Boordtarief
Re: Boordtarief
De iedeale wereld:
voor conducteurs blijft het een uitdaging om echte excuses van smoesjes te onderscheiden.
https://www.youtube.com/watch?v=ILgb8h0cwxs
voor conducteurs blijft het een uitdaging om echte excuses van smoesjes te onderscheiden.
https://www.youtube.com/watch?v=ILgb8h0cwxs
Re: Boordtarief
Soms is er in je vertrekstation geen ticketautomaat beschikbaar of werkt deze niet. Dat is vervelend, en daar houden we rekening mee. Als je écht geen enkele mogelijkheid had om vooraf een ticket te kopen, betaal je enkel de ritprijs...niet meer.rdv schreef: ↑31 mar 2026, 11:35 Het probleem is niet enkel defecte automaten, het is soms moeilijk te lezen wat er op het scherm staat door invallende zon, je moet soms naast de letters/cijfers tikken om iets in te tikken, de scanner voor de QR-code voor de Train+ doet het niet, kaart die niet gelezen wordt, etc. Dat zal geen foutmelding geven ivm de automaat in het systeem, maar lijdt er wel toe dat je ofwel geen ticket kan nemen, ofwel veel tijd moet voorzien.
Je ontvangt dan een regularisatiedocument. Dat kun je achteraf eenvoudig betalen via de QR-code op het blauwe kaartje, online, aan een automaat of aan het loket. Betaal je niet binnen 2 weken, dan wordt het bedrag automatisch verhoogd tot €90
https://www.belgiantrain.be/nl/news/end ... board-fare
-
ovspotter_be
- Berichten: 1566
- Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Re: Boordtarief
Eigenlijk blijft het een beetje zoals het is enkel kan je niet meer rechtstreeks bij de treinbegeleider betalen.
Re: Boordtarief
Je moet blijkbaar je ticket kopen vooraleer je op het perron komt.
In Dendermonde en Wetteren bvb staat de enige automaat buiten op perron 1. Als het stationsgebouw gesloten is, moet je daar terecht. Maar dan ben je in overtreding? En als je in Dendermonde door de onderdoorgang gaat (wat de kortste weg is tussen bepaalde straten in Sint-Gillis en het stadscentrum), dan kom je ook op perron 1 uit. Dat is de facto de onderdoorgang afsluiten, wat de sociale controle niet ten goede komt. Idem in Wetteren.
En waar begint of eindigt het perron? Ook in Dendermonde is de ingang van het winkeltje quasi op het perron. Elders moet je via het perron naar de lokettenzaal of toilet. In Wetteren bvb is de enige rolstoeltoegankelijke toegang tot de lokettenzaal over perron 1, en de fietsenstalling op perron 2 in Wetteren staat op het perron.
In Sint-Agata-Berchem staat een automaat op perron 2.
Dit zijn drie voorbeelden die ik me zo onmiddellijk voor de geest kan halen, maar er zullen er zo nog veel zijn.
In Dendermonde en Wetteren bvb staat de enige automaat buiten op perron 1. Als het stationsgebouw gesloten is, moet je daar terecht. Maar dan ben je in overtreding? En als je in Dendermonde door de onderdoorgang gaat (wat de kortste weg is tussen bepaalde straten in Sint-Gillis en het stadscentrum), dan kom je ook op perron 1 uit. Dat is de facto de onderdoorgang afsluiten, wat de sociale controle niet ten goede komt. Idem in Wetteren.
En waar begint of eindigt het perron? Ook in Dendermonde is de ingang van het winkeltje quasi op het perron. Elders moet je via het perron naar de lokettenzaal of toilet. In Wetteren bvb is de enige rolstoeltoegankelijke toegang tot de lokettenzaal over perron 1, en de fietsenstalling op perron 2 in Wetteren staat op het perron.
In Sint-Agata-Berchem staat een automaat op perron 2.
Dit zijn drie voorbeelden die ik me zo onmiddellijk voor de geest kan halen, maar er zullen er zo nog veel zijn.
Laatst gewijzigd door rdv op 23 jun 2026, 20:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Boordtarief
Het stationsreglement is duidelijk dat ook voor culturele doeleinden de perrons mogen betreden worden. Tevens is iemand afhalen of begeleiden aan de trein toegelaten, dit laatste wordt bevestigd door klantendienstmedewerkers. Het is niet meer dan bangmakerij van de NMBS tegen "potentiële fraudeurs".
Laatst gewijzigd door TimJ36 op 23 jun 2026, 20:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Boordtarief
In de communicatie over begeleiden van een persoon, wordt er gesteld dat dit enkel kan als de persoon die je begeleidt over een ticket beschikt.TimJ36 schreef: ↑23 jun 2026, 20:20Het stationsreglement is duidelijk dat ook voor culturele doeleinden de perrons mogen betreden worden. Tevens is iemand afhalen of begeleiden aan de trein toegelaten, dit laatste wordt bevestigd door klantendienstmedewerkers. Het is niet meer dan bangmakerij van de NMBS.
Ook benieuwd wat "culturele redenend" zijn? Ik mag dus op het perron een dansje doen, een optredentje geven en een kunstfoto trekken
Laatst gewijzigd door rdv op 23 jun 2026, 20:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Boordtarief
Het enige dat telt is het stationsreglement, een Facebookpost of persbericht heeft 0 juridische waarde.
Re: Boordtarief
Klopt natuurlijk, maar zo ga je ook mensen die legitiem het station en de perrons willen gebruiken (maar niet om de trein te nemen) weg jagen.
Re: Boordtarief
Waar vind je dat stationsreglement?
Re: Boordtarief
Spoorwegmaatschappij NMBS gaat strenger controleren op reizigers zonder ticket op het perron. De maatregel maakt deel uit van de strijd tegen zwartrijden.
https://www.hln.be/binnenland/ook-op-he ... ~a740c163/
https://www.hln.be/binnenland/ook-op-he ... ~a740c163/
Re: Boordtarief
https://www.belgiantrain.be/nl/station- ... egulations