Noorderkempen-Breda moet verplicht worden bediend. Je ontkomt dus niet aan minstens 1 internationale treinserie die daar stopt.
EuroCity Brussel - Rotterdam
Re: EuroCity Brussel - Rotterdam
Consultant en docent Jochen Maes ziet het idee voor een trein Brussel - Eindhoven wel zitten:
https://www.linkedin.com/feed/update/ur ... WXUg%3D%3D
https://www.linkedin.com/feed/update/ur ... WXUg%3D%3D
-
ovspotter_be
Door het rondje via de luchthaven en de extra reistijd hierdoor zijn bepaalde aansluitingen (bijvoorbeeld richting Leuven) aantrekkelijker in Mechelen dan in Brussel-Noord, aansluitingen op de luchthaven worden standaard ook nauwelijks getoond op de routeplanner.Rene154 schreef: ↑29 mar 2026, 12:23 Verder: station Mechelen. Ik kan mij een voorstelling bij maken hier te stoppen, tegelijkertijd is dat dan vooral voor binnenlandse bediening en niet vanuit het perspectief van een internationale trein. Weinig interessante overstapmogelijkheden ook die er niet al is op Antwerpen of Brussel.
In de week is er een redelijk nette aansluiting met de IC Gent – Mechelen – Leuven voor reizigers van en naar Leuven.
In het weekend is er een goede aansluiting van/naar Leuven op de luchthaven met S19. De binnenlandse planner laat die inmiddels zien; internationale planners (bv. NMBS Europe, DB) moet je daartoe dwingen door Brussels Airport als via in te voeren, waarna die overstap plotseling wel mogelijk blijkt.ovspotter_be schreef: ↑29 mar 2026, 17:02 Door het rondje via de luchthaven en de extra reistijd hierdoor zijn bepaalde aansluitingen (bijvoorbeeld richting Leuven) aantrekkelijker in Mechelen dan in Brussel-Noord, aansluitingen op de luchthaven worden standaard ook nauwelijks getoond op de routeplanner.
In de week is er een redelijk nette aansluiting met de IC Gent – Mechelen – Leuven voor reizigers van en naar Leuven.
Brussels airport is en mag gebruikt worden als Overstapstation. Zolang je niet door de poortjes moet is er geen probleem. Jammer dat dit niet gezien wordt want het kan heel interessant zijn. Stel, er is iets gebeurt tussen Schaarbeek en de vertakking Diegem. Dan kan je via Brussels airport reizen en vandaar zo naar Leuven. Maar zoals hier werd aangehaald, in het weekend heb je zeker een mooie aansluiting.rvdborgt schreef: ↑29 mar 2026, 17:30In het weekend is er een goede aansluiting van/naar Leuven op de luchthaven met S19. De binnenlandse planner laat die inmiddels zien; internationale planners (bv. NMBS Europe, DB) moet je daartoe dwingen door Brussels Airport als via in te voeren, waarna die overstap plotseling wel mogelijk blijkt.ovspotter_be schreef: ↑29 mar 2026, 17:02 Door het rondje via de luchthaven en de extra reistijd hierdoor zijn bepaalde aansluitingen (bijvoorbeeld richting Leuven) aantrekkelijker in Mechelen dan in Brussel-Noord, aansluitingen op de luchthaven worden standaard ook nauwelijks getoond op de routeplanner.
Dat is maar een tijdelijke afspraak en aanpasbaar. In het verleden is het nog geweest: NMBS zorgt voor lokomotieven, NS voor rijtuigen.
De afspraken over EC en ECD worden in 2027 sowieso herzien.
Je kunt in Breda een extra stel aankoppelen. Maar je hebt al een trein van Eindhoven via Breda naar Den Haag, deze zou daar extra op komen.
Ik doelde meer op integratie in de Belgische binnenlandse dienstregeling. Zeker tussen Antwerpen en Brussel zou dat toch tot volle treinen kunnen leiden?maarten schreef: ↑29 mar 2026, 21:27Je kunt in Breda een extra stel aankoppelen. Maar je hebt al een trein van Eindhoven via Breda naar Den Haag, deze zou daar extra op komen.
Niet te lichtzinnig denken over rijdend materieel er komt meer bij kijken dan je denkt voor iets kan ingezet worden op een bepaalde verbinding. Nieuwe rijtuigen of ander materieel komen niet zomaar uit de lucht vallen trouwens.
Tja afspraken kun je ook weer wijzigen, zodat die verplichting eraf gaat. Ik begrijp dat zoiets niet zomaar geregeld is, maar een dergelijke stop in een internationale IC, en dan ook nog midden op je lijn en niet aan één van beide uiteinden... Wat mij betreft niet te rechtvaardigen, want hoeveel reizigers precies zouden daar werkelijk opstappen richting Nederland? En hoe verhoudt zich dat tot alle doorgaande reizigers die daardoor langer onderweg zijn? Zo’n internationale trein als de EC/ECD dient gewoon vooral op strategische grote knopen te stoppen en daar aansluiting te bieden op de rest van het netwerk. Eventuele verlenging naar kleinere stations kan, maar alleen op de uiteinden.
