Ice verbinding Brussel Duitsland

trainlovertje
Berichten: 2943
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door trainlovertje »

rdv schreef: 23 jun 2026, 23:38 Sinds 22u vanavond rijdt er geen enkele trein meer in Duitsland door het compleet uitvallen van de GSMR. Nog geen prognose van hervatting.
Ik zit momenteel op ICE 319 met reisdoel Frankfurt. Rond 21u55 nog gewoon in Aken richting Frankfurt vertrokken alsof er niks aan de hand was, maar sinds 21u55 staan we stil te Aachen-Rothe Erde. Geen vooruitzichten, niks. Benieuwd waar ik vanavond/vannacht ga belanden… Al lees ik op de Drehscheibe voorzichtig positieve signalen dat het treinverkeer langzaam zou hernemen.

Opvallend: als ik in de DB Navigator kijk, lijkt het erop dat enkel in de regio Bayern wel nog treinen rijden op sommige plaatsen, zoals in de regio München.
HLE18
Berichten: 550
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door HLE18 »

Er zijn toch ook nog plaatsen in Duitsland waar geen GSM-R is?
trainlovertje
Berichten: 2943
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door trainlovertje »

trainlovertje schreef: 24 jun 2026, 00:29
rdv schreef: 23 jun 2026, 23:38 Sinds 22u vanavond rijdt er geen enkele trein meer in Duitsland door het compleet uitvallen van de GSMR. Nog geen prognose van hervatting.
Ik zit momenteel op ICE 319 met reisdoel Frankfurt. Rond 21u55 nog gewoon in Aken richting Frankfurt vertrokken alsof er niks aan de hand was, maar sinds 21u55 staan we stil te Aachen-Rothe Erde. Geen vooruitzichten, niks. Benieuwd waar ik vanavond/vannacht ga belanden… Al lees ik op de Drehscheibe voorzichtig positieve signalen dat het treinverkeer langzaam zou hernemen.

Opvallend: als ik in de DB Navigator kijk, lijkt het erop dat enkel in de regio Bayern wel nog treinen rijden op sommige plaatsen, zoals in de regio München.
Na een kleine drie uur wachten te Aachen-Rothe Erde konden we verder rijden naar Frankfurt. Godzijdank was de HSL tussen Keulen en Frankfurt niet gesloten zoals voorzien, waardoor de omleiding via de Rijn kon komen te vervallen en de vertraging bij aankomst in Frankfurt slechts 1u45 bedroeg.

Vandaag opnieuw prijs: momenteel op ICE 19 van Frankfurt richting België, nu staan we vast niet op Aachen-Rothe Erde, maar in Aachen Hbf. Reden: kort geleden is er een persoonsongeval gebeurd op het stukje tussen Aachen en de grens met België. Geen idee hoelang dit nu weer gaat duren…
rdv
Berichten: 1508
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door rdv »

trainlovertje schreef: 25 jun 2026, 20:45 Vandaag opnieuw prijs: momenteel op ICE 19 van Frankfurt richting België, nu staan we vast niet op Aachen-Rothe Erde, maar in Aachen Hbf. Reden: kort geleden is er een persoonsongeval gebeurd op het stukje tussen Aachen en de grens met België. Geen idee hoelang dit nu weer gaat duren…
Wellicht is omleiding via Montzen geen optie wegens geen lijnkennis?
rvdborgt
Berichten: 4959
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door rvdborgt »

trainlovertje schreef: 25 jun 2026, 20:45 Vandaag opnieuw prijs: momenteel op ICE 19 van Frankfurt richting België, nu staan we vast niet op Aachen-Rothe Erde, maar in Aachen Hbf. Reden: kort geleden is er een persoonsongeval gebeurd op het stukje tussen Aachen en de grens met België. Geen idee hoelang dit nu weer gaat duren…
Vermoedelijk bedoel je ICE 10? Zo te zien aangekomen in Luik met 3 uur vertraging en toen opgeheven. Hoe ging het in Luik dan verder?
260689
Berichten: 4009
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door 260689 »

