Vergelijking treinaanbod Nederland/Zwitserland met België

rvdborgt

Re: Vergelijking treinaanbod Nederland/Zwitserland met België

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef: 27 apr 2026, 08:29 Ze werken daar toch volgens andere regels waardoor de structuur van de treindienst altijd voorrang krijgt. Zaken zoals bij ons waar een binnenlandse IC geschrapt wordt ten voordele van een internationale trein zouden daar nooit gebeuren.
Maar is dat een gevolg van andere regels of een Zwitserse invulling van de EU-regels? Sommige EU-richtlijnen geven immers enige ruimte voor nationale invulling.
K V B

Bericht door K V B »

Shrek schreef: 27 apr 2026, 08:29
K V B schreef: 27 apr 2026, 06:33
Shrek schreef: 26 apr 2026, 12:09 In realiteit volgt Zwitserland wel 95% van de Europese regels, zelfs als ze daar niet toe verplicht zijn. Het bleangrijkste verschil lijkt mij het feit dat zowel SBB als BLS zowel infrastructuurbeheerder als operator zijn.
Dat heb je natuurlijk in andere EU landen ook, zie Frankrijk of Duitsland.
Neeneen, de integratie van SBB is veel en veel dieper dan die van SNCF reseau of DB infrago. Zowel in theorie als in praktijk.
Dit maakt op het terrein een groot verschil.
Het is makkelijker om in Zwitserland als niet SBB een trein te doen rijden op het SBB network, dan het is om als niet SNCF in Frankrijk een trein op het spoor te krijgen...

K V B schreef: 27 apr 2026, 06:33 In Zwitserland heeft men net als in de rest van de EU ook vrije toegang tot het net, en dus zien we op de grote assen treinen van verschllende maatschappijen rijden. Er is een organisatie die de vergave van rijpaden op het BLS and SBB net organiseert.
Ja, maar...
Ze werken daar toch volgens andere regels waardoor de structuur van de treindienst altijd voorrang krijgt. Zaken zoals bij ons waar een binnenlandse IC geschrapt wordt ten voordele van een internationale trein zouden daar nooit gebeuren.
Dat heeft niks met regels te maken, en alles met keuzes van de NMBS. Er is geen enkel regel die de NMBS verbiedt om de EC Direct gewoon in het binnenlandse net te integreren, zoals dat ook in Nederland gedaan is, Dat de NMBS de EC Direct echter als een puur internationale trein beschouwt is een keuze van de NMBS.

Er is ook geen enkele EU regel die de NMBS verbiedt om een efficientere dienstregeling op te stellen...
Shrek

Bericht door Shrek »

K V B schreef: 27 apr 2026, 21:21
Shrek schreef: 27 apr 2026, 08:29 Neeneen, de integratie van SBB is veel en veel dieper dan die van SNCF reseau of DB infrago. Zowel in theorie als in praktijk.
Dit maakt op het terrein een groot verschil.
Het is makkelijker om in Zwitserland als niet SBB een trein te doen rijden op het SBB network, dan het is om als niet SNCF in Frankrijk een trein op het spoor te krijgen...
Maar dat heeft daar niet zozeer iets mee te maken, door de Franse mentaliteit heeft zelfs SNCF het moeilijk om nieuwe treinen toegelaten te krijgen.

Wat je in Zwitserland wel ziet is dat, net door het feit dat infra en exploitatie bij één bedrijf zit, de operationele samenwerking veel beter verloopt dan eender waar anders in Europa.
K V B

Bericht door K V B »

Shrek schreef: 28 apr 2026, 08:29 Wat je in Zwitserland wel ziet is dat, net door het feit dat infra en exploitatie bij één bedrijf zit, de operationele samenwerking veel beter verloopt dan eender waar anders in Europa.
De toewijzing van treinpaden ed. gebeurt echter niet door SBB. Daarvoor is een afzonderlijke organisatie opgezet die dat regelt, en dat voor alle normaalspoorlijnen.

Een groot verschil is mentaliteit.

Ik ben nu toevallig deze week in Mechelen. Consultancy voor een bepaald telecombedrijf dat hier zijn hoofdzetel heeft. Ik heb een hotelletje in de binnenstad en dus wandel ik gewoon elke dag naar de klant. Zo een 20 minuten. Fluitje van een cent.

Vandaag vertelde een van de personen met wie ik daar werk dat hij uitzonderlijk met de auto was gekomen. Normaal komt hij met de fiets, maar die is defect. Blijkt dat hij 700m ver woont. Ik vraag dus waarom hij niet gewoon dan te voet gekomen is... In Zwitserland is 700m te voet geen probleem. Ik ga zaterdag naar en familiefeest. Dat is 2km van het dichtstbijzijnde station, maar dat doe ik gewoon te voet... Maar blijkbaar is gewoon te voet gaan iets wat bij de Belg niet meteen opkomt.

"Maar ik moet mijn kinderen ook op school ophalen". OK. Snap ik. Maar dat is dus ook iets wat een Zwitser typich niet doet. Die kinderen, die vinden de weg naar huis zelf wel. Is goed voor ze.

En dan zijn er de bedrijfswagens. Bij Swissscom, waar ik 10 jaar gewerkt heb, krijg je als werknemer niet eens aan parkeerplaats, laat staan dat je een bedrijfswagen zou krijgen...
overweg13

Bericht door overweg13 »

Ik denk dat ik in Zwitserland zou kunnen aarden...
Met vriendelijke groet

overweg13
Plaats reactie