2 rijtuigen per stam erbij.
Zo is mijn plan. Toch een obstakel in Aken dat HST's in de weg staan voor deze trein of omgekeerd waardoor de stiptheid ervan een invloed kan hebben.