veiligheid stations

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
TKR

Re: veiligheid stations

Bericht door TKR »

Ik denk eigenlijk dat men eerst en vooral de boetes voor zwartrijden eens fel mag verhogen. Doorsnee gezien moet de overtreder gewoon het boordtarief betalen bovenop een ticket. Dat is toch gewoon met de betalende reiziger lachen?

Ooit was boordtarief voor diegene die geen tijd had om een ticket te kopen in het station, die persoon moest dat direct duidelijk maken aan de conducteur (lees: de conducteur opzoeken). Nu is het dus de 'boete'. Blijf zitten, hoop dat de conducteur niet langs komt. Als hij ongeveer 1 op de 2 keer daadwerkelijk niet langs komt maak je al winst... Het helpt niet dat de controles doorgaans opdezelfde moment tussen dezelfde stations gebeuren. Eens je het ritme kent moet je misschien maar 1 op de 10 keer betalen of misschien zelfs nog minder.

In Nederland vangt m'n jaarlijks zo'n 400.000 zwartrijders. In België 500.000. In de kanttekening zetten we dat er in Nederland (gevoelsmatig) minder controles gebeuren en de pakkans dus kleiner is, de poortjes zouden je moeten controleren. (ik ben er thans nog niet gecontroleerd geweest op m'n treinreizen daar)
DR-fan

Bericht door DR-fan »

rdv schreef: 19 feb 2026, 17:33 Poortjes plaatsen zorgt er niet voor dat er minder daklozen en andere ongewenste stationsbezoekers zijn. Die gaan zich verplaatsen naar de portalen en dergelijke net buiten de poortjeszone (maar wel nog beschut), waar reizigers en personeel ook passeren. Mogelijks worden de groepen aan dergelijke plaatsen groter, wat een groter onveiligheidsgevoel veroorzaakt.
Daar ben ik het niet mee eens. In het VK en Ierland heb ik op de perrons nooit bedelaars en daklozen zien rondhangen. Misschien kan een Nederlandse deelnemer aangeven hoe dat tegenwoordig in NS-stations zit?
rdv schreef: 19 feb 2026, 17:33Voor zakkenrollers zijn die poortjes handig: iedereen haalt daar zijn gsm of portefeuille boven, dus een goed observatiepunt om targets te bepalen. Mensen verliezen daar even hun bagage uit het oog omdat ze op zoek moeten naar hun ticket. Of er wordt bij drukte wat gedrumd aan de poortjes, ideaal voor zakkenrollers.
Dat geldt ook voor wachtrijen bij gelegenheidscontroles. Bovendien staat er bij die poortjes dus ook personeel dat mee zorgt voor sociale controle. Ik heb niet de indruk dat er aan de poortjes in de luchthaven meer gestolen wordt, eerder integendeel. Dé hotspot voor zakkenrollers zijn de HST-perrons in Brussel-Zuid.
rdv schreef: 19 feb 2026, 17:33Tenzij alle stations hermetisch worden afgesloten en er overal uitgangscontrole, zie ik ook een potentiële verschuiding van zwartrijders naar grijsrijders (en dus ook discussies op de trein): er zullen tickets gekocht worden om door de poortjes te geraken, maar aan een zo laag mogelijjke prijs (Brussel-Zuid tot Anderlecht bvb en blijven zitten tot Oostende).
Dat grijsrijden bestaat nu ook al. Niet alle stations moeten met poortjes afgesloten worden, enkel de grootste knooppunten - inclusief uitgangscontrole. Dan helpt grijsrijden ook niet meer want met een ticket Brussel - Gent bv kan je dan in Oostende niet door het poortje.
DR-fan

Bericht door DR-fan »

Olivier_Doorne schreef: 19 feb 2026, 20:56 Even verwijzen naar De Lijn.
De minister stelt heel “genereus” 15 miljoen euro ter beschikking om de Antwerpse prémetro te voorzien van poortjes.
Echter ze legt De Lijn een bijkomende besparing op van 35 miljoen euro in plaats van de beloofde budgetverhoging van 50 miljoen euro.
Mmh, je weet toch dat De Lijn een Vlaamse bevoegdheid is en de spoorwegen federaal gefinancierd worden? Elke vergelijking loopt mank, ook al omdat we met een Vlaamse verkeersminister zitten die al meermaals bewezen heeft dat ze een hekel heeft aan openbaar vervoer.
DR-fan

