Hogesnelheidslijn 4 of HSL 4 (Antwerpen - Nederland)/Noorderkempen.

Alles over reizigerstreinen in België.
Harshan

Hogesnelheidslijn 4 of HSL 4 (Antwerpen - Nederland)/Noorderkempen.

Bericht door Harshan »

Goeie zondagavond 11 januari 2026, vrienden!

Ik weet niet of ik dit topic bij binnenlands/nationaal of internationaal moet plaatsen, omdat het over de HSL 4 gaat die ook in België ligt, binnenlands dus. Maar ook in Nederlands is HSL 4 zich beschouwd als HSL-Zuid.

Eergisteren (vrijdag 9 januari 2026) was er een trein die ongeveer zes uur lang stilstond wegens technisch probleem op de trein ter hoogte van of kleine twee kilometer van het treinstation Noorderkempen dat tot HSL 4 behoort, terwijl dit station ervoor en nu vaker geplaagd wordt door afschaffingen en treinvertragingen, alsook: HSL 4.

Hoe komt dat? Ongunstige ligging van het station? Is HSL 4 tegen ieders zin aangelegd? Zijn er geen mechaniciëns daarvoor? Of spelen andere zaken mee? Zijn er verbeteringen op komst voor dit station of deze HSL?

In de media hoor ik dat de bevoegde minister van de NMBS in maart 2026 naar daar zal komen om te kijken wat voor wantoestanden in deze spoorlijn of in dit station zijn. Hopelijk zal het wel op verbeteren.
Shrek

Re: Hogesnelheidslijn 4 of HSL 4 (Antwerpen - Nederland)/Noorderkempen.

Bericht door Shrek »

Dit is het eerste dat ik er van hoor dat HSL4 minder betrouwbaar zou zijn dan andere lijnen. Uiteraard is de stiptheid er iets minder, maar dat komt door de lange verbindingen die er stoppen.
Vanuit Infrabel is er in ieder geval naar mijn weten helemaal niets specifiek gepland voor HSL4, dus op dat vlak: geen verbetering op komst.
BlackEagle

Bericht door BlackEagle »

Harshan schreef: 11 jan 2026, 23:40 Eergisteren (vrijdag 9 januari 2026) was er een trein die ongeveer zes uur lang stilstond wegens technisch probleem op de trein ter hoogte van of kleine twee kilometer van het treinstation Noorderkempen dat tot HSL 4 behoort, terwijl dit station ervoor en nu vaker geplaagd wordt door afschaffingen en treinvertragingen, alsook: HSL 4.
Ik denk niet dat je op basis van één incident zo'n conclusie kan trekken. Het probleem van de onbetrouwbare Benelux is idd al jaren bekend, maar sinds december 2024 zijn er wel structurele verbeteringen gebeurd die de betrouwbaarheid in station Noorderkempen hebben verbeterd. De gemiddelde stiptheid in 2024 was 76,4%, vorig jaar was die 87,3%. Nog steeds onder het gemiddelde maar wel structureel verbeterd.
Stiptheid Noorderkempen.PNG
Stiptheid Noorderkempen.PNG (26.05 KiB) 1377 keer bekeken
Een belangrijke reden is ongetwijfeld de inkorting van de EuroCity (Benelux) tot Rotterdam in het kader van de invoering van de ECD. De stiptheid van deze verbinding (IC-35) is gestegen van 81,27% naar 86,02% in 2024/2025.

Voor de S35 zijn de gegevens niet op dezelfde manier beschikbaar (Infrabel rapporteert enkel de berekende stiptheid van de IC-verbindingen), maar een steekproef in oktober 2024 en oktober 2025 laat zien dat het gemiddelde aantal vertragingsseconden bij aankomst van de S35 ongeveer gelijk gebleven is (105 vs 107). Maar dat is zowizo niet echt een goeie maatstaf (wordt heel hard 'uitgemiddeld' door treinen die zonder significante vertraging rijden). De twee P-treinen heb ik niet apart opgezocht.
FLV-FGSP

Bericht door FLV-FGSP »

Ook op HSL 4: Reizigers voor Noorderkempen komen in Rotterdam terecht.
https://www.rtv.be/actualiteit-en-nieuw ... -uur-om-en
ostbahnhof

Bericht door ostbahnhof »

Vandaag liggen er al 5 uit.
2 richting Antw. 3 richting Brecht ☹️
jpvdveer

Bericht door jpvdveer »

