Federaal regeerakkoord 2025 - 2029
Re: NMBS-dienstregeling 2027 (vanaf zondag 13 december 2026)
Inderdaad, er zijn hier en daar wel positieve aspecten aan de basisbereikbaarheid, maar veel meer andere, waarbij potentiële reizigers botweg naar andere oplossingen verwezen worden. Concreet heeft onze R55 nu ook tijdens de vakanties een halfuurdienst, maar anderzijds wordt er na eerdere ingrepen in de omgeving op andere lijnen sterk bespaard en dat min of meer stapsgewijs, met elke aanpassing, tot de lijn uiteindelijk helemaal kan verdwijnen. Dan denk ik aan lijn 164. En zo zie je het overal gebeuren. Ik ben bijna klaar met de nieuwe versie van mijn gemeenterepertorium en het aantal lijnen met 3 cijfers (veelal schooldiensten) is schrikwekkend toegenomen: veel dorpen hebben nu alleen nog dat type lijnen. In Wallonië gaan ze trouwens dezelfde weg op; het mag een geluk heten dat de vernieuwingen daar (voorlopig) beperkt blijven tot Gaume en Gembloux, bij gebrek aan geld. Al was het voordien ook al vaak huilen met de pet op...
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Sint Denijs Westrem: Een halte naast de Ikea zou wel handig zijnThorum schreef: ↑26 mei 2026, 15:16 - L73 met IC en L klinkt goed, maar ik zou dan wel een paar extra L-stations openen. Plaatsen als Ardooie, Sint-Denijs-Westrem of Astene hebben minstens evenveel potentie als Aarsele, en Pittem, Zarren of Grammene-Wontergem zijn zeker het onderzoeken waard. Plus uiteraard de verlenging naar Dunkerque, waar ook L-opties tussendoor liggen.
Zarren: Meubelen Weyne binnen handbereik, ook fijn
Richting Duinkerken: verkies ik de snelle route langs de E40.
-
jknockaert
Ik herinner me nog de tijd van basismobiliteit toen rond 2005 er nog behoorlijk ambitieus projecten werden uitgerold met buslijnen de hele dag om het uur langs alle dorpjes. Na 2010 ging de wind wat draaien (netmanagement was de voorloper van basisbereikbaarheid) en bij evaluatie bleek dat sommige van die buslijnen een gemiddelde bezetting van minder dan 2 reizigers hadden in de daluren. Ongetwijfeld bedienden ze héél veel potentiële reizigers hiermee, maar die zaten dus niet in de bus. Ik vind het terecht dat men zich vragen is gaan stellen hierbij.
In België zijn we het land van de amateurs.
We verkondigen een prachtig project met veel bling bling maar inhoudelijk trekt het (in praktijk) vaak op niks.
Ik ben wel te vinden voor de halte op aanvraag zoals ik ooit eens vermeld heb in een eerder topic.
Enkel stoppen als er vraag naar is in stopplaatsen die statistisch gezien mogelijks minder interessant zijn.
Lijkt me een prima compromis om openbaar vervoer aan te bieden aan minimale kosten.
Als er gestopt wordt, dan wil dat zeggen dat die nuttig is.
Als ex-treinbegeleider heb ik vaak in stopplaatsen gestaan zonder reizigersbeweging en da's wel zonde.
Het stoppen/optrekken is toch net wat het meeste energie verbruikt?
Dus als we dat kunnen voorkomen, dan valt er toch al een belangrijk argument weg.
Verder is het politiek beleid in het algemeen intriest.
We proberen hetzelfde wat in verschillende landen al mislukt is...
Toevoeging: de Nationale Vereniging voor Afbraakwerken en de Valse Beweging zijn echt een kanker op de samenleving.
We verkondigen een prachtig project met veel bling bling maar inhoudelijk trekt het (in praktijk) vaak op niks.
Ik ben wel te vinden voor de halte op aanvraag zoals ik ooit eens vermeld heb in een eerder topic.
Enkel stoppen als er vraag naar is in stopplaatsen die statistisch gezien mogelijks minder interessant zijn.
Lijkt me een prima compromis om openbaar vervoer aan te bieden aan minimale kosten.
Als er gestopt wordt, dan wil dat zeggen dat die nuttig is.
Als ex-treinbegeleider heb ik vaak in stopplaatsen gestaan zonder reizigersbeweging en da's wel zonde.
Het stoppen/optrekken is toch net wat het meeste energie verbruikt?
Dus als we dat kunnen voorkomen, dan valt er toch al een belangrijk argument weg.
Verder is het politiek beleid in het algemeen intriest.
We proberen hetzelfde wat in verschillende landen al mislukt is...
Toevoeging: de Nationale Vereniging voor Afbraakwerken en de Valse Beweging zijn echt een kanker op de samenleving.
Energieverbruik is helemaal niet het punt, het is vooral de reistijdverlenging die geld kost èn de dienstregeling minder interessant maakt door een halte in te plannen.
Niet stoppen terwijl er wel een stop gepland is in de dienstregeling maakt dus geen enkel verschil, je wint dus niets met die haltes op aanvraag. Daarom ook dat het een slecht idee is op ons netwerk.
Re: Federaal regeerakkoord 2025 - 2029
Halte op aanvraag met een trein doet men ook maar enkel op plaatsen waar de maximale snelheid van de trein laag is. Dit kan je vooral terugvinden in afgelegen gebieden zoals in de Alpen.
Een halte op aanvraag lijkt me iets ietwat nuttig als je er drie na elkaar hebt en statistisch gezien telkens 1 van de 3 over kan slaan. of zoiets.
-
BlackEagle
Maar die situatie komt zeer weinig voor in België. We hebben een aantal kleine stations, maar eigenlijk zijn de meeste zéér kleine stations waar dat zou kunnen (voornamelijk in de Ardennen) zijn in 1984 gesloten.
Oh ja, dat was men punt. Dat je van een enkele halte niet echt een halte op aanvraag kan maken, tenzij je graag vertragingen hebt. 
edit: misschien dat je nog iets kan doen met de lijn Aalst-Burst als daar ambitie zou zijn om de hele dag te rijden.
edit: misschien dat je nog iets kan doen met de lijn Aalst-Burst als daar ambitie zou zijn om de hele dag te rijden.