MW41

Alles over reizigerstreinen in België.
pietje

Re: MW41

Bericht door pietje »

Eigenlijk jammer dat men bij de electrificatie rond Mol niet meer vooruitziend geweest is om alvast extra treinstellen te bestellen zodat er sneller en meer MW41 verkocht konden worden.
Toen waren ze namelijk nog meer waard dan nu.
LML

Bericht door LML »

In de Kempen rijden de MW41 nog verschillende IC-diensten op werkdagen, samen met breaks. Dus ze zijn helemaal niet verdwenen uit deze regio...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
pietje

Bericht door pietje »

Klopt, en ik vind dat in tijden van klimaatgekte toch een kleine schande dat er intussen dagelijks tientallen MW41 geen enkele meter rijden zonder dat er een werkende bovenleiding aanwezig is.
De overheid had hiermee veel eenvoudiger kunnen besparen op nodeloze CO2- en stikstofuitstoot dan met allerhande subsidieregelingen.
desirootje

Bericht door desirootje »

pietje schreef: 14 mei 2026, 17:03 Klopt, en ik vind dat in tijden van klimaatgekte toch een kleine schande dat er intussen dagelijks tientallen MW41 geen enkele meter rijden zonder dat er een werkende bovenleiding aanwezig is.
De overheid had hiermee veel eenvoudiger kunnen besparen op nodeloze CO2- en stikstofuitstoot dan met allerhande subsidieregelingen.
Ze zouden sws rondrijden op routes die volledig geëlektrificeerd zijn. Er zijn gwn veel meer MW's dan routes waarvoor ze nodig zijn, maar we zitten niet met een grote overschot aan treinen of zitplaatsen. Mochten ze verzet worden, dan zou je ze zien op sommige S6'en die beperkt zijn tot Geraardsbergen, mogelijks de L Kortrijk-Zottegem of andere routes rond Charleroi en Oost-Vlaanderen. Mochten de machinisten nog genoeg kennis hebben, waren ze wss al lang overgebracht naar de Ardennen om daar weer rond te rijden zoals vroeger.
pietje

Bericht door pietje »

desirootje schreef: 14 mei 2026, 19:56
pietje schreef: 14 mei 2026, 17:03 Klopt, en ik vind dat in tijden van klimaatgekte toch een kleine schande dat er intussen dagelijks tientallen MW41 geen enkele meter rijden zonder dat er een werkende bovenleiding aanwezig is.
Ze zouden sws rondrijden op routes die volledig geëlektrificeerd zijn. Er zijn gwn veel meer MW's dan routes waarvoor ze nodig zijn, maar we zitten niet met een grote overschot aan treinen of zitplaatsen.
Maar dat is toch wat ik bedoel: die elektrificatie is niet zomaar ineens uit de luchtkomen vallen. Degenen die die budgetten goedekeurd hadden, konden ook ineens gezorgd hebben voor budget om tijdig elektrische stellen bij te kopen zodat er voldoende zitplaatsen op elektrisch materieel zouden zijn. Dan had men de helft van de MW41 intussen al kunnen verkopen en jaarlijks een berg uitstoot besparen.
Tot in Hamont kan er al 5 jaar elektrisch gereden worden en tot in Hasselt al 3 jaar. Beide projecten zijn zelfs al jaren daarvoor beslist, dus naar mijn mening is er al voldoende tijd geweest om extra elektrisch materieel te bestellen.
Plaats reactie