Aan Bordeaux-Toulouse wordt volop gewerkt, die komt er! Ik vermoed dat eens die lijn klaar is, het aantal treinen dat Bordeaux- Middellandse zee doet ook wel serieus zal stijgen.desirootje schreef: ↑20 jul 2026, 16:19 Ik zie vooral dat men mag beginnen nadenken over LGV Bordeaux-Toulouse-Montpelier en mss een LGV Atlantique die Bretagne met het zuiden verbindt.
Daarnaast heb je ook het probleem van versplintering, de overstappen binnen een gebied zijn meestal redelijk goed, maar tussen gebieden zeer slecht, net zoals in de rest van Europa is op een landsgrens. Een rechtstreekse IC zou deze problemen oplossen maar SNCF wilt die niet rijden en ik weet niet of de nieuwe spelers er veel zin in hebben om die wel aan te bieden.
Atlantique-Bretagne kan vandaag al met de sporen die er liggen, er zijn alleen nog maar weinig treinen die het doen maar als ik me niet vergis ging een nieuwe operator daar binnenkort verandering in brengen.
Verder is het niet zozeer tussen de gebieden dat er veel nodig is (die IC Lyon-Bordeaux die niet meer rijdt was echt niet belangrijk) maar moeten er vooral meer TER-treinen komen om in de groeigebieden alles beter te ontsluiten. In de PACA zijn ze er al mee bezig, maar aan de westkust weet ik het eigenlijk niet.