Nieuwe MR30

Alles over reizigerstreinen in België.
Harshan

Re: Nieuwe MR30

Bericht door Harshan »

FLV-FGSP schreef: 13 jan 2026, 19:05
MarcVD schreef: 10 dec 2025, 10:03 Ja. Dat komt omdat MS30 aanvankelijk alleen zou 3 kV zijn. Maar nu weten we dat het ook met 25 kV 50 HZ bedienbaar zal zijn. Dus hoogstwaarschijnlijk zullen de diensten naar Frankrijk met directe catenary power zijn, geen batterijen.
Heb navraag gedaan en de bestelde motorstellen MR30 zullen alleen geschikt zijn voor 3 kV DC, niet voor 25 kV AC.
Jammer! Die keikoppen van B-Technics willen graag zo goedkoop mogelijk maken voor hun zelf. Moet men jarenlang in de metro van de NMBS zitten tussen Luik en Luxemburg? Ik heb een aantal brieven gestuurd naar hun. NMBS is niet zo innovatief en klantgericht blijkbaar, maar wel geldgericht en bazenpoeperij.
TKR

Bericht door TKR »

Ik denk dat NMBS echt wel het beste doet voor een goed transport te voorzien hoor. Ik versta de hele reeks aan negativiteit niet.

Over 25kV specifiek: het zou een enorme verkwisting zijn van geld moesten ze een stel aankopen met een installatie voor 25kV terwijl het niet de bedoeling is dat deze de HSL opgaat (kan namelijk slechts 160km/u), of elders onder 25kV zou moeten gaan rijden in z'n eerste levensfase. Aanschaf, onderhoud en meesleuren van extra gewicht, het kost allemaal geld.
Voor deze routes heeft men Desiros en M7'en gekocht, de MR30 moet elders rijden.
trainfan03

Bericht door trainfan03 »

FLV-FGSP schreef: 13 jan 2026, 19:05 Heb navraag gedaan en de bestelde motorstellen MR30 zullen alleen geschikt zijn voor 3 kV DC, niet voor 25 kV AC.
Dat stond ook zo in de oorspronkelijke aanbesteding. Men gaat op batterij rijden naar Aken, Maastricht en Lille met de MR30. Alhoewel Lille dan wel een S-trein wordt, aangezien men enkel van de S-treinvariant batterijaangedroven versies besteld heeft momenteel. Waarom ze ook over Duitsland spraken, daar ben ik nog niet helemaal in mee, aangezien men ook de HLE17 besteld heeft voor Duitsland. Vermoedelijk dan een IC Köln - Luik (misschien zelfs tot Oostende?) met HLE 17 en dan een S-trein Aken - Luik met de MR30 onder de draad tot in Welkenraedt en op batterij verder.
Harshan

Bericht door Harshan »

TKR schreef: 13 jan 2026, 23:31 Ik denk dat NMBS echt wel het beste doet voor een goed transport te voorzien hoor. Ik versta de hele reeks aan negativiteit niet.

Over 25kV specifiek: het zou een enorme verkwisting zijn van geld moesten ze een stel aankopen met een installatie voor 25kV terwijl het niet de bedoeling is dat deze de HSL opgaat (kan namelijk slechts 160km/u), of elders onder 25kV zou moeten gaan rijden in z'n eerste levensfase. Aanschaf, onderhoud en meesleuren van extra gewicht, het kost allemaal geld.
Voor deze routes heeft men Desiros en M7'en gekocht, de MR30 moet elders rijden.
De negativiteit is dat Desiro treinen op de verbinding Luik - Luxemburg rijden, terwijl deze treinen krappe of lage capaciteiten hebben voor deze lange verbinding. De krappe of lage capaciteiten zijn: 1 toilet per treinstel, geen (klap)tafeltjes op de 1-richtingszitplaatsen, hardere stoelen, kleine tafeltjes. Terwijl MS30-treinen hogere capaciteiten lijken te zullen hebben dan Desiro's.
260689

Bericht door 260689 »

TKR schreef: 13 jan 2026, 23:31 Ik denk dat NMBS echt wel het beste doet voor een goed transport te voorzien hoor. Ik versta de hele reeks aan negativiteit niet.

