Als ik mij niet vergis is dat ook de regelgeving, en ook soort van een elementaire beleefdheid naar de reizigers toe, dan heeft men het gevoel dat de ze oplossingen zoeken, alhoewel je altijd mensen zal hebben die dan de opmerking maken "Hoezo weten ze niet wat er aan de hand is?!"rvdborgt schreef: ↑13 jan 2026, 23:20 Dat is misschien niet altijd zo, maar dat maakt in feite niet uit. Na een minuut of 5 stilstaan moet je gewoon iets omroepen, al is het maar dat je ook niet weet wat er aan de hand is en dat je dat probeert uit te vinden. En daarna geregeld omroepen met een update of dat je nog geen nieuwe informatie hebt.
Hogesnelheidslijn 4 of HSL 4 (Antwerpen - Nederland)/Noorderkempen.
- trainfan03
Re: Hogesnelheidslijn 4 of HSL 4 (Antwerpen - Nederland)/Noorderkempen.
Ik vind het vreemd dat het zo vanzelfsprekend is dat die dat niet krijgt. Je staat ongepland stil, er is dus iets aan de hand, informeer eerst je personeel wat dat is zodat die de reiziger kan vertellen wat er loos is.ovspotter_be schreef: ↑13 jan 2026, 23:06 Jij denkt dat de treinbegeleider enige informatie krijgt over waarom ze stilstaan?
Niets is zo frustrerend als zonder enige melding zomaar stil te staan. Want je weet ook niet of het 1 minuut of 1 uur gaat duren.
Eigenlijk van wel voor mij als reiziger, hoewel ik interesse heb in treinen. Want de conducteur is het eerste aanspreekpunt voor een bepaald incident waarom men langer stilstaat of waarom er vertragingen zijn. En als ik hem of haar niet tegenkom of vind, dan zoek ik hem of haar op voor informatie.ovspotter_be schreef: ↑13 jan 2026, 23:06 Jij denkt dat de treinbegeleider enige informatie krijgt over waarom ze stilstaan?
Niet voor een paar minuten kruising of ontblokking, dat is gewoon niet doenbaar voor die ene persoon die een hele regio opvolgt. Bij grotere incidenten uiteraard wel, maar je moet ook beseffen dat die ene persoon ook maar één hoofd heeft en soms 10 mensen moet bellen. De laatste in het rijtje moet dan al eens wat langer wachten, dat is de logica zelve. O ja, tussendoor moet diezelfde persoon ook contact leggen met de blokposten (info vanuit Infrabel is ook niet altijd snel en duidelijk om het vriendelijk te zeggen), tractieverdelers ed om de treindienst aan te passen. Info geven? Graag, maar blijf wel realistisch.ovspotter_be schreef: ↑13 jan 2026, 23:06 Jij denkt dat de treinbegeleider enige informatie krijgt over waarom ze stilstaan?
Het realistisch blijven???? Dan moeten we zorgen dat niet 1 persoon 1 regio krijgt. Maar terug naar vroeger gaan. Waar er meer personen verspreid door het land en dat die een zone krijgen. Als er in die zone iets gebeurde, dan was het een hoop minder gedoe en pak minder mensen bellen. Die persoon kon rapper schakelen en een oplossing bieden. Zoals een Planton loc die overal beschikbaar was. Maar we zitten helaas in tijden van besparingen en hierdoor krijg je zulke taferelen. Maar pas op. In 2027 zal het nog een pak verslechteren als alle permanentie's van treinbegeleiding en Treinbesturing naar Brussel moeten met nog minder personeel en groter actiegebied. Als er dan iets grondig misloopt, dan zijn we nog meer gezien.DR-fan schreef: ↑14 jan 2026, 10:06Niet voor een paar minuten kruising of ontblokking, dat is gewoon niet doenbaar voor die ene persoon die een hele regio opvolgt. Bij grotere incidenten uiteraard wel, maar je moet ook beseffen dat die ene persoon ook maar één hoofd heeft en soms 10 mensen moet bellen. De laatste in het rijtje moet dan al eens wat langer wachten, dat is de logica zelve. O ja, tussendoor moet diezelfde persoon ook contact leggen met de blokposten (info vanuit Infrabel is ook niet altijd snel en duidelijk om het vriendelijk te zeggen), tractieverdelers ed om de treindienst aan te passen. Info geven? Graag, maar blijf wel realistisch.ovspotter_be schreef: ↑13 jan 2026, 23:06 Jij denkt dat de treinbegeleider enige informatie krijgt over waarom ze stilstaan?
De firma roeit met de riemen die er zijn. Jammer genoeg moet NMBS steeds maar besparen, snelle interventies bij technische storingen zijn dus niet eenvoudig. Een trein valt niet altijd stil op een ideale plaats (kort bij een station met depanneerder bijvoorbeeld). Als je ergens op een lijn stil valt hangt het af van 1 de storing 2 de goede kennis van de treinbestuurder 3 de tussenkomst van een depanneeerder (indien noodzakelijk en mogelijk).
Aangezien er heel wat besparingen zijn is het aantal opties beperkt, dus hoe groter het probleem des te meer tijd het vergt om iets op te lossen. Want als een trein moet afgesleept worden (wegens niet onmiddellijk herstelbaar) dan heb je 1 een hulptrein (locomotief of motorstel) nodig en ook nog eens personeel om er mee te rijden. Dat laatste kan al eens het grootste probleem zijn daar er geregeld te weinig volk is op de juiste moment (het moment dat jouw trein defect staat). Gooi daar de saus over van het aantal diensten dat hierover moet communiceren en je beseft dat het soms wel even kan duren.
Een omroep naar de reizigers hoeft niet meer dan 15 seconden te duren, en zelf al kan er niet meer gezegd worden dan "we werken aan een oplossing" of "we wachten op meer informatie", dat is toch nog altijd beter dan niets omroepen. Als er niets omgeroepen wordt, proberen reizigers de tbg te vinden (wellicht ook niet fijn of handig), of proberen ze mogelijks zelf de deuren te openen oid.DR-fan schreef: ↑14 jan 2026, 10:06Niet voor een paar minuten kruising of ontblokking, dat is gewoon niet doenbaar voor die ene persoon die een hele regio opvolgt. Bij grotere incidenten uiteraard wel, maar je moet ook beseffen dat die ene persoon ook maar één hoofd heeft en soms 10 mensen moet bellen. De laatste in het rijtje moet dan al eens wat langer wachten, dat is de logica zelve. O ja, tussendoor moet diezelfde persoon ook contact leggen met de blokposten (info vanuit Infrabel is ook niet altijd snel en duidelijk om het vriendelijk te zeggen), tractieverdelers ed om de treindienst aan te passen. Info geven? Graag, maar blijf wel realistisch.ovspotter_be schreef: ↑13 jan 2026, 23:06 Jij denkt dat de treinbegeleider enige informatie krijgt over waarom ze stilstaan?
Ik zat een paar maanden geleden op een trein die defect stond thv werkplaats Melle, de tbg was heel snel om aan te kondigen dat er een probleem met de locomotief was, en om de 10 minuten of zo werden we op de hoogte gehouden (en soms was dat in de trant van "we weten noch niets meer"). Ik vond dat heel professioneel en aangenaam.