Treinen zonder airco

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
trainfan03
Berichten: 560
Lid geworden op: 05 aug 2022, 22:55

Re: Treinen zonder airco

Bericht door trainfan03 »

Vanaf morgen worden er 100 treinen per dag afgeschaft omwille van de hitte, als ik het goed zie gaat het qua S-treinen om MR86s (Sprinter/Duikbril/Minion).
Vanwege de voorspelde zeer hoge temperaturen op woensdag 24, donderdag 25 en vrijdag 26 juni nemen we preventieve maatregelen om het treinverkeer veilig en comfortabel te laten verlopen.

Daarom worden op woensdag 24, donderdag 25 en vrijdag 26 juni een veertigtal P-treinen (bijkomende treinen die enkel tijdens de piekuren rijden) en een zestigtal S-treinen afgeschaft. Daarnaast wordt, indien de verwachte bezettingsgraad dit toelaat, de samenstelling van bepaalde treinen verminderd. Zo kunnen treinen die gevoeliger zijn voor warmte vervangen worden.

Eén op de twee S5-treinen Mechelen - Brussel-Luxemburg - Geraardsbergen rijdt niet.
Eén op de twee S7-treinen Halle - Bordet - Mechelen rijdt niet.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2119
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Treinen zonder airco

Bericht door Dieselfreak »

BVG1988 schreef: 20 jun 2026, 23:31 Tja als je in een AM96 zonder airco (defecte omvormer) hebt gezeten voor 2 uur dan kies ik toch voor een break. Want met die zwarte ramen en zelfsluitende binnendeuren kan de lucht binnen niet circuleren, want met een break wel kan. En de ramen van een break kunnen open.
In een break zijn ook stopcontacten voor een (kleine) ventilator :wink:
Gebeurt het zo vaak dat de airco in een AM96 defect is dan? :shock: Ik reis heel regelmatig in die stellen, maar kan me niet herinneren dat ik ooit merkte dat de koeling niet werkte.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Gebruikersavatar
trainfan03
Berichten: 560
Lid geworden op: 05 aug 2022, 22:55

Re: Treinen zonder airco

Bericht door trainfan03 »

Dieselfreak schreef: 23 jun 2026, 21:37 Gebeurt het zo vaak dat de airco in een AM96 defect is dan? :shock: Ik reis heel regelmatig in die stellen, maar kan me niet herinneren dat ik ooit merkte dat de koeling niet werkte.
Ik heb het zelf nog maar één keer meegemaakt, en het is het materieel waar ik het meest mee reis. Als het gebeurt, nemen ze haast onmiddellijk te beslissing zodra mogelijk het defecte stel af te koppelen (of de trein volledig af te schaffen). Maar op mijn zovele ritten, is het slechts één keer voorgevallen, dus ik vermoed niet zodanig veel.
BVG1988
Berichten: 857
Lid geworden op: 11 feb 2012, 20:26
Locatie: Erembodegem Terjoden
Contacteer:

Re: Treinen zonder airco

Bericht door BVG1988 »

Dieselfreak schreef: 23 jun 2026, 21:37
BVG1988 schreef: 20 jun 2026, 23:31 Tja als je in een AM96 zonder airco (defecte omvormer) hebt gezeten voor 2 uur dan kies ik toch voor een break. Want met die zwarte ramen en zelfsluitende binnendeuren kan de lucht binnen niet circuleren, want met een break wel kan. En de ramen van een break kunnen open.
In een break zijn ook stopcontacten voor een (kleine) ventilator :wink:
Gebeurt het zo vaak dat de airco in een AM96 defect is dan? :shock: Ik reis heel regelmatig in die stellen, maar kan me niet herinneren dat ik ooit merkte dat de koeling niet werkte.
Ik heb vorige zomer (26/07/2025) met de 570 zonder aicro meegereden van De Panne tot Denderleeuw. Ook het feit dat de stopcontacten defect waren was wel vervelend. Ik had gelukkig een powerbank mee voor mijn ventilator.
Ik heb ook eerder al in een desiro zonder airco gezeten tussen Brussel-Noord en Haaltert, maar daar was de impact wel minder omdat de desiro's geen binnendeuren hebben en er ook een aantal ramen open kunnen. :wink:
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Plaats reactie