rdv schreef: ↑16 feb 2026, 08:36
Wat in Zwitserland (en Duitsland) ook helpt, is dat de boetes zo hoog zijn dat zwartrijden niet loont. En toen ik vorig jaar een week in Zurich was, ben ik twee keer gecontroleerd op de tram (2 keer op 9 ritten), maar die hoge controlegraad kan toeval geweest zijn.
In Zwitserland is er inderdaad erg veel controle op bus en tram, dat is ook mijn ervaring. Maar ook de laatste maanden word ik vaker gecontroleerd op De Lijn en MIVB. Toeval? Ik weet het niet.
Overigens, in Duitsland zijn de boetes enkel hoog bij DB Fernverkehr. In het regionale vervoer (bus/tram/RB/RE) betaal je steeds de vaste prijs van €60. Dat bedrag zou gerust wat hoger mogen als het mij vraagt.
bouwkundig plan maken, bouwaanvraag indienen, goedkeuring van gemeente verkrijgen, afhankelijk van de raming een europese aanbesteding uitschrijven, inschrijvingen beoordelen,
Het is niet onmogelijk dat er al nieuwe verkiezingen geweest zijn voor je iets ziet gebeuren... en dan kan de nieuwe regering dit project schrappen, zo bespaart men in dit land.