DR-fan schreef: ↑23 jul 2026, 14:03
Bovendien: waarop baseren die "experten" zich? In Nederland en het VK wordt het aantal poortjes net uitgebreid en onze eigen MIVB komt toch ook niet voortdurend in het nieuws wegens gevaarlijke opstoppingen aan de metro? Dat ze zelfs geen experiment willen getuigt ook niet van veel goede wil.
In het VK worden ze uitgebreidt, maar in bijv. Duitsland, Zwitserland of Oostenrijk wordt er zelfs niet over gesproken.
Die poortjes blijken vooral te dienen als geheugensteuntje, dat mensen niet vergeten in te checken. In de praktijk zijn er nog steeds controles op de trein nodig.
DR-fan schreef: ↑23 jul 2026, 14:03
Bovendien: waarop baseren die "experten" zich? In Nederland en het VK wordt het aantal poortjes net uitgebreid en onze eigen MIVB komt toch ook niet voortdurend in het nieuws wegens gevaarlijke opstoppingen aan de metro? Dat ze zelfs geen experiment willen getuigt ook niet van veel goede wil.
In het VK worden ze uitgebreidt, maar in bijv. Duitsland, Zwitserland of Oostenrijk wordt er zelfs niet over gesproken.
Die poortjes blijken vooral te dienen als geheugensteuntje, dat mensen niet vergeten in te checken. In de praktijk zijn er nog steeds controles op de trein nodig.
Een voor sommigen welkom geheugensteuntje. Veel reizigers die de smartphone gebruiken kopen hun ticket pas op de trein...het grootste deel doet dat volgens mij met enige nonchalance. Het is een minderheid die op die wijze probeert grijs of zwart te rijden.
In die zin corrigeren de poortjes het gedrag op een meer eerljke manier, dan een lineare bekeuring van 90 euro.
Het lijkt mij verder ook dat de gemiddelde Zwitser anders omgaat met regels en aanbevelingen dan de gemiddelde Belg of Nederlander.
DR-fan schreef: ↑23 jul 2026, 14:37
Kleine nuance: het mag als diegene die wordt begeleid een ticket heeft. Dat was in dat (onbevestigde) geval in Blankenberge niet het geval. Zeker in een kopstation als Blankenberge lijkt mij dat makkelijk te controleren.
Voor zover ik kan zien wordt nergens gezegd dat de kinderen die werden weggebracht geen ticket hadden.
Tuurljk hadden die een ticket. De begeleiders werden aangesproken bij het terug verlaten van het perron, en konden toen natuurlijk geen ticket meer laten zien, want dat zat bij de minderjarigen op de trein.
Dit bevestigd nog eens mijn standpunt dat dat hele systeem lek is: je kan pas een boete krijgen als er onomstotelijk bewezen kan worden dat je iets mispeuterd hebt. Bij een dergelijke controle kunnen de controleurs niet vaststellen of je wel of niet iemand begeleidt hebt, en of die persoon wel of niet een ticket had. Rechtsgeldigheid 0.
Over "het geval Blankenberge": de begeleiders en mindejarigen waren goed op tijd naar het station gekomen, de tieners op de trein gezet, en op het perron gewacht tot de trein effectief vertrokken was. Een kwartier is zo snel voorbij, en inmiddels werd er dus gecontroleerd.
Idem als ik iemand in Gent op de trein naar de kust wil zetten: de trein uit Brussel komst vaak tot 5 minuten voor schema aan, dus ik zorg dat ik goed op tijd op het perron ben zodat ik de persoon op het gemak op de trein kan helpen. Ik wacht tot de trein vertrokken is, om zeker te zijn dat de persoon goed vertrokken is. Heeft die trein vooralsnog 5 minuten vertraging, dan ben ik al snel 10 minuten of meer op het perron. Ondertussen kan er een controlepost zijn opgezet, en kan ik bij het verlaten van het perron beboet worden.
Tip voor de controleur: vraag aan de gecontroleerder persoon om een foto van het ticket van degene die hij/zij begeleidde.
Ik denk dat daarmee minstens 95% van de discutabele gevallen geëlimineerd worden.
En die 5% resterend gaat dan over mensen die geen smartphone hebben of die op dat moment niet bij zich hebben.
En als men het helemaal op een klantvriendelijke manier wil oplossen, kan de controleur met de TBG bellen om te bevestigen of de begeleidde persoon in de betrokken trein zit.
Ik denk niet dat er nog veel discutabele gevallen overschieten, maar de controleurs moeten wel jun job doen en een beetje van goede wil zijn.
Zoiets noemt men ook: draagvlak creëren en klantgericht zijn.
rdv schreef: ↑23 jul 2026, 15:45
Of zwartrijden wordt grijsrijden: je koopt een kaartje van Brussel-Zuid naar Schaarbeek, maar blijft wel zitten tot Antwerpen of Leuven of ...
In het VK en Ierland is er ook controle aan de uitgang, net zoals op Brussels Airport trouwens. Heeft iemand daar al problemen met die poortjes gehad?
Of zwartrijden wordt grijsrijden: je koopt een kaartje van Brussel-Zuid naar Schaarbeek, maar blijft wel zitten tot Antwerpen of Leuven of ...
In het VK en Ierland is er ook controle aan de uitgang, net zoals op Brussels Airport trouwens. Heeft iemand daar al problemen met die poortjes gehad?
Elke dag hebben tientallen mensen problemen met de poortjes op Brussels Airport. Het personeel al daar is daar druk me bezig.
Om die reden heb je in het VK ook enkel poortjes op bemande stations. Als er geen personeel aanwezig is, staan de poortjes open. Personeel bespaar je er dus niet mee.
In Frankrijk heb je bij de RER wel onbemande stations met poortjes. Ooit in Saint Denis kon ik er dus niet uit, mijn ticket werd niet geaccepteerd. En er was niemand om mij er door te laten. Dus terug naar Nord en daar kon men mij helpen. De ironie van de hele zaak was dat ik hierdoor te laat kwam op een afspraak bij de SNCF...
Poortjes zijn ondingen. Het grote knooppuntstation La Defense is nog gebouwd voor dat men in Parijs overal poorjes heeft geinstalleerd. Nu is de hele hal daar dichtgebouwd met wanden die er voor zorgen dat overstappen nu veel langer duren, en je veel verder moet lopen.
Elke dag hebben tientallen mensen problemen met de poortjes op Brussels Airport. Het personeel al daar is daar druk me bezig.
Niet alleen het personeel, ook andere reizigers helpen mekaar - laaste keer dat ik er was heb ik 3 mensen moeten helpen vooraleer ik er door kon.