De regio provincie Luxemburg is volledig onder 25KV. En daar heb je geen HSL.
TKR

Bericht door TKR »

260689 schreef: 14 jan 2026, 00:08

En daar zullen dus M7'en en Desiro's rijden..?
260689

Bericht door 260689 »

TKR schreef: 14 jan 2026, 00:10

Er is bij de Desiro's een subreeks voor onder 25KV te rijden, zelfde als bij de DMT's. Dus zou zou het beter zijn om uw materiaal optimaal te kunnen gebruiken om alle stellen 25KV te voorzien. Lijkt mij het meest handige voor een land als België.
Harshan

Bericht door Harshan »

260689 schreef: 14 jan 2026, 01:06

Er is bij de Desiro's een subreeks voor onder 25KV te rijden, zelfde als bij de DMT's. Dus zou zou het beter zijn om uw materiaal optimaal te kunnen gebruiken om alle stellen 25KV te voorzien. Lijkt mij het meest handige voor een land als België.
Dus men denkt dat de reizigers tevreden zijn met Desiro's op lange verbindingen, zoals: Luik - Groothertogdom Luxemburg, hoewel ze lage capaciteiten hebben?
trainfan03

Ik weet niet zo goed wat er met lage capaciteiten wordt bedoeld, aangezien een MR08 de hoogste capaciteit heeft van het reizigersmaterieel enkeldeks dat we hebben, niet echt geschikt voor zulke lange afstanden, maar men dient te roeien met de riemen die men heeft.

Ik stel mij trouwens enkele vragen bij de keuzes gemaakt in het bestelproces van de MR30. Veel mensen vonden de Desiro niet aangenaam omwille van de doorlopende trein, dus geen tussendeuren, volgens bronnen zal de MR30 ook geen tussendeuren hebben...

Door de NMBS gevraagde eigenschappen zijn:
* vier deuren per rijtuig;
* geen tussendeur tussen de rijtuigen;
* vensterglas dat bewerkt is om het gsm-signaal door te laten;
* een of twee toiletten voor de varianten met drie, respectievelijk vier rijtuigen;
* veiligheidscamera's en een weegsysteem om het aantal reizigers te tellen;
* anti-graffitiverf aan de buitenkant, zoals op de M7;
* betere stoelen in de IC-versie dan in de S-versie.

Veel te weinig toiletten als je het mij vraagt en reizigers wegen lijkt mij nu ook wel een raar systeem, ma soit...
Harshan

Bericht door Harshan »

trainfan03 schreef: 14 jan 2026, 09:17 Ik weet niet zo goed wat er met lage capaciteiten wordt bedoeld, aangezien een MR08 de hoogste capaciteit heeft van het reizigersmaterieel enkeldeks dat we hebben, niet echt geschikt voor zulke lange afstanden, maar men dient te roeien met de riemen die men heeft.

Ik stel mij trouwens enkele vragen bij de keuzes gemaakt in het bestelproces van de MR30. Veel mensen vonden de Desiro niet aangenaam omwille van de doorlopende trein, dus geen tussendeuren, volgens bronnen zal de MR30 ook geen tussendeuren hebben...

Door de NMBS gevraagde eigenschappen zijn:
* vier deuren per rijtuig;
* geen tussendeur tussen de rijtuigen;
* vensterglas dat bewerkt is om het gsm-signaal door te laten;
* een of twee toiletten voor de varianten met drie, respectievelijk vier rijtuigen;
* veiligheidscamera's en een weegsysteem om het aantal reizigers te tellen;
* anti-graffitiverf aan de buitenkant, zoals op de M7;
* betere stoelen in de IC-versie dan in de S-versie.

