Treinen zonder airco

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13644
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Treinen zonder airco

Bericht door Shrek »

ronny schreef: 21 jun 2026, 13:44
klaas schreef: 21 jun 2026, 00:23
Lukas schreef: 20 jun 2026, 22:35 Ik vind het wel onaanvaardbaar dat de MNBS met dit soort treinen rijd tijdens hittegolven!!
Liever een trein zonder airco dan geen trein denk ik dan...
Ik tel 61 am96 die dit weekend worden ingezet. Daarnaast tel ik 40 stellen die nu aan de kant staan maar vorige week wel gereden hebben en waarvan het merendeel dus waarschijnlijk inzetbaar zal zijn. Een 10 stellen staan vermoedelijk in onderhoud want al enkele weken niet ingezet. Daarnaast vind ik geen info van stellen 460,472,520,528,547.
Inzetbaar wil niet direct zeggen dat ze ook nuttig inzetbaar zijn. Moesten ze in Leuven staan is een ritje op de 2800 of 4100 snel gepland, maar met treinstellen die in De Panne of Liers staan ben je dan niet zoveel.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5703
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Treinen zonder airco

Bericht door overweg13 »

Ik mis hier altijd enig historisch inzicht. Tot de jaren 1990 bestonden er geen treinen voor binnenverkeer met airco en bij de internationale rijtuigen waren ze de uitzondering. En pas in de jaren 1960 werd de treinchefs de toelating geven om de jas van hun donkere pak uit te laten op warme dagen. Niet dat ik sta te springen om naar die tijd terug te keren - ik blijf gewoon binnen en probeer de zon buiten te houden - en ik vind die verplichting van destijds om het uniform intact te dragen ook hallucinant, maar er wordt wel degelijk waar mogelijk rekening gehouden met weersverschijnselen zoals de huidige hittegolf. Al lukt dat verre van altijd: de breaks had men bij de revisie sowieso moeten uitrusten met airco, maar er zullen wel goede redenen geweest zijn om dat niet te doen, al wordt men nu ingehaald door de realiteit.
Met vriendelijke groet

overweg13
Lukas
Berichten: 1712
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:44
Locatie: Rotselaar L 35

Re: Treinen zonder airco

Bericht door Lukas »

Hoi,

AGE-411,

Ik werk in een maatwerkbedrijf zonder airco...

Lukas
Leve HLR 73,74 EN 82!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
Thorum
Berichten: 14
Lid geworden op: 04 mar 2026, 07:47

Re: Treinen zonder airco

Bericht door Thorum »

overweg13 schreef: 21 jun 2026, 19:28Ik mis hier altijd enig historisch inzicht. Tot de jaren 1990 bestonden er geen treinen voor binnenverkeer met airco
Tussen 1949 en 1993 zijn er in Ukkel 7 hittegolven geweest. Dat is hoeveel we er sinds corona gehad hebben ook (inclusief de huidige).

https://vmm.vlaanderen.be/feiten-cijfer ... ittegolven
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5703
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Treinen zonder airco

Bericht door overweg13 »

Tja, ik heb waarnemingen opgetekend sinds 1983 en beschik over een thermometerhut. Mij moet je dus niks leren over hoe de temperaturen in de voorbije 40 jaar geëvolueerd zijn; een maand met temperaturen onder het langjarig gemiddelde is stilaan een unicum aan het worden. Dat bewijst overduidelijk dat de temperaturen jaar na jaar stijgen. Oh ja, ik heb ook nog gegevens over windsnelheid, windrichting, luchtdruk, relatieve vochtigheid, bewolkingsgraad en bewolkingstypes uit die periode...
Met vriendelijke groet

overweg13
Thorum
Berichten: 14
Lid geworden op: 04 mar 2026, 07:47

Re: Treinen zonder airco

Bericht door Thorum »

overweg13 schreef: 22 jun 2026, 09:15 Tja, ik heb waarnemingen opgetekend sinds 1983 en beschik over een thermometerhut. Mij moet je dus niks leren over hoe de temperaturen in de voorbije 40 jaar geëvolueerd zijn; een maand met temperaturen onder het langjarig gemiddelde is stilaan een unicum aan het worden. Dat bewijst overduidelijk dat de temperaturen jaar na jaar stijgen. Oh ja, ik heb ook nog gegevens over windsnelheid, windrichting, luchtdruk, relatieve vochtigheid, bewolkingsgraad en bewolkingstypes uit die periode...
Was niet persoonlijk bedoelt, mijn excuses dat het zo klonk.

Ik hoop dat je het met me eens bent dat "treinen hadden geen airco tot de jaren 90" heel hard gelinkt is aan "airco in de treinen was even vaak nuttig over het geheel van de 50 jaar na de wereldoorlog dan in de laatste vijf jaar" ? (en ja, die cijfers zijn beetje afgerond voor er een betere quote van te maken :p)
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5703
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Treinen zonder airco

Bericht door overweg13 »

Thorum schreef: 22 jun 2026, 10:54
Was niet persoonlijk bedoelt, mijn excuses dat het zo klonk.

Ik hoop dat je het met me eens bent dat "treinen hadden geen airco tot de jaren 90" heel hard gelinkt is aan "airco in de treinen was even vaak nuttig over het geheel van de 50 jaar na de wereldoorlog dan in de laatste vijf jaar" ? (en ja, die cijfers zijn beetje afgerond voor er een betere quote van te maken :p)
Ik denk dat we het daar wel over eens kunnen zijn. Het was destijds dan ook begrijpelijk dat M4-rijtuigen en breaks geen airco kregen en - niet te vergeten - over de hele lengte over ramen beschikten die geopend konden worden zonder al te veel tocht. En laat er geen twijfel over bestaan: ik heb nog nooit een herfst- of winterdipje gehad, maar een periode zoals de huidige is de hel voor mij (en voor vele anderen). Mijn activiteit (wandelen, tuin) benadert de 0, en ik denk terug aan mijn tijd als leraar in klaslokalen die het in alle gevallen zonder de nodige verkoeling moesten doen. Toen Wallonië en Brussel overschakelden naar een nieuwe vakantieregeling was mijn eerste reactie: tof, maar ik dacht er meteen bij: dat wordt nog wat eind juni en begin juli. En dat ervaren ze nu volop. En dan heb ik het nog niet over dak- en andere buitenwerkers, voor verpleegkundigen in nauwelijks gekoelde ziekenkamers, voor wie zo een periode ook hels moet zijn. Maar toch doet de samenleving van China tot de USA gewoon rustig voort: het besef zou nochtans moeten groeien dat het altijd erger en erger zal worden.
Met vriendelijke groet

overweg13
jpvdveer
Berichten: 429
Lid geworden op: 10 okt 2013, 16:27

Re: Treinen zonder airco

Bericht door jpvdveer »

Ik denk dat NMBS hier gewoon pech heeft gehad qua timing aankoop diverse materieeltypen. NS kocht in het begin van de jaren 80 Intercitymaterieel (ICM, ICR) en hiervoor lag het voor de hand om bij revisie airconditioning in te bouwen. NMBS kocht toen materieel dat eerder voor kortere afstanden bedoeld is en dan ligt inbouw achteraf minder voor de hand. NMBS lijkt nu een beetje het kneusje van de klas (waar anders in West-Europa vind je nog op zo'n grote schaal treinen maar je nog gewoon lekker het raam open kan doen?) maar de situatie is historisch verklaarbaar.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13644
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Treinen zonder airco

Bericht door Shrek »

Marokko verkoopt binnenkort breaks met airco, iets voor de nmbs? :mrgreen:
Plaats reactie