TSP: Nieuwigheden van de vereniging
Re: TSP: Nieuwigheden van de vereniging
Dank voor het bericht en het ophelderen wat er achter de schermen speelde en speelt.
En ik wens u heel veel sterkte!
En ik wens u heel veel sterkte!
Het einde van ODB is nu echt dichtbij: de huidige verantwoordelijke is het beu alles alleen te moeten doen zonder enige steun vanwege het bestuur. Er werd een deadline opgegeven: als er op 15 september geen extra hulp in zicht is, zal het tijdschrift in 2026 niet meer verschijnen. Afwachten of iemand zijn nek wil uitsteken.
Eigenlijk waren de laatste nummers al bijzonder karig met actuele informatie over de NMBS, al heeft dat vermoedelijk meer te maken met het embargo op de gewoonste gegevens (voorbeeld: rijtuiglijsten) dat door de NMBS is ingevoerd.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Op de Baan 188 zou eind augustus/begin september 'normaal' in mijn (en uw) brievenbus moeten vallen, hebben ze me laten weten:
In bovenstaande Email spreken ze van nr. 185 in de maand maart, maar soit...
Ze reageerde immers vrij snel, maar nogal met het wijzend vingerke:
We zullen zien wanneer nr. 188 al of niet in de bus gaat vallen in de beloofde periode...
Shop<shop@pfttsp.be>
Cher lecteur,
Nous vous remercions pour votre email. Notre équipe de bénévoles rencontre un volume élevé de messages et nous faisons de notre mieux pour répondre à toutes les demandes dans les plus brefs délais, et ce, en dehors des activités professionnelles de chacun. Notre délai de réponse est d'environ 72 heures.
Nous vous remercions de votre compréhension et de votre patience.
Le En Lignes 185 arrivera dans votre boite aux lettres la semaine du 10 mars.
Cordialement,
PFT-TSP
Beste lezer,
Hartelijk dank voor uw e-mail. Ons team van vrijwilligers ontvangt een groot aantal berichten en we doen ons best om zo snel mogelijk op alle verzoeken te reageren, buiten ieders professionele activiteiten om. Onze reactietijd is ongeveer 72 uur.
Bedankt voor je begrip en geduld.
Op de baan185 zal in de week van 10 maart in uw brievenbus vallen.
Met vriendelijke groet
PFT-TSP
In bovenstaande Email spreken ze van nr. 185 in de maand maart, maar soit...
Ze reageerde immers vrij snel, maar nogal met het wijzend vingerke:
Hallo, als je al langer abonnee bent, weet je dat sinds vorig jaar het ritme is dat het aan het einde van de 2 maanden of het begin van de volgende komt.
Dus juli en augustus komen aan het begin van september.
Mei juni kwam aan in juli, dus dat is normaal.
Nog een fijne dag!
We zullen zien wanneer nr. 188 al of niet in de bus gaat vallen in de beloofde periode...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Wat 2026 gaat geven (ODB) valt inderdaad af te wachten...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Ik heb vandaag Op de Baan 190 ontvangen. Eigenlijk ziet het er goed uit: 68 bladzijden op glanspapier en met veel afbeeldingen van verschillende, tot uitstekende, kwaliteit. Je zou dus denken dat je als treinliefhebber aan je trekken komt. Alleen... van die 68 bladzijden is er welgeteld 1 aan de actuele NMBS gewijd. Dat is niet eens de schuld van TSP, maar wel van de kramp waarin de NMBS sinds enige tijd geschoten is met de vrijmaking van de markt als een spook boven het hoofd. Zelf heb ik ervaren hoe je bijvoorbeeld geen info meer krijgt over rijtuigen - je zou toch minstens een lijst van geschrapte rijtuigen moeten kunnen krijgen - maar niets daarvan. Alle informatiekranen zijn onvermijdelijk dichtgedraaid. Dat geldt trouwens ook voor Spoorwegjournaal. Nu vind ik historische bladzijden over allerlei bedrijven ook wel interessant, maar mijn voorkeur gaat toch in de eerste plaats naar informatie over wat er tegenwoordig bij de NMBS reilt en zeilt, en dat liefst zonder dat je via via allerlei minder of meer nauwkeurige informatie.