Bericht door DR-fan »

groentje schreef: 19 feb 2026, 18:55 @DR-fan: je vergeet als nadeel steeds het gigantische kostenplaatje voor poortjes en de eventuele verbouwingen die ervoor nodig zijn om ze mogelijk te maken, naast het afsluiten van verschillende stadswijken.
Gigantisch is wel wat overdreven. Qua personeel kan je al schuiven, bv Securail aan de poortjes ipv willekeurig toezicht in de treinen en stations is eigenlijk efficiënter. En ja verbouwingskosten zullen er zijn. Gezien de enorme budgetten die er blijkbaar zijn voor nieuwe stations moet daar toch wel wat te halen zijn. Ook bij Infrabel en de NMBS is aan de top nog wel wat overtollig vet weg te snijden (probeer eens "200 managers" en "Lady Gaga" in één zin te plaatsen :lol: )
groentje schreef: 19 feb 2026, 18:55En het ietsisme gaat bij mij expliciet over de effectiviteit van poortjes om het probleem dat je schetst (en ik nergens ontkend heb, integendeel) op te lossen. Da's nog mijn grootste kritiek, mocht ik geloven dat het iets uithaalt om de veiligheid en veiligheidsgevoel te verbeteren, dan zou ik het prijskaartje nog door de vingers zien, maar dat die ik dus niet, omdat ik vaak genoeg in metro- en treinstations ben geweest met poortjes, in binnen- en buitenland, zonder dat ze veiliger aanvoelden. Soms zelfs integendeel.

Mijn werkuren zijn een klassieke 3*8, ik ben afhankelijk van mijn fiets en het openbaar vervoer om mij te verplaatsen, en ik doe dat dan ook op elk moment van de dag, van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat (ik heb het geluk een laatste tram huiswaarts te hebben na halfeen). Ik heb ook mijn gestalte mee, en ik geloof van harte dat het voor een vrouw alleen veel minder veilig aanvoelt (en is...), maar ik zie niet hoe poortjes dit gaan oplossen, zeker als er geen personeel bijstaat, en al helemaal als de poortjes openstaan op het meest kwetsbare moment, 's avonds laat. Integendeel, ik vrees dat poortjes dé oplossing worden, en elke vraag naar bijkomend veiligheidspersoneel (dat volgens mij wél voor extra veiligheid kan zorgen), ermee wordt genegeerd.
Ik heb het al eerder geschreven: poortjes zijn inderdaad niet dé oplossing, ze zijn er een deel van. Ik blijf er van overtuigd dat ze wel degelijk heel wat ongewenste figuren buiten houden. Heb jij trouwens al veel veiligheidspersoneel gezien in het station buiten de spits? De kans dat een crimineel in Brussel-Zuid na 20u een veiligheidsbediende tegen komt is zowat even groot dan dat hij een UFO ziet. Daar gaat de oplossing niet van komen. Bovendien is veiligheidspersoneel ook enorm duur.
rdv

Bericht door rdv »

