ETCS in België

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Shrek

Re: ETCS in België

Bericht door Shrek »

Treinmuis schreef: 22 mei 2026, 18:36
Shrek schreef: 22 mei 2026, 14:12
Treinmuis schreef: 22 mei 2026, 10:36 (Een beetje daarbij aansluitend vind ik het bijvoorbeeld wel goed dat Europa nu voor één stopmerkbord gaat, maar vind ik het jammer dat er nog altijd geen standaard is om pakweg het onderscheid te maken tussen beheerde en niet-beheerde seinen. Laat dit een oproep zijn tot een internationaal overschrijdingskroontje!)
Au contraire, de permissiviteit gaat juist verdwijnen op termijn. Niets meer te overschrijden zonder override, overal in Europa.
Oei, wat is daar het veronderstelde voordeel van?
Één procedure meer voor alle overschrijdingen. Als de ETCS je niet vanzelf in OS gooit moet je sowieso de blok contacteren. Maar zoiets werkt enkel maar als zo goed als je hele netwerk in ETCS2 zit, daar zijn wij dus nog niet direct aan toe.
Zwoopaman

Bericht door Zwoopaman »

Hopelijk wordt er dan nog aan de procedures voor de European Instructions gesleuteld want die duren in België nu dramatisch lang.
Shrek

Bericht door Shrek »

Zwoopaman schreef: 23 mei 2026, 08:30 Hopelijk wordt er dan nog aan de procedures voor de European Instructions gesleuteld want die duren in België nu dramatisch lang.
Het idee erachter is vooral dat je ze veel minder vaak nodig gaat hebben, maar zoals ik zei: verre toekomstmuziek :wink:
Eimai

Bericht door Eimai »

Ja maar een aantal dingen zouden ze toch fel kunnen vereenvoudigen tot het zo ver is, een EI.8 bijvoorbeeld om een overweg te pakken, zeg gewoon van waar tot waar ipv nu onze hele reglementering uit te leggen hoe je SF05 moet doen en wat dat juist betekent, wat volgens mij toch basiskennis hoort te zijn voor iedereen die in België rondrijdt. Nu is het een hoop extra velden en vakken die onnodig veel tijd kosten. Een E370 was sneller en dat zegt toch ook al wat.
Steven

Bericht door Steven »

Eimai schreef: 23 mei 2026, 12:03 Ja maar een aantal dingen zouden ze toch fel kunnen vereenvoudigen tot het zo ver is, een EI.8 bijvoorbeeld om een overweg te pakken, zeg gewoon van waar tot waar ipv nu onze hele reglementering uit te leggen hoe je SF05 moet doen en wat dat juist betekent, wat volgens mij toch basiskennis hoort te zijn voor iedereen die in België rondrijdt. Nu is het een hoop extra velden en vakken die onnodig veel tijd kosten. Een E370 was sneller en dat zegt toch ook al wat.
Je moet eens bekijken hoe die Europese instructies in Nederland er uit zien. Van nr 1 tot en met 8 staan letterlijk samen op 1 blad A4. Ik deed vandaag een E.I.6 in Nederland en was amper 8 minuten kwijt met afremmen en terug aanzetten inbegrepen.
Treinmuis

Bericht door Treinmuis »

Shrek schreef: 22 mei 2026, 21:02
Treinmuis schreef: 22 mei 2026, 18:36
Shrek schreef: 22 mei 2026, 14:12
Au contraire, de permissiviteit gaat juist verdwijnen op termijn. Niets meer te overschrijden zonder override, overal in Europa.
Oei, wat is daar het veronderstelde voordeel van?
Één procedure meer voor alle overschrijdingen. Als de ETCS je niet vanzelf in OS gooit moet je sowieso de blok contacteren. Maar zoiets werkt enkel maar als zo goed als je hele netwerk in ETCS2 zit, daar zijn wij dus nog niet direct aan toe.
Ah, daarom dus dat level 2 je ook nu al naar OS omzet voor je nog maar aan het sein bent…

Voelt Infrabel trouwens iets voor het Duitse systeem om helemaal géén niet-beheerde seinen of stopmerkborden meer te zetten? Als je rit op zicht moet doen, zal het systeem je wel naar OS omzetten. (Maar ja, moet je dan overwegen pakken of niet? Ik zie de bui al hangen!)
AlexNL

Bericht door AlexNL »

De Hanzelijn (Lelystad - Zwolle) heeft evenmin automatische seinen, en volgens mij geldt hetzelfde voor Amsterdam Bijlmer Arena - Utrecht.

Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd hoe men denkt om te gaan met het vertrekproces in combinatie met ETCS zonder lichtseinen. In Nederland mag een conducteur (treinbegeleider) het vertrekproces niet starten zolang het sein nog gesloten is* maar op baanvakken zonder lichtseinen wordt dat lastig.

Voor zover ik weet start een treinbegeleider in België gewoon het vertrekproces ongeacht de stand van het sein?

Ik heb in een video uit Duitsland gezien dat men in de IRE200 (Stuttgart - Ulm via Wendlingen) bij station Merklingen ook te maken heeft met een gebrek aan lichtseinen, en dat de treinbestuurder daar omroept "treinbegeleider, movement authority is gegeven" zodat de tbg weet wanneer het vertrekproces gestart mag worden.

* Uitzondering is indien er een aftelbak aanwezig is, die aangeeft hoeveel seconden het nog gaat duren tot het sein zal openen. Dit wordt gebruikt om de dichtligtijd van een aantal overwegen te verkorten.
Plaats reactie