Boordtarief

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
Knipex

Re: Boordtarief

Bericht door Knipex »

Het boordtarief, dat is de toeslag voor wie een vervoersbewijs koopt op de trein, stijgt vanaf 1 februari 2023 naar 9 euro. Nu bedraagt de toeslag nog 7 euro. Dat heeft de NMBS vandaag bevestigd.
https://www.hln.be/binnenland/nmbs-verh ... 0bevestigd.
Portbou
Contacteer:

Bericht door Portbou »

Knipex schreef: 20 jan 2023, 15:15 Het boordtarief, dat is de toeslag voor wie een vervoersbewijs koopt op de trein, stijgt vanaf 1 februari 2023 naar 9 euro. Nu bedraagt de toeslag nog 7 euro. Dat heeft de NMBS vandaag bevestigd.
https://www.hln.be/binnenland/nmbs-verh ... 0bevestigd.
Blijft een erg laag bedrag.
Ik begrijp deze manier van werken echt niet.
ThibaultLapers

Bericht door ThibaultLapers »

De verkoop aan boord verdwijnt vanaf 1 juli:
https://mobilithib.substack.com/p/info- ... b-envisage
ThibaultLapers

Bericht door ThibaultLapers »

Update van deze ochtend, maar nu officieel : https://mobilithib.substack.com/p/mise- ... mettre-fin
FLV-FGSP

Bericht door FLV-FGSP »

En het persbericht van de NMBS staat hier:
https://press.nmbs.be/ticket-kopen-in-d ... naf-1-juli
joverwimp

Bericht door joverwimp »

Is wel problematisch in Erquelinnes, Heizijde, ... waar geen betaalautomaten staan.
Knipex

Bericht door Knipex »

Het zal vanaf 1 juli niet meer mogelijk zijn om een treinticket te kopen aan boord van de trein. Dat meldt spoorwegmaatschappij NMBS. Wie betrapt wordt, moet een boete van 90 euro betalen.

https://www.hln.be/binnenland/nmbs-verk ... ~ae5abc83/
Paul
Contacteer:

Bericht door Paul »

Ik heb daar toch vragen bij.
Dus als je - om welke reden dan ook - geen geldig vervoersbewijs kunt tonen, is de enige optie een zware boete (90 of 250 euro)?? Dat zal de agressie van sommigen toch niet doen verminderen, me dunkt. En wat met wie te goeder trouw is? De automaat deed het niet, mijn smartphone laat het afweten, de nmbs-app loopt vast, ...
Ik ben benieuwd hoe dat in de praktijk gaat werken.
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
ovspotter_be

Bericht door ovspotter_be »

Ik vermoed dat er (net zoals nu al bestaat wanneer je aan boord cash wenst te betalen) code's zullen bestaan die de prijs van deze regularisatie herleiden naar de ticketprijs + €9 boordtarief (tenzij geen automaat beschikbaar of defect in vertrekstation), alleen wordt dit om meer fraude te vermijden niet openlijk gecommuniceerd.
klaas

Bericht door klaas »

Paul schreef: 31 mar 2026, 10:26 Ik heb daar toch vragen bij.
Dus als je - om welke reden dan ook - geen geldig vervoersbewijs kunt tonen, is de enige optie een zware boete (90 of 250 euro)?? Dat zal de agressie van sommigen toch niet doen verminderen, me dunkt. En wat met wie te goeder trouw is? De automaat deed het niet, mijn smartphone laat het afweten, de nmbs-app loopt vast, ...
Ik ben benieuwd hoe dat in de praktijk gaat werken.
Ik meen gelezen te hebben (maar weer niet meteen meer waar) dat je igv een defecte automaat een kaartje zal krijgen met de normale ticketprijs op vermeld, dat je dan binnen de 14 dagen moet betalen aan een loket.
rdv

Bericht door rdv »

Het probleem is niet enkel defecte automaten, het is soms moeilijk te lezen wat er op het scherm staat door invallende zon, je moet soms naast de letters/cijfers tikken om iets in te tikken, de scanner voor de QR-code voor de Train+ doet het niet, kaart die niet gelezen wordt, etc. Dat zal geen foutmelding geven ivm de automaat in het systeem, maar lijdt er wel toe dat je ofwel geen ticket kan nemen, ofwel veel tijd moet voorzien.

Ik vind het boordtarief van 9 EUR te laag, maar 90 EUR is echt wel hoog. Als ik dat hoor, zou ik ook wel eens durven uitvliegen tegen een tbg. 20 tot 25 EUR zou ik een goed bedrag vinden, hoog genoeg om af te schrikken, en laag genoeg om te vermijden dat (meer) mensen over de rooie gaan.
ovspotter_be

Het is ook niet aan de treinbegeleider om mee te delen wat de prijs wordt, dit wordt nadien door het systeem bepaald, dit systeem weet ook waar de defecte automaten staan en houdt hier rekening mee met het bepalen van de prijs.
HLE18

Bericht door HLE18 »

ovspotter_be schreef: 31 mar 2026, 12:05 Het is ook niet aan de treinbegeleider om mee te delen wat de prijs wordt, dit wordt nadien door het systeem bepaald, dit systeem weet ook waar de defecte automaten staan en houdt hier rekening mee met het bepalen van de prijs.
Hoe weet het systeem dat de automaat niet werkt of vb. het scherm onleesbaar is? Hoe snel gaat het systeem dat updaten? Stel automaat valt voor mijn neus uit.

Onlangs wou mijn vriendin een ticketje kopen, zeker 4x moeten proberen want de automaat wou haar Mobib niet aanvaarden... 5e keer lukt het dan plots wel.
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

ovspotter_be schreef: 31 mar 2026, 10:46 Ik vermoed dat er (net zoals nu al bestaat wanneer je aan boord cash wenst te betalen) code's zullen bestaan die de prijs van deze regularisatie herleiden naar de ticketprijs + €9 boordtarief (tenzij geen automaat beschikbaar of defect in vertrekstation), alleen wordt dit om meer fraude te vermijden niet openlijk gecommuniceerd.
Er zal toch ergens in de voorwaarden moeten staan hoe dit wordt afgehandeld. En voorwaarden moeten worden gepubliceerd.
ovspotter_be

HLE18 schreef: 31 mar 2026, 19:00 Hoe weet het systeem dat de automaat niet werkt of vb. het scherm onleesbaar is? Hoe snel gaat het systeem dat updaten? Stel automaat valt voor mijn neus uit.
Meestal gaat het redelijk snel, momenteel wordt het boordtarief ook uitgeschakeld als de automaat defect is of slecht werkt.
Voor controle van slechte werking kijken ze meestal wanneer er klachten binnenkomen hoelang het geleden is dat iemand nog een ticket heeft aangekocht aan de desbetreffende automaat, aan elke automaat hangt ook een telefoonnummer die je kan bellen om dit te melden.
rvdborgt schreef: 31 mar 2026, 19:33 Er zal toch ergens in de voorwaarden moeten staan hoe dit wordt afgehandeld. En voorwaarden moeten worden gepubliceerd.
De voorwaarden zullen mogelijks nog volgen, het is nog 3 maanden voor de start.
Plaats reactie