BlackEagle schreef: 12 jan 2026, 09:35 De gemiddelde stiptheid in 2024 was 76,4%, vorig jaar was die 87,3%. Nog steeds onder het gemiddelde maar wel structureel verbeterd.
Worden geannuleerde treinen hier ook in meegeteld? Juist dit is en blijft een aanzienlijk probleem, niet alleen voor Noorderkempen maar voor alle reizigers op zowel EC als ECD.
ostbahnhof

Bericht door ostbahnhof »

ostbahnhof schreef: 12 jan 2026, 12:44 Vandaag liggen er al 5 uit.
2 richting Antw. 3 richting Brecht ☹️
check om 14:54: we zitten al aan
3 Noorderkempen(Brecht) - Antwerpen en
4 Antwerpen -Noorderkempen(Brecht)
die eruit liggen.
Er is dus niets aan de hand op die lijn…
trainfan03

Bericht door trainfan03 »

jpvdveer schreef: 12 jan 2026, 13:45
BlackEagle schreef: 12 jan 2026, 09:35 De gemiddelde stiptheid in 2024 was 76,4%, vorig jaar was die 87,3%. Nog steeds onder het gemiddelde maar wel structureel verbeterd.
Worden geannuleerde treinen hier ook in meegeteld? Juist dit is en blijft een aanzienlijk probleem, niet alleen voor Noorderkempen maar voor alle reizigers op zowel EC als ECD.
Afgeschafte treinen tellen niet mee voor de stiptheid. Daarom dat een groot deel van de treinen hun eindbestemming niet haalt, om de stiptheidscijfers op te schonen...
Lynx

Bericht door Lynx »

Interessant om te horen dat hij de stiptheidscijfers in België uitval nog niet wordt meegerekend.
Dat was in Nederland tot 2015 ook het geval, toen is men overgestapt op 'reizigerspunctualiteit' in plaats van 'treinpunctualiteit'. Treinpunctualiteit bestaat uiteraard nog wel, maar dat is niet langer een heel belangrijk punt.
Reizigerspunctualiteit omvat de volledige reis, dus inclusief overstappen en inclusief uitgevallen treinen.
desirootje

Bericht door desirootje »

Lynx schreef: 12 jan 2026, 15:47 Interessant om te horen dat hij de stiptheidscijfers in België uitval nog niet wordt meegerekend.
Dat was in Nederland tot 2015 ook het geval, toen is men overgestapt op 'reizigerspunctualiteit' in plaats van 'treinpunctualiteit'. Treinpunctualiteit bestaat uiteraard nog wel, maar dat is niet langer een heel belangrijk punt.
Reizigerspunctualiteit omvat de volledige reis, dus inclusief overstappen en inclusief uitgevallen treinen.
Via de OV chipkaart is dat gemakkelijk op te volgen, maar in België lukt dat niet zonder een gelijkaardig systeem.
Wel zou men de vertraging van een afgeschafte trein kunnen vermelden als de tijd dat het duurt om toch op die locatie te geraken vanaf het dichtste knooppunt (zo zou een afschafte Genk-Gent een vertraging hebben van 30 minuten in Wetteren, 30 minuten later is er een trein van Aalst naar Gent die er stopt en geen uur omdat Genkenaren wel een volledig uur moeten wachten op de volgende)
rdv

Bericht door rdv »

Op basis van de ticket- en abonnementverkoop moet men toch zeer goed kunnen inschatten wat de voornaamste stromen zijn? Die kunnen dan verdeeld worden over de treinen volgens de tellingen? Het zal nooit zo perfect zijn als obv de OVchipkaart, maar zal toch een goede inschatting geven.

Met de Train+ kaart, en de info van het tijdstip van het scannen van de tickets en abonnementen, zal er in de toekomst meer data aanwezig zijn (als er voldoende gecontroleerd wordt).

