Treinen zonder airco

Alles over reizigerstreinen in België.
Harshan

Re: Treinen zonder airco

Bericht door Harshan »

Lukas schreef: 21 jun 2026, 21:03 Hoi,

AGE-411,

Ik werk in een maatwerkbedrijf zonder airco...

Lukas
Ik begrijp u wel, Lukas! Ik was ook geschrokken van deze commentaar en ik vond het ook niet zo fijn. Misschien is de persoon, die u afmaakte of uitschold, een of andere grote directeuren van de NMBS of iemand van de NMBS-top blijkbaar. Als de persoon zich gekwetst voelt van mijn reactie, mijn excuses hiervoor!
Reuel

Re: Treinen zonder airco

Bericht door Reuel »

overweg13 schreef: 01 jul 2026, 11:51 En zelfs nu blijft de vraag wat men beleidsmatig zal doen. Ik denk terug aan de corona-periode: alles ging veranderen, maar eigenlijk is daarna niks veranderd. Ik vrees dat we nu opnieuw hetzelfde zullen meemaken. Het feit dat Vlaanderen niet ingaat op de uitnodiging van Crucke spreekt boekdelen: van Vlaanderen moeten we niets verwachten. Het is trouwens een problematiek die Vlaanderen ruim overstijgt, ook al is dat het belangrijkste stukje grondgebied ter wereld.
Absoluut, onder deze (Vlaamse) regering gebeurt er niet veel. Kortetermijnvisie troef, als het niet mediageniek is gebeurt er weinig. Bedrijfssubsidies voor sectoren zonder veel toekomst en een strenge begrotingsorthodoxie is het enige wat telt. Als het te lang geleden is dat er een stevige overstroming, heftige hittegolf, of een of andere stevige storm gebeurd is, raakt het uit het geheugen en durft er gesnoeid worden in die zaken die de robuustheid en weerbaarheid van de samenleving garanderen.

Heel dit land klimaatadaptief maken doe je natuurlijk ook niet op 1-2-3. Maar uit mijn eigen professionele ervaring stel ik wel vast dat bij recente bouwprojecten of wegenis- en rioleringsprojecten er aandacht is voor open waterlopen, waterdoorlatende oplossingen, ontharding en vergroening van openbare terreinen, riolering die met hoosbuien kan omgaan, meer hittebestendige infrastructuur, voertuigen met robuustere koeling,... In die zin wordt er wel beleid gevoerd dat dit alles vooruit helpt. Dergelijke ingrepen zijn puntsgewijs en gaan maar traag, maar in vergelijking met een decennium geleden is er wel quasi altijd aandacht voor. Nog niet iedereen is mee, en stomme beslissingen komen nog altijd voor, maar de algemene trend is wel gekeerd. Dat stemt me voorzichtig positief, maar de weg is nog lang.
Plaats reactie