De reden dat ik dit vraag is dat deze zomer de SImplon lijn weer lang dicht gaat zijn, dus ben ik benieuwd hoe ze dit gaan doen...trainfan03 schreef: ↑27 jan 2026, 15:52Het enige wat momenteel bekend is, is dat er een treindeel vertrekt/aankomt in Brussel en eentje in Amsterdam. Deze zouden dan in Köln gecombineerd (richting Italië)/gesplitst (richting België/Nederland). De enige stops zijn dus Brussel/Amsterdam - Köln - Berne - Milaan.
European Sleeper
Re: European Sleeper
-
ovspotter_be
Dat zal dan waarschijnlijk via dezelfde route gaan die goederentreinen nemen. Dus via Frick/de brug bij Brugg, Othmarsingen, Rotkreuz, Arth Goldau en dan via de oud Gotthard route (want 60 jaar oude slaaprijtuigen zullen wel niet door de basistunnel mogen...)
Dat betekent dat stops mogelijk zijn in Basel Bad, en bijv. Rotrkeuz of Arth Goldau.
- trainfan03
- trainfan03
Info uit een mail
Update route en planning
De nachttrein naar Milaan start nu op 9 september 2026, in plaats van 18 juni. Dat is later dan gepland, maar zo hebben we wat meer tijd om de start goed voor te bereiden.
Waarom deze veranderingen?
In de zomer van 2026 zijn er veel werkzaamheden aan het spoor in Duitsland, waardoor een stabiele dienstregeling lastig te realiseren is. Daarnaast is Zwitserland een nieuw land voor ons en vragen de diverse procedures om meer tijd en zorg. Met een start in september creëren we ruimte voor een zorgvuldige start van deze nieuwe route.
Voorlopig rijdt de trein via Zürich en de Gotthardpas. Door aanhoudende werkzaamheden op de Simplonroute is ons oorspronkelijke plan vóór 2027 niet haalbaar. De Gotthardroute is gelukkig ook heel aantrekkelijk en we stoppen ook in Lugano en Como.
Het Amsterdamse deel van de trein volgt in 2027. In het laagseizoen is het nog niet rendabel om met een apart treindeel te starten. Er zijn gelukkig genoeg goede aansluitingen van en naar Nederland.
Interessant dat ze via Zurich gaan, want dat betekent kopmaken. Waarom niet Basel Bad en dan direct door naar Arth Goldau?
Als er geen uren extra vertraging bij komen, rijtuigen technisch in orde zijn en je niet wakker gemaakt wordt door de Gestapo aan de grensovergangen dan valt dat toch nog wel mee? Grote voordeel is dat je niet moet overstappen.
Alles is relatief... het is sneller dan te voet...
Hoelang deed men er destijds over toen er nog over Luxemburg gereden werd? 13 uur?
Toen reed men wel 's nachts door Zwitserland. Voor de bestemmingen in Zwitserland had je een aparte trein.
Persoonlijk vind ik om 18u vertrekken en voor 12u aankomen nog net doenbaar. Het is een vakantietrein, niet voor de zakenlui.
Ik ga ervan uit dat het restauratierijtuig mee rijdt op deze rit? Dan heb je 's avonds al je bezigheid. 's Ochtends een beetje uitslapen en je moet je maar 2-3 tal uurtjes meer weten bezig te houden.
Vele malen beter dan die trein naar Venetië vorig jaar, die kwam om 4u in de namiddag aan als ik me niet vergis!
edit: even de dienstregeling van 1981 erbij genomen. Het gaat hier om de autoslaaptrein Brussel - Milaan - Rome/Rimini (295)
Vertrek (buiten de zomermaanden):
18.20 Brussel
1.12 Basel
6.47 Milaan
14.05 Rome / 12.20 Rimini
Binnen de zomermaanden was de dienstregeling iets anders, de tijden liggen ~60-90min later
Persoonlijk vind ik om 18u vertrekken en voor 12u aankomen nog net doenbaar. Het is een vakantietrein, niet voor de zakenlui.
Ik ga ervan uit dat het restauratierijtuig mee rijdt op deze rit? Dan heb je 's avonds al je bezigheid. 's Ochtends een beetje uitslapen en je moet je maar 2-3 tal uurtjes meer weten bezig te houden.
Vele malen beter dan die trein naar Venetië vorig jaar, die kwam om 4u in de namiddag aan als ik me niet vergis!
edit: even de dienstregeling van 1981 erbij genomen. Het gaat hier om de autoslaaptrein Brussel - Milaan - Rome/Rimini (295)
Vertrek (buiten de zomermaanden):
18.20 Brussel
1.12 Basel
6.47 Milaan
14.05 Rome / 12.20 Rimini
Binnen de zomermaanden was de dienstregeling iets anders, de tijden liggen ~60-90min later