OUIGO Brussel - Parijs

Harshan

Re: OUIGO Brussel - Parijs

Bericht door Harshan »

260689 schreef: 04 jan 2026, 22:41
Harshan schreef: 04 jan 2026, 22:32
gpvos schreef: 04 jan 2026, 20:18 Het materieel en de snelheid zijn klassiek, maar het blijft een speciaal soort trein met zijn verplichte reserveringssysteem, en daarmee vind ik 'm de naam klassiek niet waardig, dat is-'ie m.i. pas als je op de dag zelf op je vertrekstation een kaartje kan kopen en instappen. Het is laakbaar dat de SNCF daar niet aan wil op deze verbinding.
In Frankrijk moet men ook voor binnenlandse Ouigo Train Classique (OTC) reserveren, denk ik. En Brussel - Parijs (Frankrijk) is de enige internationale verbinding onder dit formule (OTC). Is SNCF niet enthousiast of geïnteresseerd in deze verbinding? Is de desinteresse, omdat Frankrijk een treinonvriendelijk, beter gezegd: openbaar vervoer onvriendelijk, land is? Is deze verbinding alleen op de aandrang of wegens het initiatief van de NMBS gekomen? Zo ja, dat verwondert me wel dat NMBS dat doet, terwijl ze, net zoals: SNCF, bespaart op het treinaanbod
Die treinen zitten dagelijks goed vol. De prijs is al laag. De reservering is bedoeld dat iedereen een zitplaats en comfortabel vervoerd kan worden. Dat niemand hoeft recht te staan. Vandaar die reservering.
Ah ok! Dank u wel! Hoe komt dat die trein zo goed vol zit?
Shrek

Bericht door Shrek »

Harshan schreef: 04 jan 2026, 22:32 Is deze verbinding alleen op de aandrang of wegens het initiatief van de NMBS gekomen? Zo ja, dat verwondert me wel dat NMBS dat doet, terwijl ze, net zoals: SNCF, bespaart op het treinaanbod
Wat voor nonsens zijn dat nu. De NMBS bespaart toch helemaal niet op aanbod? Elk jaar komen er nieuwe treinen bij. Vorig jaar was de ouigo de nieuweling, inderdaad op initiatief van de NMBS.
klaas

Bericht door klaas »

Harshan schreef: 04 jan 2026, 15:31
TKR schreef: 11 dec 2025, 22:43 De MS96 mag niet verder dan Lille dacht ik.
Ook hebben we niet genoeg MS96 die 25kV lusten.
En kunnen de dubbeldekstreinen van M7 naar Frankrijk gaan? Of op deze verbinding ingezet worden?
Nee, onze M7 (en M6) passen niet binnen het Franse gabarit. Er zal dus normaal nooit een M7 de grens oversteken.
Steve

Bericht door Steve »

En hoe zit het dan met de vereiste dat de M7 "naar de buurlanden" moet kunnen rijden? Is die dan gewoon dode letter gebleven? Met alle treinen die nu gemengd met M6 en M7 rijden moet ik het eerste duidelijke verschil qua hoogte of breedte in ieder geval nog zien, op het eerste gezicht zijn ze op dat gebied identiek.
klaas

Bericht door klaas »

Steve schreef: 05 jan 2026, 10:35 En hoe zit het dan met de vereiste dat de M7 "naar de buurlanden" moet kunnen rijden? Is die dan gewoon dode letter gebleven? Met alle treinen die nu gemengd met M6 en M7 rijden moet ik het eerste duidelijke verschil qua hoogte of breedte in ieder geval nog zien, op het eerste gezicht zijn ze op dat gebied identiek.
- NL: De M7 is een tikje kleiner dan de M6, waardoor hij binnen het Nederlandse profiel past. M7 kan niet rijden onder ATB, dus de enige opties zijn insluiten tussen twee locs of wachten tot ook in Nederlands ETCS is uitgerold. Voor zover ik weet zijn de toelatingen hiervoor nog niet in orde.
- Lux: De M7 zou in Luxemburg moeten kunnen rijden als in België. De rijtuigen hebben al toelating, de stuurstanden nog niet. Dat is normaal een kwestie van tijd.
- Frankrijk: past niet binnen het Franse profiel, dus zal nooit lukken.
- Duitsland: geen idee over het Duitse profiel. Sinds de aanpassing van de tunnels op de lijn naar Aachen is dit profiel groter geworden, maar ik weet niet of het groot genoeg is. Het grote probleem met Duitsland is dat de M7's niet overweg kunnen met de stroomoutput van een loc onder 15 kV AC, dus voor de korte tijd dat Aachen nog onder 3 kV= bereikbaar is, denk ik niet dat er nog een toelatingsprocedure opgestart zou worden, als het al zou kunnen.

