Nieuwe MR30

Alles over reizigerstreinen in België.
Harshan

Re: Nieuwe MR30

Bericht door Harshan »

FLV-FGSP schreef: 13 jan 2026, 19:05
MarcVD schreef: 10 dec 2025, 10:03 Ja. Dat komt omdat MS30 aanvankelijk alleen zou 3 kV zijn. Maar nu weten we dat het ook met 25 kV 50 HZ bedienbaar zal zijn. Dus hoogstwaarschijnlijk zullen de diensten naar Frankrijk met directe catenary power zijn, geen batterijen.
Heb navraag gedaan en de bestelde motorstellen MR30 zullen alleen geschikt zijn voor 3 kV DC, niet voor 25 kV AC.
Jammer! Die keikoppen van B-Technics willen graag zo goedkoop mogelijk maken voor hun zelf. Moet men jarenlang in de metro van de NMBS zitten tussen Luik en Luxemburg? Ik heb een aantal brieven gestuurd naar hun. NMBS is niet zo innovatief en klantgericht blijkbaar, maar wel geldgericht en bazenpoeperij.
TKR

Bericht door TKR »

Ik denk dat NMBS echt wel het beste doet voor een goed transport te voorzien hoor. Ik versta de hele reeks aan negativiteit niet.

Over 25kV specifiek: het zou een enorme verkwisting zijn van geld moesten ze een stel aankopen met een installatie voor 25kV terwijl het niet de bedoeling is dat deze de HSL opgaat (kan namelijk slechts 160km/u), of elders onder 25kV zou moeten gaan rijden in z'n eerste levensfase. Aanschaf, onderhoud en meesleuren van extra gewicht, het kost allemaal geld.
Voor deze routes heeft men Desiros en M7'en gekocht, de MR30 moet elders rijden.
trainfan03

Bericht door trainfan03 »

FLV-FGSP schreef: 13 jan 2026, 19:05 Heb navraag gedaan en de bestelde motorstellen MR30 zullen alleen geschikt zijn voor 3 kV DC, niet voor 25 kV AC.
Dat stond ook zo in de oorspronkelijke aanbesteding. Men gaat op batterij rijden naar Aken, Maastricht en Lille met de MR30. Alhoewel Lille dan wel een S-trein wordt, aangezien men enkel van de S-treinvariant batterijaangedroven versies besteld heeft momenteel. Waarom ze ook over Duitsland spraken, daar ben ik nog niet helemaal in mee, aangezien men ook de HLE17 besteld heeft voor Duitsland. Vermoedelijk dan een IC Köln - Luik (misschien zelfs tot Oostende?) met HLE 17 en dan een S-trein Aken - Luik met de MR30 onder de draad tot in Welkenraedt en op batterij verder.
Harshan

Bericht door Harshan »

TKR schreef: 13 jan 2026, 23:31 Ik denk dat NMBS echt wel het beste doet voor een goed transport te voorzien hoor. Ik versta de hele reeks aan negativiteit niet.

Over 25kV specifiek: het zou een enorme verkwisting zijn van geld moesten ze een stel aankopen met een installatie voor 25kV terwijl het niet de bedoeling is dat deze de HSL opgaat (kan namelijk slechts 160km/u), of elders onder 25kV zou moeten gaan rijden in z'n eerste levensfase. Aanschaf, onderhoud en meesleuren van extra gewicht, het kost allemaal geld.
Voor deze routes heeft men Desiros en M7'en gekocht, de MR30 moet elders rijden.
De negativiteit is dat Desiro treinen op de verbinding Luik - Luxemburg rijden, terwijl deze treinen krappe of lage capaciteiten hebben voor deze lange verbinding. De krappe of lage capaciteiten zijn: 1 toilet per treinstel, geen (klap)tafeltjes op de 1-richtingszitplaatsen, hardere stoelen, kleine tafeltjes. Terwijl MS30-treinen hogere capaciteiten lijken te zullen hebben dan Desiro's.
260689

Bericht door 260689 »

TKR schreef: 13 jan 2026, 23:31 Ik denk dat NMBS echt wel het beste doet voor een goed transport te voorzien hoor. Ik versta de hele reeks aan negativiteit niet.

De regio provincie Luxemburg is volledig onder 25KV. En daar heb je geen HSL.
TKR

Bericht door TKR »

260689 schreef: 14 jan 2026, 00:08

De regio provincie Luxemburg is volledig onder 25KV. En daar heb je geen HSL.
En daar zullen dus M7'en en Desiro's rijden..?
Plaats reactie