Ik zou dan eerder de aansluiting op de luchthaven verbeteren dan die stop in Mechelen behouden. Zoals hiervoor ook al gezegd, die aansluiting is daar goed te maken. En voor de richting Gent kunnen reizigers beter rechtstreeks via Antwerpen reizen.ovspotter_be schreef: ↑29 mar 2026, 17:02 Door het rondje via de luchthaven en de extra reistijd hierdoor zijn bepaalde aansluitingen (bijvoorbeeld richting Leuven) aantrekkelijker in Mechelen dan in Brussel-Noord, aansluitingen op de luchthaven worden standaard ook nauwelijks getoond op de routeplanner.
Maar goed, voor een snelle non-stop verbinding Brussel-Antwerpen, aantrekkelijk voor binnenlandse reizigers, zou je dan juist weer geen stop op de luchthaven willen. Zie hoe snel de Eurostar nu is tussen Brussel Zuid en Antwerpen. De Eurostar is sneller in Brussel Zuid vanuit Antwerpen dan een normale IC vanuit Antwerpen in Brussel Noord is. Potentieel kun je de een normale IC-rit tussen Antwerpen en Brussel dus verkorten en aantrekkelijker maken. Als je die non-stop IC tussen Antwerpen en Brussel zou willen, zou je dan voor internationale reizigers op Antwerpen een goeie overstap richting Mechelen, luchthaven en Leuven kunnen maken.
Dus internationale treinen zijn alleen voor de lange afstand? Of pleit je voor het toevoegen van een internationale stoptrein?Rene154 schreef: ↑29 mar 2026, 23:28Tja afspraken kun je ook weer wijzigen, zodat die verplichting eraf gaat. Ik begrijp dat zoiets niet zomaar geregeld is, maar een dergelijke stop in een internationale IC, en dan ook nog midden op je lijn en niet aan één van beide uiteinden... Wat mij betreft niet te rechtvaardigen, want hoeveel reizigers precies zouden daar werkelijk opstappen richting Nederland? En hoe verhoudt zich dat tot alle doorgaande reizigers die daardoor langer onderweg zijn? Zo’n internationale trein als de EC/ECD dient gewoon vooral op strategische grote knopen te stoppen en daar aansluiting te bieden op de rest van het netwerk. Eventuele verlenging naar kleinere stations kan, maar alleen op de uiteinden.
^^ Nee internationale treinen zijn niet alleen voor lange afstanden. Maar de EC/ECD, op een HSL, kunnen prima Noorderkempen voorbij rijden.
Volgens mij is Noorderkempen goed te bedienen met twee maal per uur een binnenlandse trein die keert. Dus wmb niet de grens over.
Volgens mij is Noorderkempen goed te bedienen met twee maal per uur een binnenlandse trein die keert. Dus wmb niet de grens over.
Dus eigenlijk toch wel alleen voor lange afstanden.Rene154 schreef: ↑30 mar 2026, 00:01 ^^ Nee internationale treinen zijn niet alleen voor lange afstanden. Maar de EC/ECD, op een HSL, kunnen prima Noorderkempen voorbij rijden.
-
desirootje
Noorderkempen moet bedient worden richting Nederland, punt uit. Een gloednieuw station dat zich zo dicht bij de grens bevindt op een grensoverschreidende lijn zonder internationale trein zou een ware grap zijn (ja ik weet dat Quévy hetzelfde probleem heeft, maar dat is omdat de Ouigo de enige trein is die daar de grens over steekt). We doen dat niet voor Quiévrain, Essen, Visé, Froyennes of Athus, waarom hier wel?
Mechelen is een belangrijk knooppunt en een van de grootste stations van het land. Van mij mag je de ECD een halfuurdienst maken, maar de originele EC blijft bestaan. Mechelen is geen boerenhol en als je Noorderkempen enkel wilt verbinden met Antwerpen, dan had je beter een aftakking en een kopstation gemaakt ipv die mensen hoop te bieden.
ICNG is niet geschikt voor binnenlands vervoer, de capaciteit van die treinen zelf gekoppeld is veel te weinig om dat te overwegen.
Daarnaast ben ik overtuigd dat het einddoel voor Noorderkempen niet keren op de HSL is, maar doorrijden tot Breda en daar keren, wanneer men ETCS installeert.(voor 2050?) Dan kan men de IC's vanuit Charleroi/Brussel rijden met M7 en HLE17.
Mechelen is een belangrijk knooppunt en een van de grootste stations van het land. Van mij mag je de ECD een halfuurdienst maken, maar de originele EC blijft bestaan. Mechelen is geen boerenhol en als je Noorderkempen enkel wilt verbinden met Antwerpen, dan had je beter een aftakking en een kopstation gemaakt ipv die mensen hoop te bieden.
ICNG is niet geschikt voor binnenlands vervoer, de capaciteit van die treinen zelf gekoppeld is veel te weinig om dat te overwegen.
Daarnaast ben ik overtuigd dat het einddoel voor Noorderkempen niet keren op de HSL is, maar doorrijden tot Breda en daar keren, wanneer men ETCS installeert.(voor 2050?) Dan kan men de IC's vanuit Charleroi/Brussel rijden met M7 en HLE17.