Dus nee, niet ideaal voor de buurlanden. Voor de IC Brussel - Luxemburg komt het in orde, maar verder zie ik weinig grensoverschrijdende mogelijkheden voor de M7:
- Luik - Luxemburg, als ze ooit de Desiro's daar beu zijn. Zie ik niet snel gebeuren, want dit is verspilling van capaciteit, en de Luxemburgers zijn enthousiast over de Desiro's.
- Charleroi - Essen - Roosendaal: misschien kunnen de IC's naar Essen op termijn doorgetrokken worden naar Roosendaal? Als deze ingesloten wordt tussen 2 HLE17's zou het in theorie moeten kunnen. Voordeel: met twee locs is er dan geen beperking meer op het aantal rijtuigen, en kan Antwerpen-Brussel dan eindelijk met 10 (of meer) dubbeldeksrijtuigen gereden worden. Maar om voor één Nederlands station op één verbinding de hele procedure doorlopen? Ik betwijfel het.
- EC: in theorie zou zelfs de EC naar Rotterdam ooit met M7 gereden kunnen worden ipv I11, maar dat lijkt me zeker héél ver weg.
Harshan

Bericht door Harshan »

Shrek schreef: 05 jan 2026, 08:50
Harshan schreef: 04 jan 2026, 22:32 Is deze verbinding alleen op de aandrang of wegens het initiatief van de NMBS gekomen? Zo ja, dat verwondert me wel dat NMBS dat doet, terwijl ze, net zoals: SNCF, bespaart op het treinaanbod
Wat voor nonsens zijn dat nu. De NMBS bespaart toch helemaal niet op aanbod? Elk jaar komen er nieuwe treinen bij. Vorig jaar was de ouigo de nieuweling, inderdaad op initiatief van de NMBS.
Enezijds creëert de NMBS inderdaad nieuwe verbindingen wat goed is. Maar sommige nieuwe - vooral internationale - zijn wel ten koste van de binnenlandse treinverbindingen, zoals: spoorlijnen 25/27 tussen Antwerpen en Brussel waar op weekdagen nog steeds 1 trein per uur is geschrapt dankzij door de komst van de nieuwe internationale trein sinds 12/2024. Anderzijds is het zo dat er in het weekend sommige verbindingen te lage frequentie hebben, alsook internationale, zoals IC-33 die dan om de 2 uur rijdt in plaats van om het uur op weekdagen. Dan is dat wel moeilijk voor CFL om te weten wanneer ze wel of niet de gaten van IC-33 moeten opvullen met hun treinen op de spoorlijnen waar deze trein rijdt. In het weekend beseft CFL wel wanneer ze wel de gaten van IC-33 moet opvullen, terwijl op sommige feestdagen die uniek zijn aan België, zoals: Wapenstilstand en Nationale Feestdag, wel moeilijker is of wanneer ze dat moeten doen. Andersom zie ik de NMBS de gaten van L 5950 tussen Aarlen en Groothertogdom Luxemburg niet opvullen in het weekend en feestdagen wat raar en niet eerlijk is.
Harshan

Bericht door Harshan »

klaas schreef: 05 jan 2026, 09:34
Harshan schreef: 04 jan 2026, 15:31
TKR schreef: 11 dec 2025, 22:43 De MS96 mag niet verder dan Lille dacht ik.
Ook hebben we niet genoeg MS96 die 25kV lusten.
En kunnen de dubbeldekstreinen van M7 naar Frankrijk gaan? Of op deze verbinding ingezet worden?
Nee, onze M7 (en M6) passen niet binnen het Franse gabarit. Er zal dus normaal nooit een M7 de grens oversteken.
Ok dank u wel! De OTC ziet er wel druk uit.
Shrek

Bericht door Shrek »

