Nachttreinen
Re: Nachttreinen
Vanaf 7 september rijdt de NJ Brussel - Wenen via lijn 36A en stopt niet meer in Luik-G, wel in Verviers-C. De tegentrein stopt in Verviers-C en Luik-G.
Er is voorlopig nog geen sprake van uitbreiding van de ritdagen naar 6 of 7 keer per week of herinvoering van de NJ Parijs - Wenen.
Er is voorlopig nog geen sprake van uitbreiding van de ritdagen naar 6 of 7 keer per week of herinvoering van de NJ Parijs - Wenen.
-
trainlovertje
- Contacteer:
Ik vermoed dat dit tijdelijk is? Zijn er bepaalde werken die zullen aanvangen in het najaar?FLV-FGSP schreef: ↑30 mei 2026, 08:47 Vanaf 7 september rijdt de NJ Brussel - Wenen via lijn 36A en stopt niet meer in Luik-G, wel in Verviers-C. De tegentrein stopt in Verviers-C en Luik-G.
De vectron homoleveren voor L2 zou al veel kunnen schelen. Maar zolang dit niet gebeurt zullen we maar blijven achterop hinken.FLV-FGSP schreef: ↑30 mei 2026, 08:47 Vanaf 7 september rijdt de NJ Brussel - Wenen via lijn 36A en stopt niet meer in Luik-G, wel in Verviers-C. De tegentrein stopt in Verviers-C en Luik-G.
-
BlackEagle
In september start European Sleeper met een nieuwe nachttrein tussen Brussel en Milaan. Deze rijdt via de Rijnroute en stopt niet tussen Keulen en Zürich. Op dat stuk rijdt hij parallel aan de NightJet Amsterdam-Zürich van de ÖBB, die echter ook stopt in Bonn, Offenburg, Freiburg en Basel. Op dat stuk is er dus concurrentie tussen beide nachttreinoperatoren.
Daarbij vroeg ik me af of het zinvol is om de route te verleggen over Luxemburg? Dat heeft het voordeel dat men voor het Rhein-Ruhrgebied niet in concurrentie treedt met de Nightjet (die overigens ook dagelijks rijdt, itt ES die 3x/week rijdt) en dat men bijkomend Luxemburg verbindt met Italië. Anderzijds verliest men wel het potentieel van de Rhein-Ruhr (eventueel in te ruilen voor een halte in Straatsburg, maar om hoe laat dan?) en moet men minstens één extra land doorkruisen (Luxemburg, en vervolgens via Saarbrücken en Kaiserslautern?), en mogelijk twee (Frankrijk via Metz en Straatsburg).
Is zo'n alternatief haalbaar en wenselijk of niet?
Daarbij vroeg ik me af of het zinvol is om de route te verleggen over Luxemburg? Dat heeft het voordeel dat men voor het Rhein-Ruhrgebied niet in concurrentie treedt met de Nightjet (die overigens ook dagelijks rijdt, itt ES die 3x/week rijdt) en dat men bijkomend Luxemburg verbindt met Italië. Anderzijds verliest men wel het potentieel van de Rhein-Ruhr (eventueel in te ruilen voor een halte in Straatsburg, maar om hoe laat dan?) en moet men minstens één extra land doorkruisen (Luxemburg, en vervolgens via Saarbrücken en Kaiserslautern?), en mogelijk twee (Frankrijk via Metz en Straatsburg).
Vanaf december rijd deze via Nederland. ES is dus gebrand op België/Nederland. Daar deze tussen Köln en Zürich nergens stopt lijkt de concurrentie toch niet zo bikkel hard te zijn. De eindbestemming is anders en in een ander land. Het is maar een heel klein stukje dat deze 2 op dezelfde lijn zullen rijden. Dus hier kan onmogelijk van concurrentie gesproken worden vind ik omdat ES een doorgaande trein is in tegenstelling tot de NJ die onderweg nog een paar station doet.BlackEagle schreef: ↑23 jul 2026, 13:09 In september start European Sleeper met een nieuwe nachttrein tussen Brussel en Milaan. Deze rijdt via de Rijnroute en stopt niet tussen Keulen en Zürich. Op dat stuk rijdt hij parallel aan de NightJet Amsterdam-Zürich van de ÖBB, die echter ook stopt in Bonn, Offenburg, Freiburg en Basel. Op dat stuk is er dus concurrentie tussen beide nachttreinoperatoren.
-
ovspotter_be
NJ rijdt binnen Duitsland ook als nachtelijke Intercity met zitrijtuigen speciaal hiervoor (je hebt een gedeelte IC zonder verplichte reservatie en gedeeltje NJ met verplichte reservatie) terwijl European Sleeper puur gericht is als nachttrein.
Dit wist ik niet! Maar wel fijn om te lezen.ovspotter_be schreef: ↑23 jul 2026, 14:15 NJ rijdt binnen Duitsland ook als nachtelijke Intercity met zitrijtuigen speciaal hiervoor (je hebt een gedeelte IC zonder verplichte reservatie en gedeeltje NJ met verplichte reservatie) terwijl European Sleeper puur gericht is als nachttrein.
ÖBB heeft zich al eens laten ontvallen dat nachttreinen van/naar Zürich gemakkelijk vol te krijgen zijn. Extra aanbod zou dan dus niet problematisch moeten zijn.
Er zijn heel veel werkzaamheden op de beide Rijnlijnen, en er wordt dus heel regelmatig gewisseld tussen de stations op linker- en rechteroever, en die lijnen zijn nogal storingsgevoelig. Idem voor het stuk tussen Mannheim en Basel. Geen haltes voorbij Keulen maakt het qua exploitatie en informatie iets gemakkelijker en flexibeler. Maar of dat de reden is?
Het is gemakkelijker om in Duitsland een rijpad te krijgen dan in Frankrijk (als je niet SNCF heet).