Veel te weinig toiletten als je het mij vraagt en reizigers wegen lijkt mij nu ook wel een raar systeem, ma soit...
Met lage capaciteiten bedoel ik dat elke Desiro trein maar 1 toilet heeft en dat die geen klaptafeltjes heeft bij 1-richtingszitplaatsen. Bijgevolg maar kleine tafeltjes bij vice-versa zitplaatsen, dus niet ideaal om met uw laptop te werken of om er iets op te leggen. Tot slot, harde zitplaatsen. Dus Desiro is een uitgespaarde trein die in een bepaald artikel van Stijn Tormans van Knack vorig jaar 2025 stond waarbij hij iemand geïnterviewd heeft die zei dat dit trein model 1 op 10 kreeg en alles uitgespaard is.
AlexNL

Bericht door AlexNL »

trainfan03 schreef: 14 jan 2026, 09:17 reizigers wegen lijkt mij nu ook wel een raar systeem, ma soit...
Juist een heel handig systeem, want daarmee kun je de bezetting per rijtuig bepalen. En dat kan dan bijvoorbeeld weer worden getoond in de reisinfokanalen. "Stap achteraan in, daar is veel plek vrij."
maarten

Bericht door maarten »

Harshan schreef: 14 jan 2026, 09:31
Met lage capaciteiten bedoel ik dat elke Desiro trein maar 1 toilet heeft en dat die geen klaptafeltjes heeft bij 1-richtingszitplaatsen.
Dat heeft weinig met capaciteit te maken maar meer met reizigerscomfort. En ja, het zal de vervoerder tot op zekere hoogte worst zijn hoe comfortabel hun reizigers de trein ervaren. Er zijn denk ik ook weinig onderzoeken naar hoeveel reizigers je extra trekt met een comfortabele trein.

De eerste bestelling MR30 lijkt bedoeld te zijn om het oude stoptreinmaterieel te vervangen: Varkensneuzen, Duikbrillen, Breaks. Laat ze dat eerst doen en zorgen dat de kinderziektes eruit zijn en hopelijk ziet de NMBS dan in dat een subserie voor 25 kV helemaal niet zo'n gek idee is. Maar het is wel: als je de 25 kV Desiros gaat vervangen door MR30 heb je die functionaliteit in feite na een jaar of 15 afgeschreven. En dat is economisch ook geen goede optie. Wat dat betreft is een interieurrevisie van (een deelserie van) de Desiros misschien handiger.
Want comfort staat en valt met de inrichting. De ÖBB Desiros zijn heel fijne treinen.
trainlovertje
Contacteer:

Bericht door trainlovertje »

Harshan schreef: 14 jan 2026, 09:10
260689 schreef: 14 jan 2026, 01:06

Dus men denkt dat de reizigers tevreden zijn met Desiro's op lange verbindingen, zoals: Luik - Groothertogdom Luxemburg, hoewel ze lage capaciteiten hebben?
Ik dacht dat daar op termijn ook M7 ingezet zou worden. Of ben ik verkeerd?
trainfan03

trainlovertje schreef: 14 jan 2026, 13:36 Ik dacht dat daar op termijn ook M7 ingezet zou worden. Of ben ik verkeerd?
Zolang de Bmx, BVx en BDx niet is gehomologeerd voor Luxemburg denk ik het niet. Plus: heeft die verbinding nood aan M7s, capaciteitsgewijs, terwijl je het kan oplossen met een Desiro met nieuw interieur, waar men ondertussen wel een project voor had opgezet dacht ik.
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

trainfan03 schreef: 14 jan 2026, 13:38 Zolang de Bmx, BVx en BDx niet is gehomologeerd voor Luxemburg denk ik het niet. Plus: heeft die verbinding nood aan M7s, capaciteitsgewijs, terwijl je het kan oplossen met een Desiro met nieuw interieur, waar men ondertussen wel een project voor had opgezet dacht ik.
Qua capaciteit voldoet 1 of 2 Desiro's daar wel volgens mij. Een beter interieur zou een groot verschil kunnen maken. Ik ben benieuwd.
Plaats reactie