Harshan schreef: 05 jan 2026, 23:16 Enezijds creëert de NMBS inderdaad nieuwe verbindingen wat goed is. Maar sommige nieuwe - vooral internationale - zijn wel ten koste van de binnenlandse treinverbindingen, zoals: spoorlijnen 25/27 tussen Antwerpen en Brussel waar op weekdagen nog steeds 1 trein per uur is geschrapt dankzij door de komst van de nieuwe internationale trein sinds 12/2024.
Wacht, hierboven zeg je dat het de NMBS is die bespaart, hier zeg je dat het de schuld is van de ECD en in een ander topic is het de schuld van Eurostar?
Je bent niet echt coherent :wink:
Harshan

Bericht door Harshan »

Shrek schreef: 05 jan 2026, 23:28
Harshan schreef: 05 jan 2026, 23:16 Enezijds creëert de NMBS inderdaad nieuwe verbindingen wat goed is. Maar sommige nieuwe - vooral internationale - zijn wel ten koste van de binnenlandse treinverbindingen, zoals: spoorlijnen 25/27 tussen Antwerpen en Brussel waar op weekdagen nog steeds 1 trein per uur is geschrapt dankzij door de komst van de nieuwe internationale trein sinds 12/2024.
Wacht, hierboven zeg je dat het de NMBS is die bespaart, hier zeg je dat het de schuld is van de ECD en in een ander topic is het de schuld van Eurostar?
Je bent niet echt coherent :wink:
Sorry, ik moet zeggen dat iedereen van deze drie partijen de schuldige is voor zulke gevolgen. Is dit coherent voor u?
trainlovertje
Contacteer:

Bericht door trainlovertje »

Harshan schreef: 05 jan 2026, 23:16
Shrek schreef: 05 jan 2026, 08:50
Enezijds creëert de NMBS inderdaad nieuwe verbindingen wat goed is. Maar sommige nieuwe - vooral internationale - zijn wel ten koste van de binnenlandse treinverbindingen, zoals: spoorlijnen 25/27 tussen Antwerpen en Brussel waar op weekdagen nog steeds 1 trein per uur is geschrapt dankzij door de komst van de nieuwe internationale trein sinds 12/2024. Anderzijds is het zo dat er in het weekend sommige verbindingen te lage frequentie hebben, alsook internationale, zoals IC-33 die dan om de 2 uur rijdt in plaats van om het uur op weekdagen. Dan is dat wel moeilijk voor CFL om te weten wanneer ze wel of niet de gaten van IC-33 moeten opvullen met hun treinen op de spoorlijnen waar deze trein rijdt. In het weekend beseft CFL wel wanneer ze wel de gaten van IC-33 moet opvullen, terwijl op sommige feestdagen die uniek zijn aan België, zoals: Wapenstilstand en Nationale Feestdag, wel moeilijker is of wanneer ze dat moeten doen. Andersom zie ik de NMBS de gaten van L 5950 tussen Aarlen en Groothertogdom Luxemburg niet opvullen in het weekend en feestdagen wat raar en niet eerlijk is.
Dat is jouw persoonlijke mening, geen wet. Beschouw het dan ook zo en probeer deze niet telkens door te duwen als een must, niet acceptabele toestand of onrecht. Het openbare dienstencontract zegt welke treinen er moeten rijden en gelukkig voor de reizigers rijden er globaal gezien meer treinen dan daarin voorzien.

Zoals reeds velen hier je al gezegd hebben is er geen geld/materieel/personeel voor alle wenselijke verbindingen en frequenties en dienen er dus keuzes gemaakt te worden. Vergeet trouwens niet: winsten die gemaakt worden in het internationale verkeer komen elders het minder rendabele nationale verkeer ten goede.
Stop dus a.u.b. met telkens te herhalen welke treinen er absoluut asap moeten verschijnen. Het aanbood breidt sinds 2017 namelijk systematisch uit naar jouw ‘wensdienstregeling’, maar dat vraagt gewoon tijd.

Dat CFL de gaten op Belgische feestdagen niet opvult, is hun keuze, want men weet in Luxemburg goed genoeg op welke dagen de feestdagen verschillen. Mogelijks is het op die Belgische feestdagen ook gewoon rustiger op het spoor in Luxemburg.
Wat je bedoelt met gaten van L 595x snap ik niet goed, want dat is steevast een binnenlandse trein die in de week steeds om het uur rijdt en in het weekend om de twee uur. Uitbreiding naar een uurlijkse verbinding in het weekend is hoe dan ook voorzien in de toekomst.
Plaats reactie