veiligheid stations

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
trainlovertje
Contacteer:

Re: veiligheid stations

Bericht door trainlovertje »

rdv schreef: 16 feb 2026, 08:36 Wat in Zwitserland (en Duitsland) ook helpt, is dat de boetes zo hoog zijn dat zwartrijden niet loont. En toen ik vorig jaar een week in Zurich was, ben ik twee keer gecontroleerd op de tram (2 keer op 9 ritten), maar die hoge controlegraad kan toeval geweest zijn.
In Zwitserland is er inderdaad erg veel controle op bus en tram, dat is ook mijn ervaring. Maar ook de laatste maanden word ik vaker gecontroleerd op De Lijn en MIVB. Toeval? Ik weet het niet.
Overigens, in Duitsland zijn de boetes enkel hoog bij DB Fernverkehr. In het regionale vervoer (bus/tram/RB/RE) betaal je steeds de vaste prijs van €60. Dat bedrag zou gerust wat hoger mogen als het mij vraagt.
ronny

Bericht door ronny »

bouwkundig plan maken, bouwaanvraag indienen, goedkeuring van gemeente verkrijgen, afhankelijk van de raming een europese aanbesteding uitschrijven, inschrijvingen beoordelen,
Het is niet onmogelijk dat er al nieuwe verkiezingen geweest zijn voor je iets ziet gebeuren... en dan kan de nieuwe regering dit project schrappen, zo bespaart men in dit land.
Rww

Bericht door Rww »

Shrek schreef: 15 feb 2026, 18:51 Bovendien moet je hier als voetganger ook gewoon kunnen passeren van oost naar west en vice versa.
Leg me eens uit waarom?

NS heeft op diverse stations keihard de deur dicht gegooid, mensen zonder geldig ticket moeten buitenom lopen, geen enkele gemeente heeft de NS op de knieën gekregen en rechtszaken zijn verloren.

In Nederland hebben we wel de regel dat je niks betaald als je in en uit checkt op hetzelfde station, je kunt dus een ovkaart gebruiken om het station te passeren.

Stations zijn geen openbare gebouwen, het zijn private gebouwen met een openbare functie.
TKR

Bericht door TKR »

NS heeft de gemeentes op zijn knieën gekregen. Het kan, maar is dat goed?

We hebben hier overigens de afgelopen jaren net miljoenen geïnvesteerd om van enkele stations een doorgang te maken om verschillende gebieden van steden te verbinden.
Shrek

Bericht door Shrek »

Rww schreef: 17 feb 2026, 22:54
Shrek schreef: 15 feb 2026, 18:51 Bovendien moet je hier als voetganger ook gewoon kunnen passeren van oost naar west en vice versa.
Leg me eens uit waarom?

NS heeft op diverse stations keihard de deur dicht gegooid, mensen zonder geldig ticket moeten buitenom lopen, geen enkele gemeente heeft de NS op de knieën gekregen en rechtszaken zijn verloren.

In Nederland hebben we wel de regel dat je niks betaald als je in en uit checkt op hetzelfde station, je kunt dus een ovkaart gebruiken om het station te passeren.

Stations zijn geen openbare gebouwen, het zijn private gebouwen met een openbare functie.
Brussel-Zuid ligt midden in een dichtbevolkte wijk met alles wat je maar kan inbeelden (winkels, scholen, bedrijven, moskeen, ...) aan beide kanten van het station waardoor de vraag naar passage enorm is. En dat is geen theorie, ik zie de vele mensen dagelijks het station passeren. Aan de noordkant is er nog de tramstraat, maar aan de zuidkant moet je letterlijk een kilometer om wandelen als je niet door het station kan. Zo'n opdeling van de stad in twee delen gaat geen enkele lokale politicus dulden - en terecht. In Nederland kijken ze er misschien niet naar, maar in België -en zeker Good Move Brussel- is je te voet vlot kunnen bewegen prioritair op auto's en openbaar vervoer.
Olivier_Doorne
Contacteer:

Bericht door Olivier_Doorne »

Rww schreef: 17 feb 2026, 22:54
Leg me eens uit waarom?

In België heeft men een visie gevolgd waardoor een aantal stations een doorgangsfunctie hebben.
In Leuven bijvoorbeeld loopt er een fietsbrug over de sporen, die brug is ook de toegangsweg voor wie de liften naar de perrons wil nemen. (Dus voor minder mobiele mensen, mensen met veel bagage, …)
De NMBS kan op basis van de akkoorden In verband met de financiering van deze brug, deze brug niet afsluiten en dit zou ook alles behalve wenselijk zijn.
De grote onderdoorgang op een ander plek in het station sluit aan beide zijdes aan op parkings, aan de de niet centrum zijde liggen een supermarkt en hotels. Die onderdoorgang heeft door haar concept juist als bedoeling dat ze ook gebruikt wordt door niet reizigers.

