Grensoverschrijdende treinen België - Nederland
Re: Grensoverschrijdende treinen België - Nederland
Dank voor de link, niet aan gedacht (de website van infrabel is je vriend...
). Start van de werken: 2026. Kan dus evengoed overmorgen, midden dit jaar of eind dit jaar zijn...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
De Belgische en Nederlandse ministers van transport onderzoeken nog maar eens het kostenplaatje achter een heropening van de spoorlijn Maastricht-Lanaken. De brug in Maastricht wordt voorlopig dus nog bewaard.
https://www.spoorpro.nl/internationaal- ... t-lanaken/
https://www.spoorpro.nl/internationaal- ... t-lanaken/
"nog maar eens": daar maak je een stevig foute woordkeuze want dat was net het probleem, men heeft zich jaren blind gestaard op een sneltramverbinding en is daarna per direct over een "trambus" gaan denken, zonder ergens de afgelopen decennia de optie van een trein serieus te nemen. Dat is dus al héél lang juist niet meer onderzocht terwijl het verreweg de meest voor de hand liggende optie is. Dat dat nu éindelijk gebeurd is fantastisch nieuws en had eigenlijk de logische eerste stap moeten zijn vanaf het moment dat de sneltramverbinding afgesprongen was. Maar beter laat dan nooit, want het is echt 1 voor 12. Doordat er geen concrete stappen genomen werden aan Belgische zijde kon Nederland plannen beginnen maken voor het afbreken van de spoorbrug in Maastricht. Als we eerder al een studie opgestart hadden, had dat wellicht nooit op tafel gelegen.
Dat stukje Maastricht Lanaken had men gewoon verder door moeten afwerken tot Bilzen, dat had toen de juiste keuze geweest.
Ik vraag me af in welke staat de brug over het Albertkanaal is...
Op 29 juni (ochtend) was er een brand in de electriciteitsleidingen op de Nederlandse HSL bij Rotterdam, waardoor de Eurostars naar/van Londen beperkt worden tot Brussel (of helemaal niet rijden), de rode Eurostars omgeleid worden (en enkele geannuleerd), de Eurocity en de Eurocity beperkt wordt tot Breda.
Opmerkelijk is dat er noch bij de NMBS, noch bij NMBS Internationaal hierover gecommuniceerd werd tot 1 of 2 juli. Nu (2 juli 8:45)staat er wel een melding op de site van B-Europe, maar de informatie is achterhaald want de HSL is gesloten tot 4 juli en niet tot 2 juli zoals eerst gecommuniceerd (de bijstelling van de prognose werd al op 30 juni gedaan).
Opmerkelijk is dat er noch bij de NMBS, noch bij NMBS Internationaal hierover gecommuniceerd werd tot 1 of 2 juli. Nu (2 juli 8:45)staat er wel een melding op de site van B-Europe, maar de informatie is achterhaald want de HSL is gesloten tot 4 juli en niet tot 2 juli zoals eerst gecommuniceerd (de bijstelling van de prognose werd al op 30 juni gedaan).
Ik zeg nóg maar eens, en ik denk dat dat wel een goede woordkeuze is.Squizie3 schreef: ↑01 jul 2026, 12:43 "nog maar eens": daar maak je een stevig foute woordkeuze want dat was net het probleem, men heeft zich jaren blind gestaard op een sneltramverbinding en is daarna per direct over een "trambus" gaan denken, zonder ergens de afgelopen decennia de optie van een trein serieus te nemen. Dat is dus al héél lang juist niet meer onderzocht terwijl het verreweg de meest voor de hand liggende optie is. Dat dat nu éindelijk gebeurd is fantastisch nieuws en had eigenlijk de logische eerste stap moeten zijn vanaf het moment dat de sneltramverbinding afgesprongen was. Maar beter laat dan nooit, want het is echt 1 voor 12. Doordat er geen concrete stappen genomen werden aan Belgische zijde kon Nederland plannen beginnen maken voor het afbreken van de spoorbrug in Maastricht. Als we eerder al een studie opgestart hadden, had dat wellicht nooit op tafel gelegen.
De spoorlijn is in 2011 heropend tussen Lanaken en Maastricht, en in 2016 weer gesloten wegens 'nauwelijks gebruikt'.
Samen met het hele spartacus plan is het inderaad 'nog maar eens'.
Blijkbaar wou men in '84 de spoorlijn al terug in gebruik nemen voor rijzigers, terwijl deze gewoon nog bestond voor goederen. Dus ja echt nog eens, nog maar eens.
Want het is exact dat: tussen Maastricht en Lanaken, over de rest van de spoorlijn wordt niets gezegd.
Begrijp me niet verkeerd, ik wil evengoed dat deze spoorlijn er komt. Maar het is wel nóg een hoofdstuk in deze komedie/tragedie.
-
Commendatore
Dat die spoorlijn nauwelijks gebruikt werd is ook niet echt verwonderlijk als je kijkt naar waar die eindigt. Daar zit alleen wat industrie. Zou niemand toen hebben bedacht dat dit zo onmogelijk een succes kon worden? Ik kan het einde niet eens echt goed vinden op Google Maps.
Als men wil dat dit wat wordt, dan zal er echt doorgepakt moeten worden en de hele lijn gereactiveerd/opnieuw gebouwd.
Als men wil dat dit wat wordt, dan zal er echt doorgepakt moeten worden en de hele lijn gereactiveerd/opnieuw gebouwd.