Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

desirootje

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door desirootje »

giuseppe schreef: 05 mar 2026, 09:25 In de gemeente Eijsden-Margraten zal 1 overweg gesloten worden op het moment dat de frequentie tussen Visé en Maastricht verhoogd zal worden.
https://www.eijsden-margraten.nl/nl/Nie ... an%20twee.

Nu vraag ik me eigenlijk af hoe realistisch de verhoging van frequentie is, want ik denk niet dat Arriva nog 2 extra Flirts op overschot heeft als je de huidige problemen ziet. En terug een Break sturen zal wel qua veiligheid niet mogen, als het een toename van treinverkeer is.
Ik weet niet hoe de regels zitten, wanneer er een alternatief is (Flirt), maar volgens de grootvadersclausule (oudere treinen die vroeger mochten mogen nog steeds, ookal voldoen ze niet aan hedendaagse eisen) mocht er 1 zo een trein per uur zonder veiligheidssysteem rijden, aangezien de Flirts wel onder ATB rijden, moet het mogelijk zijn om toch nog een break te sturen als ik de regels goed begrijp.
Het is om diezelfde reden dat wanneer er problemen zijn op HSL4 de S32's naar Roosendaal mogen blijven rijden, zelfs met al die HST's, de EC en ECD erbij, om nog maar te zwijgen over de goederentreinen die daar normaal rondrijden.
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

giuseppe schreef: 05 mar 2026, 09:25 Nu vraag ik me eigenlijk af hoe realistisch de verhoging van frequentie is, want ik denk niet dat Arriva nog 2 extra Flirts op overschot heeft als je de huidige problemen ziet.
Het oorspronkelijke plan was een halfuurdienst over het hele traject Luik-Maastricht-Heerlen-Aken, dus de bestelling van Arriva zou daarop moeten zijn afgestemd...
Elgar

Bericht door Elgar »

Ik dacht dat het plan was om een halfuurdienst aan te bieden tussen Aken en Eijsden. Eén van de twee treinen die dan niet verder doorrijdt naar Luik, zou dan naar de bundel van Visé uitwijken om te keren.
Shrek

Bericht door Shrek »

Elgar schreef: 05 mar 2026, 12:48 Ik dacht dat het plan was om een halfuurdienst aan te bieden tussen Aken en Eijsden. Eén van de twee treinen die dan niet verder doorrijdt naar Luik, zou dan naar de bundel van Visé uitwijken om te keren.
Maar sindsdien is er een extra perron in Visé waardoor die trein nu perfect in Visé aan het perron kan keren.
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef: 05 mar 2026, 13:35
Elgar schreef: 05 mar 2026, 12:48 Ik dacht dat het plan was om een halfuurdienst aan te bieden tussen Aken en Eijsden. Eén van de twee treinen die dan niet verder doorrijdt naar Luik, zou dan naar de bundel van Visé uitwijken om te keren.
Maar sindsdien is er een extra perron in Visé waardoor die trein nu perfect in Visé aan het perron kan keren.
Dat zou inderdaad kunnen, maar je hebt dan nog steeds hetzelfde aantal treinstellen nodig als bij doorrijden naar Luik, met een kering van bijna 1 uur. Als je doorrijdt naar Luik, dan kan de stoptrein Landen-Luik-Visé tot Luik worden ingekort en daar in 10 minuten keren, waardoor de NMBS een treinstel uitspaart.
giuseppe

Bericht door giuseppe »

^^De doorrijdende Visé-Landen is sowieso zeer ongelukkig voor de aansluitingen op dit moment. Doordat er daarvoor 2 sporen nodig zijn ipv 1 is er geen aansluiting mogelijk richting Brussel/Verviers.
Plaats reactie