In Gent zal over enkele jaren een tram stoppen onder de sporen in een deel wat gewoon deel zal uitmaken van een soort grote stationshal.
Zie projectfoto https://projectgentsintpieters.imgix.ne ... 13f25054d3

Trouwens in Nederland werd ook een heel aantal jaren de visie van stadsverbinding en integratie een tijd gevolgd.
Utrecht Centraal en Rotterdam Centraal zijn daar voorbeelden van.
In Utrecht kon het verbinden behouden blijven omdat men de poortjes zo kon plaatsen dat er toch doorgang mogelijk bleef.
In Rotterdam was dit niet het geval en is dit toch een belangrijk negatief effect van de poortjes.
Laatst gewijzigd door Olivier_Doorne op 18 feb 2026, 08:46, 1 keer totaal gewijzigd.
rdv

Bericht door rdv »

Ik vraag me af hoe het in Nederland georganiseerd is dat hulpdiensten door de poortjes kunnen. Volgens mij zijn er in onze grote stations meerdere interventies per dag door ambulancepersoneel en politiediensten. En wat in het geval van een evacuatie?
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef: 18 feb 2026, 00:00 Aan de noordkant is er nog de tramstraat, maar aan de zuidkant moet je letterlijk een kilometer om wandelen als je niet door het station kan. Zo'n opdeling van de stad in twee delen gaat geen enkele lokale politicus dulden - en terecht. In Nederland kijken ze er misschien niet naar, maar in België -en zeker Good Move Brussel- is je te voet vlot kunnen bewegen prioritair op auto's en openbaar vervoer.
Dat is nu juist het punt: ook in Nederland willen vele lokale politici dit niet, rechtszaken volgden, maar helaas. Op enkele grote stations is er wel een extra tunnel voor passanten gekomen.
DR-fan

Bericht door DR-fan »

Shrek schreef: 18 feb 2026, 00:00 Brussel-Zuid ligt midden in een dichtbevolkte wijk met alles wat je maar kan inbeelden (winkels, scholen, bedrijven, moskeen, ...) aan beide kanten van het station waardoor de vraag naar passage enorm is. En dat is geen theorie, ik zie de vele mensen dagelijks het station passeren. Aan de noordkant is er nog de tramstraat, maar aan de zuidkant moet je letterlijk een kilometer om wandelen als je niet door het station kan. Zo'n opdeling van de stad in twee delen gaat geen enkele lokale politicus dulden - en terecht. In Nederland kijken ze er misschien niet naar, maar in België -en zeker Good Move Brussel- is je te voet vlot kunnen bewegen prioritair op auto's en openbaar vervoer.
Die Zuidgang in Brussel-Zuid bestaat nog geen 25 jaar, voordien was iedereen het ook gewend om een omweg te maken. Vergeet bovendien niet dat elk station, ook de Brusselse, tot eind jaren '70 wel degelijk volledig afgesloten was en alle reizigers hun kaartje letterlijk moesten laten knippen aan controlehokjes voordat ze naar het perron konden. De analoge versie van poortjes zeg maar.
Laatst gewijzigd door DR-fan op 18 feb 2026, 09:15, 1 keer totaal gewijzigd.
DR-fan

Bericht door DR-fan »

rdv schreef: 18 feb 2026, 08:40 Ik vraag me af hoe het in Nederland georganiseerd is dat hulpdiensten door de poortjes kunnen. Volgens mij zijn er in onze grote stations meerdere interventies per dag door ambulancepersoneel en politiediensten. En wat in het geval van een evacuatie?
Hetzelfde als bij bv sportstadia, pretparken, festivals, luchthavens... Kortom, plaatsen met veel volk waar iedereen poortjes doodnormaal vindt.
rdv

Bericht door rdv »

In bijna al die plaatsen is er permanent aanwezigheid van hulpdiensten binnen de perimeter. En is er personeel bij de poortjes. Meestal één hoofdingang, of een afgesproken toegang voor ambulances etc. Dat is er allemaal niet in de stations (of het loopt mis bij de afspraken ivm toegangen tot stations, bvb Securail/stationchef staat vooraan ambulance op te wachten, ambulancepersoneel staat achteraan te wachten op Securail).
Laatst gewijzigd door rdv op 18 feb 2026, 09:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Shrek

