In Brussel en Leuven wil ik dat graag geloven, maar Denderleeuw, Aarschot en Arlon zie ik veel minder gebeuren, veel grote stations hebben niet eens een open loket tijdens de hele werkdag, om nog maar te zwijgen over zaken die om 22h zouden gebeuren.DR-fan schreef: ↑18 feb 2026, 09:40Als er poortjes staan, moet er ook personeel bij staan. Dat was al gezegd dacht ik. In grote stations zijn er wel degelijk aangeduide plaatsen voor het samenkomen van de hulpdiensten. Die ingangen zijn ook de drukste en daar komen dan sowieso poortjes. Het enige dat nodig is, is een aanpassing van de consignes en laat bureaucratie nu net iets zijn waarin we bij het spoor tot de wereldtop horen![]()
Uiteindelijk zie ik deze hele discussie als het invoeren van de minimale dienstverlening: heel wat "experts" die veel argumenten zoeken waarom het absoluut niet kan werken en uiteindelijk blijkt het - uiteraard - wel te lukken zonder de voorspelde levensgevaarlijke situaties. En het beste van al: we zijn het gewend en passen ons aan. Ik voorspel dat hetzelfde zal gebeuren als er uiteindelijk poortjes komen. Al die discussies bewijzen uiteindelijk alleen maar dat de spoorwegwereld nog conservatiever is dan het Vaticaan.
veiligheid stations
-
desirootje
Re: veiligheid stations
Die poortjes gaan toch gewoon open bij iets harder drukken ?
Ik meen dat de brandweer dat eiste voor eventuele evacuatie...
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Er is een levensgroot verschil tussen perrons afsluiten en stations afsluiten. Enkel de perrons afsluiten hindert quasie niemand (die zeldzame papa die zijn zoontje op de trein wilt zetten zal wel een perronticket ofzoiets kopen). Perrons afsluiten is gewoon heel duur, maar verder zijn er niet echt nadelen.
Hele of halve stations afsluiten daarentegen heeft wel een grote impact en wordt daarom terecht stevig onder de loep genomen.
-
Olivier_Doorne
- Contacteer:
De argumenten zijn niet dat het onmogelijk is wel dat het veel ongeweste nadelen heeft. Op maatschappelijk niveau is de doorsteekbaarheid van de stations een voordeel. Willen we dat opofferen voor een vermeend voordeel, waarover ik nog geen enkel voorbeeld uit het buitenland heb gelezen waar die poortjes een positief effect hadden op de lange termijn.DR-fan schreef: ↑18 feb 2026, 09:47Blijkbaar wel, gezien de vele argumenten die tegen poortjes worden aangehaald![]()
Wat Brussel-Zuid betreft: toen ik daar in 1993 begon had je 4 ingangen: Fonsnylaan, van in de Overdekte Straat, Paul-Henri-Spaakplein en de toen nieuwe ingang Frankrijkstraat (de huidige hoofdingang naast de Eurostar-Terminal). Een commerciële zone was er nog niet echt, daar bevonden zich toen nog een echte wachtzaal en de loketten. De huidige Zuidgang bestond niet, die maakte nog deel uit van het postsorteercentrum Brussel X. Het is inderdaad zo dat de doorgangsfunctie nadien sterk werd uitgebreid. Dat maakt het niet gemakkelijker, inderdaad. Maar "moeilijk" vind ik geen reden - als onze voorouders zo hadden geredeneerd, leefden we nog in lemen hutjes![]()
En graag zou ik wel eens willen weten hoe je het zou aanpakken in Gent, Brugge, Leuven?
Dat hangt af van welk model je kiest. De Nederlanders hebben een scharnierend model, het type op Brussels airport zijn er met schuivende glazen wanden die gaan dus open zoals een schuifdeur.