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Dat speelt mee, maar het is niet het enige. Sinds het gedwongen ontslag van de vorige ploeg zijn enkele bronnen binnen Infrabel en de NMBS opgedroogd - deels uit solidariteit met de oude ploeg, deels omdat ze de nieuwe ploeg niet kenden en daarom geen interne info wilden doorspelen. Bovendien zijn enkele "anciens" ondertussen met pensioen en die kunnen dus ook niets meer aanreiken. Hoe is het ondertussen trouwens met het Nederlands gesteld? In november was men van plan een professioneel vertaalbureau in te schakelen. Ik wil niet weten wat dat kost, waarschijnlijk "iets" meer dan de vroegere vertaalploegoverweg13 schreef: ↑05 jan 2026, 14:51 Ik heb vandaag Op de Baan 190 ontvangen. Eigenlijk ziet het er goed uit: 68 bladzijden op glanspapier en met veel afbeeldingen van verschillende, tot uitstekende, kwaliteit. Je zou dus denken dat je als treinliefhebber aan je trekken komt. Alleen... van die 68 bladzijden is er welgeteld 1 aan de actuele NMBS gewijd. Dat is niet eens de schuld van TSP, maar wel van de kramp waarin de NMBS sinds enige tijd geschoten is met de vrijmaking van de markt als een spook boven het hoofd. Zelf heb ik ervaren hoe je bijvoorbeeld geen info meer krijgt over rijtuigen - je zou toch minstens een lijst van geschrapte rijtuigen moeten kunnen krijgen - maar niets daarvan. Alle informatiekranen zijn onvermijdelijk dichtgedraaid. Dat geldt trouwens ook voor Spoorwegjournaal. Nu vind ik historische bladzijden over allerlei bedrijven ook wel interessant, maar mijn voorkeur gaat toch in de eerste plaats naar informatie over wat er tegenwoordig bij de NMBS reilt en zeilt, en dat liefst zonder dat je via via allerlei minder of meer nauwkeurige informatie.
Ik kan je verzekeren dat ik op een enorm botte manier heb moeten ervaren dat ik informatie die ik letterlijk tientallen jaren zonder problemen heb gekregen, plots niet meer kreeg. De klantendienst wist me zelfs te melden dat ze wel wisten dat ik er nooit misbruik van maakte, maar dat ze het ook niet konden helpen als de verantwoordelijken binnen de NMBS geen info meer wilden vrijgeven. En ik stel me dan de vraag of ze echt denken dat bedrijfsgeheimen op die manier bij de concurrentie terecht zouden kunnen komen; alsof die concurrentie daar die arme treinliefhebbers voor nodig zou hebben.DR-fan schreef: ↑06 jan 2026, 09:38Dat speelt mee, maar het is niet het enige. Sinds het gedwongen ontslag van de vorige ploeg zijn enkele bronnen binnen Infrabel en de NMBS opgedroogd - deels uit solidariteit met de oude ploeg, deels omdat ze de nieuwe ploeg niet kenden en daarom geen interne info wilden doorspelen. Bovendien zijn enkele "anciens" ondertussen met pensioen en die kunnen dus ook niets meer aanreiken. Hoe is het ondertussen trouwens met het Nederlands gesteld? In november was men van plan een professioneel vertaalbureau in te schakelen. Ik wil niet weten wat dat kost, waarschijnlijk "iets" meer dan de vroegere vertaalploegoverweg13 schreef: ↑05 jan 2026, 14:51 Ik heb vandaag Op de Baan 190 ontvangen. Eigenlijk ziet het er goed uit: 68 bladzijden op glanspapier en met veel afbeeldingen van verschillende, tot uitstekende, kwaliteit. Je zou dus denken dat je als treinliefhebber aan je trekken komt. Alleen... van die 68 bladzijden is er welgeteld 1 aan de actuele NMBS gewijd. Dat is niet eens de schuld van TSP, maar wel van de kramp waarin de NMBS sinds enige tijd geschoten is met de vrijmaking van de markt als een spook boven het hoofd. Zelf heb ik ervaren hoe je bijvoorbeeld geen info meer krijgt over rijtuigen - je zou toch minstens een lijst van geschrapte rijtuigen moeten kunnen krijgen - maar niets daarvan. Alle informatiekranen zijn onvermijdelijk dichtgedraaid. Dat geldt trouwens ook voor Spoorwegjournaal. Nu vind ik historische bladzijden over allerlei bedrijven ook wel interessant, maar mijn voorkeur gaat toch in de eerste plaats naar informatie over wat er tegenwoordig bij de NMBS reilt en zeilt, en dat liefst zonder dat je via via allerlei minder of meer nauwkeurige informatie.![]()
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Hebben we in België geen 'right to know'?