DR-fan schreef: 20 feb 2026, 10:01
rdv schreef: 19 feb 2026, 17:33 Poortjes plaatsen zorgt er niet voor dat er minder daklozen en andere ongewenste stationsbezoekers zijn. Die gaan zich verplaatsen naar de portalen en dergelijke net buiten de poortjeszone (maar wel nog beschut), waar reizigers en personeel ook passeren. Mogelijks worden de groepen aan dergelijke plaatsen groter, wat een groter onveiligheidsgevoel veroorzaakt.
Daar ben ik het niet mee eens. In het VK en Ierland heb ik op de perrons nooit bedelaars en daklozen zien rondhangen. Misschien kan een Nederlandse deelnemer aangeven hoe dat tegenwoordig in NS-stations zit?
Ik spreek toch niet over de perrons?
Ter verduidelijking: als er 100 daklozen rondhangen in Brussel-Zuid en er worden poortjes geplaatst, gaan die 100 daklozen niet plots een dak boven hun hoofd hebben. Dus die gaan blijven zoeken naar een beschutte plek (begrijpelijk denk ik). Die beschutte plek zal dan net buiten de poortjeszone zijn, in- en uitgangen van stations en de onmiddellijke omgeving van de stations, waar reizigers en personeel passeren op weg naar/van het station. Een aantal van de verhalen die de media haalden over de onveiligheid in Brussel-Zuid gebeurden net buiten het station.
DR-fan schreef: 20 feb 2026, 10:01 Dat geldt ook voor wachtrijen bij gelegenheidscontroles. Bovendien staat er bij die poortjes dus ook personeel dat mee zorgt voor sociale controle. Ik heb niet de indruk dat er aan de poortjes in de luchthaven meer gestolen wordt, eerder integendeel. Dé hotspot voor zakkenrollers zijn de HST-perrons in Brussel-Zuid.
Inderdaad, iedere wachtrij heeft een verhoogd risico voor zakkenrollen. Als de poortjes per perron worden geplaatst, zal men nooit bij ieder poortje personeel kunnen plaatsen. In Brussels Airport is er denk ik 1 personeelslid voor 2 grote poortjeseilanden. Dat is een beetje sociale controle, maar als het druk is heeft die zijn/haar handen vol met het oplossen van probleempjes allerhande. Puur anekdotisch: een familielid van mij is zijn bagage gestolen in de checkin van Air France in Brussel-Zuid, onder het toeziend oog van het personeel.

Ik geloof gerust dat de HST-perrons de hotspots zijn (logisch want daar staan de meer kapitaalkrachtigen, met duur materiaal zoals laptops en telefoons, en de minst ervaren en meest zorgeloze reizigers), onder het oog van personeel van DB, Eurostar en Securail (waarbij ik ook al situaties gezien heb waar Securail veelplegers herkende en wegstuurde).
DR-fan

Bericht door DR-fan »

rdv schreef: 20 feb 2026, 10:41 Ik spreek toch niet over de perrons?
Ter verduidelijking: als er 100 daklozen rondhangen in Brussel-Zuid en er worden poortjes geplaatst, gaan die 100 daklozen niet plots een dak boven hun hoofd hebben. Dus die gaan blijven zoeken naar een beschutte plek (begrijpelijk denk ik). Die beschutte plek zal dan net buiten de poortjeszone zijn, in- en uitgangen van stations en de onmiddellijke omgeving van de stations, waar reizigers en personeel passeren op weg naar/van het station. Een aantal van de verhalen die de media haalden over de onveiligheid in Brussel-Zuid gebeurden net buiten het station.
Aan de ingangen is dat nu al een probleem. Waar het over gaat is dat het wachten op de perrons niet bepaald aangenaam is door figuren die daar duidelijk niet thuishoren.
rdv schreef: 20 feb 2026, 10:41Inderdaad, iedere wachtrij heeft een verhoogd risico voor zakkenrollen. Als de poortjes per perron worden geplaatst, zal men nooit bij ieder poortje personeel kunnen plaatsen. In Brussels Airport is er denk ik 1 personeelslid voor 2 grote poortjeseilanden. Dat is een beetje sociale controle, maar als het druk is heeft die zijn/haar handen vol met het oplossen van probleempjes allerhande. Puur anekdotisch: een familielid van mij is zijn bagage gestolen in de checkin van Air France in Brussel-Zuid, onder het toeziend oog van het personeel.
Ik heb toch nooit gezegd dat die poortjes per perron geplaatst moeten worden? De laatste keren dat ik op de luchthaven was, waren er 2 personeelsleden aanwezig. Dat je familielid bestolen werd aan Air France verwondert me absoluut niet. Dat het onder het oog van het personeel gebeurt geeft ook al aan dat extra personeel alleen niet helpt. Had er al een selectie geweest voor de check-in was er minder risico denk ik.
rdv schreef: 20 feb 2026, 10:41Ik geloof gerust dat de HST-perrons de hotspots zijn (logisch want daar staan de meer kapitaalkrachtigen, met duur materiaal zoals laptops en telefoons, en de minst ervaren en meest zorgeloze reizigers), onder het oog van personeel van DB, Eurostar en Securail (waarbij ik ook al situaties gezien heb waar Securail veelplegers herkende en wegstuurde).
De meer kapitaalkrachtigen? Je bent daar duidelijk al een tijd niet meer geweest. Zelfs daklozen lopen daar nu rond met een smartphone. :lol:
Plaats reactie