De ES 475 rijd via Montzen en Aachen-West.
rdv
Berichten: 1508
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door rdv »

Zijvraagje (maar gerelateerd): in welke landen is lijnkennis een verplichting om op een lijn te mogen rijden? Ik geloof dat bvb in Duitsland dat geen veplichting is.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23329
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door Steven »

rdv schreef: 26 jun 2026, 08:36 Zijvraagje (maar gerelateerd): in welke landen is lijnkennis een verplichting om op een lijn te mogen rijden? Ik geloof dat bvb in Duitsland dat geen veplichting is.
In Nederland en België alvast wel en kan mij niet inbeelden dat andere landen een uitzondering maken. Een treinbestuurder heeft namelijk een rijbewijs en een aanvullend bevoegdheidsbewijs dat Europees is afgesproken. Op dat laatste staan een aantal belangrijke zaken vermeld. Taalkennis, materieelkennis EN lijnkennis.
rvdborgt
Berichten: 4959
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door rvdborgt »

rdv schreef: 26 jun 2026, 08:36 Zijvraagje (maar gerelateerd): in welke landen is lijnkennis een verplichting om op een lijn te mogen rijden? Ik geloof dat bvb in Duitsland dat geen veplichting is.
In Duitsland mag je zonder lijnkennis 100 km/h rijden. Dus je mag inderdaad rijden, maar met beperking.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23329
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door Steven »

rvdborgt schreef: 26 jun 2026, 11:12
rdv schreef: 26 jun 2026, 08:36 Zijvraagje (maar gerelateerd): in welke landen is lijnkennis een verplichting om op een lijn te mogen rijden? Ik geloof dat bvb in Duitsland dat geen veplichting is.
In Duitsland mag je zonder lijnkennis 100 km/h rijden. Dus je mag inderdaad rijden, maar met beperking.
Wat men enkel zal toepassen om een trein rond een probleem te leiden maar niet om gewoon verkeer te organiseren. Als machinist is het echt wel belangrijk om je rempunten te kennen voor je stations en zones met beperkingen.
ovspotter_be
Berichten: 1571
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door ovspotter_be »

rdv schreef: 26 jun 2026, 08:36 in welke landen is lijnkennis een verplichting om op een lijn te mogen rijden? Ik geloof dat bvb in Duitsland dat geen veplichting is.
In België mag je rijden op lijnen waar je geen lijnkennis voor hebt als je wordt vergezeld van iemand die wel lijnkennis heeft (een zogenaamde loods).
rdv
Berichten: 1508
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door rdv »

Steven schreef: 26 jun 2026, 20:09
rvdborgt schreef: 26 jun 2026, 11:12
rdv schreef: 26 jun 2026, 08:36 Zijvraagje (maar gerelateerd): in welke landen is lijnkennis een verplichting om op een lijn te mogen rijden? Ik geloof dat bvb in Duitsland dat geen veplichting is.
In Duitsland mag je zonder lijnkennis 100 km/h rijden. Dus je mag inderdaad rijden, maar met beperking.
Dat zal het dan wellicht geweest zijn waarnaar verwezen werd.

Onlangs werd ik in het Ruhrgebied ongepland rondgeleid via allerlei kleine industrielijntjes tussen Duisburg en Dortmund), ik kan me moeilijk inbeelden dat alle ICE bestuurders die lijnen kennen. Of de omleiding die onlangs gebruikt werd voor de ICE Brussel, via Krefeld, Neuss etc (dus niet de gewone omleidingsroute met kopmaken in Rheydt en via Grevenbroich).
Ruben
Berichten: 372
Lid geworden op: 01 feb 2006, 00:36
Locatie: Brugge

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door Ruben »

Ik dacht me te herinneren van een overleg met SBB-collega's lange tijd geleden dat je daar ook kon omgeleid worden zonder lijnkennis, maar dan ook maar met een maximale snelheid (80 km/u?) mocht rijden.
Plaats reactie