Ik meen ooit zo'n officiële site gezien te hebben waar je zo'n aanvragen kon doen, of aanklagen als je de documenten niet kreeg. NMBS en Infrabel stonden steevast in het rood. Bij alle aanvragen. Ze moeten de info wel delen als deze gevraagd word, maar doen het niet.
Ik meen ooit zo'n officiële site gezien te hebben waar je zo'n aanvragen kon doen, of aanklagen als je de documenten niet kreeg. NMBS en Infrabel stonden steevast in het rood. Bij alle aanvragen. Ze moeten de info wel delen als deze gevraagd word, maar doen het niet.
Als privépersoon, en als ik me niet vergis niet verbonden aan een krant of tijdschrift, had je eigenlijk nooit recht op die gegevens. Dat er vroeger meer goede wil en begrip was, zal ik niet ontkennen, maar dat was nooit een recht. Bij mijn aanstelling bij de NMBS in 1993 moest ik zelfs een formulier ondertekenen waarin stond dat het strikt verboden was om interne gegevens aan 'derden' door te geven. Ook voor ODB moest binnen sommige NMBS-directies (en later privéoperatoren) dikwijls geschipperd worden om iets te weten te komen. Dan helpen persoonlijke professionele contacten en een gedurende jaren opgebouwde vertrouwensrelatie met mensen op de juiste plaats. ODB-classic had dat, ODB 2.0 heeft dat met één pennentrek buiten gegooid. Nu zullen ze wel beseffen dat zoiets niet zomaar uit de hemel komt vallen...overweg13 schreef: ↑06 jan 2026, 11:33 Ik kan je verzekeren dat ik op een enorm botte manier heb moeten ervaren dat ik informatie die ik letterlijk tientallen jaren zonder problemen heb gekregen, plots niet meer kreeg. De klantendienst wist me zelfs te melden dat ze wel wisten dat ik er nooit misbruik van maakte, maar dat ze het ook niet konden helpen als de verantwoordelijken binnen de NMBS geen info meer wilden vrijgeven. En ik stel me dan de vraag of ze echt denken dat bedrijfsgeheimen op die manier bij de concurrentie terecht zouden kunnen komen; alsof die concurrentie daar die arme treinliefhebbers voor nodig zou hebben.
PS: Laat heel duidelijk zijn dat we bij ODB NOOIT afhingen van de persdienst want daar kreeg je nooit iets gedaan.
Laatst gewijzigd door DR-fan op 06 jan 2026, 13:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Interne bedrijfsgegevens zijn nooit openbaar. Ik zou zeggen: probeer het bv. eens met een vraag over de omloop van hun vrachtwagens bij Essers.TKR schreef: ↑06 jan 2026, 13:06 Hebben we in België geen 'right to know'?
k heb ooit een topman van de NMBS horen zeggen dat ze bij de NMBS eigenlijk blij en fier zouden moeten zijn dat er zo veel belangstelling was voor hun bedrijf...Dat tijdens een vergadering met de ttb waar ikzelf aan deelnam.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Met het belangrijke verschil dat de NMBS een overheidsbedrijf is, en om die reden onderworpen is aan de openbaarheid van bestuur. En ik heb zelf al mogen ervaren dat die zeer ver gaat. De NMBS mag (volgens mij, maar ik ben geen jurist) vragen om informatie eigenlijk enkel weigeren als het persoonsgevoelige informatie is (bv. personeelsdossier, evident), of als het verstrekken van de info operationele of economische belangen schaadt.DR-fan schreef: ↑06 jan 2026, 13:11Interne bedrijfsgegevens zijn nooit openbaar. Ik zou zeggen: probeer het bv. eens met een vraag over de omloop van hun vrachtwagens bij Essers.TKR schreef: ↑06 jan 2026, 13:06 Hebben we in België geen 'right to know'?