In Zwitserland berekent men volgens mij ook reizigersvertraging, en is er geen OVChip kaart, hoe gebeurt dat daar?
Shrek

Bericht door Shrek »

trainfan03 schreef: 12 jan 2026, 15:10 Afgeschafte treinen tellen niet mee voor de stiptheid. Daarom dat een groot deel van de treinen hun eindbestemming niet haalt, om de stiptheidscijfers op te schonen...
Neen dat is niet de reden. De echte reden is om zo snel mogelijk de normale toestand te herstellen en zo de gevolgvertragingen te beperken.
BlackEagle

Bericht door BlackEagle »

jpvdveer schreef: 12 jan 2026, 13:45 Worden geannuleerde treinen hier ook in meegeteld? Juist dit is en blijft een aanzienlijk probleem, niet alleen voor Noorderkempen maar voor alle reizigers op zowel EC als ECD.
Het aantal afgeschafte treinen wordt inderdaad niet in de stiptheidscijfers meegerekend. Het wordt wel gerapporteerd door Infrabel, maar helaas niet opgesplitst per station. Overigens wordt ook een stiptheidscijfer incl. afgeschafte treinen gerapporteerd.

In 2025 bedroeg het aantal afgeschafte treinen 45.451 (4,1%) van de 1.107.384 treinen die gereden hebben. Daarvan werd 31.997 (2,9%) gedeeltelijk afgeschaft en 13.454 (1,2%) volledig afgeschaft.
dentheo

Bericht door dentheo »

Is er nu al iemand op dit forum die juist kan vertellen wat er gebeurd is, of is het nog niet rijp daarvoor?
Er circuleren hier in de streek en in de pers de gekste verhalen.
Sommigen vragen dat aan mij, omdat ze weten dat ik er mij voor treinen interesseer.

1)Ik begrijp dat een trein is stilgevallen kort voor het station: officiële versie op de trein: bovenleidingsproblemen.
Achteraf ontkent, trein zelf kapot. Moet opgedrukt of getrokken, moet met diesel (niet onlogisch) uit Schaarbeek (??? toch geen TVM in Brecht?)
Dat duurt uren, ok, maar dan weigert hij blijkbaar de trein even door naar Brecht te drukken, maar trekt trein en alle reizigers terug naar Antwerpen.
Daar de bus in. Resultaat zes uur onderweg ipv 18 minuten...

2) Ik begrijp dat de erop volgende Eurocity na Antwerpen via lijn 12 naar Nederland omgeleid wordt, ok gebeurt wel meer. Maar er zitten nogal wat reizigers (60?) voor Brecht op die niet verwittigd zijn. Deze beginnen familie op te bellen om hen op te pikken in Roosendaal, volgende stop. Dan wordt het nog mooier, trein zou op middenspoor stoppen, niet aan een perron. Dan maar door naar Rotterdam, sommigen zouden overgestapt zijn in Lage Zwaluwe (stopt die daar?) anderen in Rotterdam, ze waren wel vroeger in Noorderkempen (Brecht) dan de ongelukkigen in de eerste trein.

Ik heb alles bijeengesprokkeld uit berichten op Facebook en enkele kranten, maar nog kan ik alles slecht geloven.

Klopt dit in grote lijnen

bij 1)Wordt elke storing op HSL nog altijd gemanaged door Traffic control in Brussel ?
Mogen diesels, ondertussen met juiste ETCS, nog niet op HSL?
bij 2)Ik meende dat een omgeleide Eurocity altijd stopte in Roosendaal, nuttig voor mensen die origineel wilden uitstappen in Breda.
Lage Zwaluwe leek mij nog niet zo gek om ze op de tegentrein naar België te laten overstappen, maar je staat daar wel in het open veld in de sneeuw...

Er is duidelijk geïmproviseerd en alles is niet gladjes verlopen, kan gebeuren natuurlijk.

Heb ik hierboven veel onzin verteld?

Dat de pers het station het probleem vindt, is sterk, er zou zelfs een minister gaan aanrukken...
Theo
Groeten vanop de Heide
Steven

Bericht door Steven »

De hulploc uit Schaarbeek is een reeks 18, geen diesel, de TVM locs zijn niet meer van NMBS trouwens maar van Infrabel. Deze worden niet meer gebruikt voor het afslepen van treinen.
Problemen op lijn 4 zijn niet gekoppeld aan de infrastructuur. De treinen zelf worden intensief gebruikt en er staat niet zomaar elke dag reserve materiaal klaar om te gebruiken. Ik heb deze voormiddag een stam klaargemaakt die origineel 9211 moest verzekeren maar door een arbeidsongeval van een collega treinbestuurder heeft deze niet kunnen rijden. Hij werd dan ingezet als 9235 om zijn dienst te vervolgen. Jammer genoeg zijn er 2 stammen afgevoerd naar Vorst door technische problemen waardoor ze niet meer voldeden om commercieel te mogen rijden.
Plaats reactie