Keine Be-/Entladung von Fahrrädern in Frankfurt(Main)Hbf möglich.

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden voor internationale reizen.
Plaats reactie
basp

Keine Be-/Entladung von Fahrrädern in Frankfurt(Main)Hbf möglich.

Bericht door basp »

Hoi,

Was weer eens aan het kijken om te gaan fietsen deze zomer.
Op zaterdag 22/08 of zondag 23/08 zou ik op de middag (slapen in Saas-Fee en dan 30 km afdalen) van Brig (Zwitserland) naar Antwerpen willen terugreizen.

Ik neem altijd minstens 30 minuten overstaptijd (anders te moeilijk met de fiets).

Zat wel een leuke verbinding tussen van Brig naar Brussel met 1 overstap in Frankfurt... alleen mag je daar met je fiets blijkbaar niet afstappen.
Het blijft toch elk jaar puzzelen..

mvg, Bart
Bijlagen
volledig traject lukt niet
volledig traject lukt niet
trein 1 heeft nog plaats tot een station verder
trein 1 heeft nog plaats tot een station verder
sc2.jpg (42.51 KiB) 985 keer bekeken
trein 2 heeft nog plaats
trein 2 heeft nog plaats
maarten

Re: Keine Be-/Entladung von Fahrrädern in Frankfurt(Main)Hbf möglich.

Bericht door maarten »

Ja, dat is nogal ambetant. Het komt omdat omdat de trein met een 13-delige ICE rijdt die bij aankomst in Frankfurt de 2e klas achterop heeft lopen en het rijtuig met fietsplaatsen is het allerlaatste. Daar is het perron erg smal en dat vindt DB genoeg reden om het in- of uitladen van fietsen daar te verbieden.

Je kunt twee dingen doen:
1) een fietskaartje tot Mannheim en vanaf Frankfurt Hbf kopen en hopen dat je niet gecontroleerd wordt tussen Mannheim en Frankfurt of dat de Schaffner er geen probleem mee heeft en dat ze in Frankfurt je geen problemen gaan geven
2) Overstappen in Mannheim. Dan krijg je deze verbinding:

Code: Selecteer alles

+-------------------------+--------+--------+----------+----------------+
| Brig                    |        |  13:45 | ICE  276 |                |
| Mannheim Hbf            |  18:22 |  18:34 | ICE  514 |                |
| Köln Hbf                |  20:05 |  21:42 | ICE  318 |                |
| Bruxelles-Midi          |  23:35 |        |          |                |
+-------------------------+--------+--------+----------+----------------+
Omdat je dan in Keulen een zo lange overstap hebt zou ik die korte overstap in Mannheim (wat normaal een aansluiting is) niet erg vinden, er zijn meerdere latere verbindingen om nog altijd de 318 te kunnen halen.
basp

Bericht door basp »

ja, bedankt Maarten.

Ik zie inderdaad dat er vanuit Mannheim nog verbindingen zijn later op de avond.

Als ik een tussenstop in Mannheim van 45 minuten ingeef, kom ik m.i. in principe op hetzelfde uur in Brussel aan.

mvg, Bart
Bijlagen
sc4.jpg
maarten

Bericht door maarten »

Het vervelende ook aan de overstap van de 276 op de 514 is dat die allebei andersom staan. 276 heeft 1e klas voorop, 514 heeft 2e klas voorop, dus dan zou je in Mannheim 400 meter over het perron moeten. Niet dat dat ondoenbaar is, maar als je dan wat vertraging hebt kan dat wat stress opleveren.
De 102 staat in dezelfde richting als de 514 en komt ook uit Zwitserland, dus je kunt dan ook al in Basel (of Freiburg, of Karlsruhe) de overstap plannen.
basp

Bericht door basp »

Hallo,

Het verschil in prijs tussen het kopen van
  • fietsticket + persoonsticket in één keer
141,98 EUR
  • fietsticket/ persoonsticket apart
= 80.99 + 44.09 = 125,08

begrijp ik ook niet helemaal...
Bijlagen
sc_prijs_volledig.jpg
sc_prijs_persoon.jpg
sc_prijs_fiets.jpg
rdv

Bericht door rdv »

Ik zou zowiezo in Frankfurt airport (FRA) overstappen ipv in Köln. Er is één perroneiland per richting, en brede perrons.
In Köln riskeer je van perron te moeten wisselen, in FRA niet.
basp

Bericht door basp »

ja, inderdaad, via Frankfurt airport kan blijkbaar ook. Bedankt voor de tip rdv.

Was ook nog aan het denken om de reis met 1 dag te verlengen:
  • Op zaterdag afdalen vanuit Saas-Fee naar Visp / Brig
  • Op zaterdag met de regionale trein van Brig naar Obergesteln (R43) (de volledige afstand fietsen lukt me niet, ik ben een "vakantiefietser" met een gewone fiets en maar matig sportief :D )
  • Daarna naar Interlaken fietsen. (ook leuk: 1200m omhoog, 2000 m dalen; 75 km)
  • In Interlaken overnachten in de jeugdherberg en dan op zondag de trein naar Brussel. Dan kom ik normaal gezien om 19u35 in Brussel aan. Wat leuker is dan 23u35.
Alleen weet ik niet zo goed waar ik kan terugvinden of die R43 fietsen meeneemt en of je ervoor moet/kan reserveren

mvg, Bart
maarten

Bericht door maarten »

De MGB zegt
* Je nach Fahrzeugtyp bieten unsere Züge Platz für rund 10-12 Velos.
* Eine Reservation ist nicht möglich.
* Bei hoher Nachfrage kann die Transportkapazität für die Velo Mitnahme auf einzelnen Verbindungen knapp werden.
trainlovertje
Contacteer:

Bericht door trainlovertje »

maarten schreef: 13 mar 2026, 09:56 Het vervelende ook aan de overstap van de 276 op de 514 is dat die allebei andersom staan. 276 heeft 1e klas voorop, 514 heeft 2e klas voorop, dus dan zou je in Mannheim 400 meter over het perron moeten. Niet dat dat ondoenbaar is, maar als je dan wat vertraging hebt kan dat wat stress opleveren.
De 102 staat in dezelfde richting als de 514 en komt ook uit Zwitserland, dus je kunt dan ook al in Basel (of Freiburg, of Karlsruhe) de overstap plannen.
Maar in de praktijk zijn die ICE’s dusdanig vaak niet onderweg in de voorziene rijrichting (zoals op fernbahn), dat DB ook niet meer communiceert over ‘umgekehrte Wagenreihung’, maar de samenstelling gewoon digitaal toont zoals ze is. Dat is eveneens de reden waarom ik nauwelijks nog op fernbahn.de kijk om te weten of ik vooraan/achteraan/linkerzijde in rijrichting/rechterzijde in rijrichting ga zitten. Het is gewoon fifty-fifty.
Verkorte samenstellingen worden wel nog gecommuniceerd door DB.
Plaats reactie