Boordtarief

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
Knipex
Berichten: 420
Lid geworden op: 08 dec 2008, 09:32

Re: Boordtarief

Bericht door Knipex »

De iedeale wereld:
voor conducteurs blijft het een uitdaging om echte excuses van smoesjes te onderscheiden.

https://www.youtube.com/watch?v=ILgb8h0cwxs
Knipex
Berichten: 420
Lid geworden op: 08 dec 2008, 09:32

Re: Boordtarief

Bericht door Knipex »

rdv schreef: 31 mar 2026, 11:35 Het probleem is niet enkel defecte automaten, het is soms moeilijk te lezen wat er op het scherm staat door invallende zon, je moet soms naast de letters/cijfers tikken om iets in te tikken, de scanner voor de QR-code voor de Train+ doet het niet, kaart die niet gelezen wordt, etc. Dat zal geen foutmelding geven ivm de automaat in het systeem, maar lijdt er wel toe dat je ofwel geen ticket kan nemen, ofwel veel tijd moet voorzien.
Soms is er in je vertrekstation geen ticketautomaat beschikbaar of werkt deze niet. Dat is vervelend, en daar houden we rekening mee. Als je écht geen enkele mogelijkheid had om vooraf een ticket te kopen, betaal je enkel de ritprijs...niet meer.
Je ontvangt dan een regularisatiedocument. Dat kun je achteraf eenvoudig betalen via de QR-code op het blauwe kaartje, online, aan een automaat of aan het loket. Betaal je niet binnen 2 weken, dan wordt het bedrag automatisch verhoogd tot €90

https://www.belgiantrain.be/nl/news/end ... board-fare
ovspotter_be
Berichten: 1566
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02

Re: Boordtarief

Bericht door ovspotter_be »

Eigenlijk blijft het een beetje zoals het is enkel kan je niet meer rechtstreeks bij de treinbegeleider betalen.
rdv
Berichten: 1496
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Boordtarief

Bericht door rdv »

Je moet blijkbaar je ticket kopen vooraleer je op het perron komt.

In Dendermonde en Wetteren bvb staat de enige automaat buiten op perron 1. Als het stationsgebouw gesloten is, moet je daar terecht. Maar dan ben je in overtreding? En als je in Dendermonde door de onderdoorgang gaat (wat de kortste weg is tussen bepaalde straten in Sint-Gillis en het stadscentrum), dan kom je ook op perron 1 uit. Dat is de facto de onderdoorgang afsluiten, wat de sociale controle niet ten goede komt. Idem in Wetteren.

En waar begint of eindigt het perron? Ook in Dendermonde is de ingang van het winkeltje quasi op het perron. Elders moet je via het perron naar de lokettenzaal of toilet. In Wetteren bvb is de enige rolstoeltoegankelijke toegang tot de lokettenzaal over perron 1, en de fietsenstalling op perron 2 in Wetteren staat op het perron.

In Sint-Agata-Berchem staat een automaat op perron 2.

Dit zijn drie voorbeelden die ik me zo onmiddellijk voor de geest kan halen, maar er zullen er zo nog veel zijn.
Laatst gewijzigd door rdv op 23 jun 2026, 20:24, 1 keer totaal gewijzigd.
TimJ36
Berichten: 690
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: Boordtarief

Bericht door TimJ36 »

rdv schreef: 23 jun 2026, 20:14 Je moet blijkbaar je ticket kopen vooraleer je op het perron komt.
Het stationsreglement is duidelijk dat ook voor culturele doeleinden de perrons mogen betreden worden. Tevens is iemand afhalen of begeleiden aan de trein toegelaten, dit laatste wordt bevestigd door klantendienstmedewerkers. Het is niet meer dan bangmakerij van de NMBS tegen "potentiële fraudeurs".
Laatst gewijzigd door TimJ36 op 23 jun 2026, 20:26, 1 keer totaal gewijzigd.
rdv
Berichten: 1496
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Boordtarief

Bericht door rdv »

TimJ36 schreef: 23 jun 2026, 20:20
rdv schreef: 23 jun 2026, 20:14 Je moet blijkbaar je ticket kopen vooraleer je op het perron komt.
Het stationsreglement is duidelijk dat ook voor culturele doeleinden de perrons mogen betreden worden. Tevens is iemand afhalen of begeleiden aan de trein toegelaten, dit laatste wordt bevestigd door klantendienstmedewerkers. Het is niet meer dan bangmakerij van de NMBS.
In de communicatie over begeleiden van een persoon, wordt er gesteld dat dit enkel kan als de persoon die je begeleidt over een ticket beschikt.

Ook benieuwd wat "culturele redenend" zijn? Ik mag dus op het perron een dansje doen, een optredentje geven en een kunstfoto trekken ;)?
Laatst gewijzigd door rdv op 23 jun 2026, 20:34, 1 keer totaal gewijzigd.
TimJ36
Berichten: 690
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: Boordtarief

Bericht door TimJ36 »

rdv schreef: 23 jun 2026, 20:25 In de communicatie over begeleiden van een persoon, wordt er gesteld dat dit enkel kan als de persoon die je begeleidt over een ticket beschikt.
Het enige dat telt is het stationsreglement, een Facebookpost of persbericht heeft 0 juridische waarde.
rdv
Berichten: 1496
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Boordtarief

Bericht door rdv »

TimJ36 schreef: 23 jun 2026, 20:28
rdv schreef: 23 jun 2026, 20:25 In de communicatie over begeleiden van een persoon, wordt er gesteld dat dit enkel kan als de persoon die je begeleidt over een ticket beschikt.
Het enige dat telt is het stationsreglement, een Facebookpost of persbericht heeft 0 juridische waarde.
Klopt natuurlijk, maar zo ga je ook mensen die legitiem het station en de perrons willen gebruiken (maar niet om de trein te nemen) weg jagen.
K V B
Berichten: 3479
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Boordtarief

Bericht door K V B »

TimJ36 schreef: 23 jun 2026, 20:28
rdv schreef: 23 jun 2026, 20:25 In de communicatie over begeleiden van een persoon, wordt er gesteld dat dit enkel kan als de persoon die je begeleidt over een ticket beschikt.
Het enige dat telt is het stationsreglement, een Facebookpost of persbericht heeft 0 juridische waarde.
Waar vind je dat stationsreglement?
Knipex
Berichten: 420
Lid geworden op: 08 dec 2008, 09:32

Re: Boordtarief

Bericht door Knipex »

Spoorwegmaatschappij NMBS gaat strenger controleren op reizigers zonder ticket op het perron. De maatregel maakt deel uit van de strijd tegen zwartrijden.

https://www.hln.be/binnenland/ook-op-he ... ~a740c163/
joverwimp
Berichten: 660
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: Boordtarief

Bericht door joverwimp »

K V B schreef: 24 jun 2026, 06:12
TimJ36 schreef: 23 jun 2026, 20:28
rdv schreef: 23 jun 2026, 20:25 In de communicatie over begeleiden van een persoon, wordt er gesteld dat dit enkel kan als de persoon die je begeleidt over een ticket beschikt.
Het enige dat telt is het stationsreglement, een Facebookpost of persbericht heeft 0 juridische waarde.
Waar vind je dat stationsreglement?
https://www.belgiantrain.be/nl/station- ... egulations
Plaats reactie