Bericht door Shrek »

DR-fan schreef: 18 feb 2026, 09:12
Shrek schreef: 18 feb 2026, 00:00 Brussel-Zuid ligt midden in een dichtbevolkte wijk met alles wat je maar kan inbeelden (winkels, scholen, bedrijven, moskeen, ...) aan beide kanten van het station waardoor de vraag naar passage enorm is. En dat is geen theorie, ik zie de vele mensen dagelijks het station passeren. Aan de noordkant is er nog de tramstraat, maar aan de zuidkant moet je letterlijk een kilometer om wandelen als je niet door het station kan. Zo'n opdeling van de stad in twee delen gaat geen enkele lokale politicus dulden - en terecht. In Nederland kijken ze er misschien niet naar, maar in België -en zeker Good Move Brussel- is je te voet vlot kunnen bewegen prioritair op auto's en openbaar vervoer.
Die Zuidgang in Brussel-Zuid bestaat nog geen 25 jaar, voordien was iedereen het ook gewend om een omweg te maken. Vergeet bovendien niet dat elk station, ook de Brusselse, tot eind jaren '70 wel degelijk volledig afgesloten was en alle reizigers hun kaartje letterlijk moesten laten knippen aan controlehokjes voordat ze naar het perron konden. De analoge versie van poortjes zeg maar.
Controle om naar het perron te gaan stoort niemand, het is de doorgang door het station die belangrijk is en die was vroeger wel mogelijk dacht ik.
DR-fan

Bericht door DR-fan »

rdv schreef: 18 feb 2026, 09:30 In bijna al die plaatsen is er permanent aanwezigheid van hulpdiensten binnen de perimeter. En is er personeel bij de poortjes. Meestal één hoofdingang, of een afgesproken toegang voor ambulances etc. Dat is er allemaal niet in de stations.
Als er poortjes staan, moet er ook personeel bij staan. Dat was al gezegd dacht ik. In grote stations zijn er wel degelijk aangeduide plaatsen voor het samenkomen van de hulpdiensten. Die ingangen zijn ook de drukste en daar komen dan sowieso poortjes. Het enige dat nodig is, is een aanpassing van de consignes en laat bureaucratie nu net iets zijn waarin we bij het spoor tot de wereldtop horen :lol:

Uiteindelijk zie ik deze hele discussie als het invoeren van de minimale dienstverlening: heel wat "experts" die veel argumenten zoeken waarom het absoluut niet kan werken en uiteindelijk blijkt het - uiteraard - wel te lukken zonder de voorspelde levensgevaarlijke situaties. En het beste van al: we zijn het gewend en passen ons aan. Ik voorspel dat hetzelfde zal gebeuren als er uiteindelijk poortjes komen. Al die discussies bewijzen uiteindelijk alleen maar dat de spoorwegwereld nog conservatiever is dan het Vaticaan.
DR-fan

Bericht door DR-fan »

Shrek schreef: 18 feb 2026, 09:31 Controle om naar het perron te gaan stoort niemand, het is de doorgang door het station die belangrijk is en die was vroeger wel mogelijk dacht ik.
Blijkbaar wel, gezien de vele argumenten die tegen poortjes worden aangehaald :wink:

Wat Brussel-Zuid betreft: toen ik daar in 1993 begon had je 4 ingangen: Fonsnylaan, van in de Overdekte Straat, Paul-Henri-Spaakplein en de toen nieuwe ingang Frankrijkstraat (de huidige hoofdingang naast de Eurostar-Terminal). Een commerciële zone was er nog niet echt, daar bevonden zich toen nog een echte wachtzaal en de loketten. De huidige Zuidgang bestond niet, die maakte nog deel uit van het postsorteercentrum Brussel X. Het is inderdaad zo dat de doorgangsfunctie nadien sterk werd uitgebreid. Dat maakt het niet gemakkelijker, inderdaad. Maar "moeilijk" vind ik geen reden - als onze voorouders zo hadden geredeneerd, leefden we nog in lemen hutjes :lol:
Reuel

Bericht door Reuel »

Rww schreef: 17 feb 2026, 22:54 Stations zijn geen openbare gebouwen, het zijn private gebouwen met een openbare functie.
Dat is onzin. In de Belgische wetgeving worden stations en de publiek toegankelijke gronden in de buurt ervan beschouwd als openbare gebouwen en openbaar domein. Dit geldt voor wetgeving rond wegenis, stedenbouw, integrale toegankelijkheid, eigendom,...
Plaats reactie