werken: langs de spoorlijn

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Shrek

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Shrek »

rvdborgt schreef: 11 aug 2026, 07:54
Shrek schreef: 11 aug 2026, 00:07
rvdborgt schreef: 10 aug 2026, 23:58 Je bent denk ik nog niet met de stoptrein van Antwerpen naar Essen geweest.
Ik nam die eens met een Desiro en in Kapellen zaten we al op -4 (conducteur keek blijkbaar niet naar de klok). Maar zelfs met een 800 heb je op elk station 1 tot 2 minuten over.
Wat je zegt klopt ongetwijfeld voor 90% van de treinen. Maar het is voor die 10% van de treinen die ofwel te laat in Antwerpen vertrekken en er toch op tijd geraken, ofwel onderweg iets tegenkomen dat net in de buffer past, dat dat soort dienstregelingen toch nuttig zijn.
zeker voor een trein die in de kelder moet versnijden is zo'n buffer allesbehalve overdreven luxe.
De stoptrein Antwerpen-Essen(-Roosendaal) is ingelegd met bijna 3 minuten rijtijdtoeslag per halte (verschil tussen stoppen en niet stoppen). Dat is gewoon veel te veel. Meestal is dat 2 minuten bij de NMBS, wat op zich al ruim is.
Je kan daar inderdaad 2 minuten per halte van maken, maar dan moet je in Ekeren een minuut of 5-6 extra buffer creëeren om de variantie in doorrijtijd van Antwerpen te compenseren. Qua totale reistijd maakt het dus niets uit.
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef: 11 aug 2026, 08:48 Je kan daar inderdaad 2 minuten per halte van maken, maar dan moet je in Ekeren een minuut of 5-6 extra buffer creëeren om de variantie in doorrijtijd van Antwerpen te compenseren. Qua totale reistijd maakt het dus niets uit.
De extra toeslag is bij mijn weten geïntroduceerd toen op verschillende stations op lijn 12 AVG-toestellen kwamen, maar dat kost kennelijk helemaal niet zoveel extra tijd. Ik zie het verband met de doorrijtijd in Antwerpen niet. Daarna zijn daar de Desiro's gekomen (behalve naar Roosendaal), die de extra ruime rijtijd al helemaal belachelijk maakten.
Shrek

Bericht door Shrek »

rvdborgt schreef: 11 aug 2026, 09:04
Shrek schreef: 11 aug 2026, 08:48 Je kan daar inderdaad 2 minuten per halte van maken, maar dan moet je in Ekeren een minuut of 5-6 extra buffer creëeren om de variantie in doorrijtijd van Antwerpen te compenseren. Qua totale reistijd maakt het dus niets uit.
De extra toeslag is bij mijn weten geïntroduceerd toen op verschillende stations op lijn 12 AVG-toestellen kwamen, maar dat kost kennelijk helemaal niet zoveel extra tijd. Ik zie het verband met de doorrijtijd in Antwerpen niet. Daarna zijn daar de Desiro's gekomen (behalve naar Roosendaal), die de extra ruime rijtijd al helemaal belachelijk maakten.
Het punt is dat in realiteit de doorrijtijd in Antwerpen onzekerder is dan op andere plaatsen, dat moet je compenseren met een buffer. Of die buffer dan op één plaats (Ekeren) meerdere minuten is, of dat je hem uitsmeert over meerdere haltes maakt niet uit, de buffer moet gewoon ergens zijn.
AlexNL

Bericht door AlexNL »

Shrek schreef: 11 aug 2026, 10:12 Het punt is dat in realiteit de doorrijtijd in Antwerpen onzekerder is dan op andere plaatsen
Waar komt die onzekerheid uit voort? Snijdende bewegingen ten zuiden van Antwerpen Centraal?
ovspotter_be

Bericht door ovspotter_be »

rvdborgt schreef: 11 aug 2026, 09:04 De extra toeslag is bij mijn weten geïntroduceerd toen op verschillende stations op lijn 12 AVG-toestellen kwamen, maar dat kost kennelijk helemaal niet zoveel extra tijd.
AVG wordt tegenwoordig, behalve door Eurostar (kan zijn dat zij er ondertussen ook al mee zijn gestopt), niet meer gebruikt.
Steven

Bericht door Steven »

rvdborgt schreef: 10 aug 2026, 23:58
Shrek schreef: 10 aug 2026, 21:05 De enige overdreven buffers in ons land zitten op Arlon-Brussel. Al de rest is gewoon het opvangen van varianties in de reizigersbewegingen.
Je bent denk ik nog niet met de stoptrein van Antwerpen naar Essen geweest.
Ik nam die eens met een Desiro en in Kapellen zaten we al op -4 (conducteur keek blijkbaar niet naar de klok). Maar zelfs met een 800 heb je op elk station 1 tot 2 minuten over.
Dat moet dan toch al even geleden zijn, sinds de vertrekprocedure met de LINDA app kan je namelijk niet te vroeg het vertrek geven, de app staat dat niet toe. Tenzij de app niet zou werken die dag wegens een storing.
Steven

Bericht door Steven »

ovspotter_be schreef: 11 aug 2026, 17:20
rvdborgt schreef: 11 aug 2026, 09:04 De extra toeslag is bij mijn weten geïntroduceerd toen op verschillende stations op lijn 12 AVG-toestellen kwamen, maar dat kost kennelijk helemaal niet zoveel extra tijd.
AVG wordt tegenwoordig, behalve door Eurostar (kan zijn dat zij er ondertussen ook al mee zijn gestopt), niet meer gebruikt.
AVG is buiten dienst, op de meeste plaatsen zijn ze zelfs uitgebroken (deels of volledig).
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

Steven schreef: 11 aug 2026, 17:37
rvdborgt schreef: 10 aug 2026, 23:58 Je bent denk ik nog niet met de stoptrein van Antwerpen naar Essen geweest.
Dat moet dan toch al even geleden zijn, sinds de vertrekprocedure met de LINDA app kan je namelijk niet te vroeg het vertrek geven, de app staat dat niet toe. Tenzij de app niet zou werken die dag wegens een storing.
Dat is al een paar jaar geleden inderdaad.
Deca

Bericht door Deca »

AlexNL schreef: 11 aug 2026, 15:44
Shrek schreef: 11 aug 2026, 10:12 Het punt is dat in realiteit de doorrijtijd in Antwerpen onzekerder is dan op andere plaatsen
Waar komt die onzekerheid uit voort? Snijdende bewegingen ten zuiden van Antwerpen Centraal?
En misschien een vervolgvraag, Wat zou er moeten gebeuren om die onzekerheid naar het nationale niveau te brengen? Spreken we dan over extra infrastructuur? Aanpassingen aan de dienstregeling?

De S32 treinen zouden bijvoorbeeld naar Mol verlengd kunnen worden, waardoor ze in Berchem rechtdoor kunnen rijden in plaats van nog extra naar L59 te moet vertakken. Misschien een extra wijkspoor tussen spoor 9 en 10 zodat die S32 niet meer alles moet kruisen.
Shrek

Bericht door Shrek »

AlexNL schreef: 11 aug 2026, 15:44
Snijdende bewegingen met internationale treinen die niet altijd even stipt rijden.
Plaats reactie