MW41 Lokeren

Alles over reizigerstreinen in België.
dovaere

Re: Dienstregeling 2026 (geldig vanaf december 2025)

Bericht door dovaere »

overweg13 schreef: 21 aug 2026, 12:52 Maar als ik de politie bel - in de voorbije dertig jaar toch wel 2 keer - dan tref ik niet honderden treinreizigers...
Ik ben helemaal op jouw lijn over ergernis over bladblazers en zo.
Maar het is niet omdat iemand wil dat er geen treinen nodeloos stationair blijven draaien, dat die "honderden reizigers" wil treffen.
Je zou je ook de vraag kunnen stellen hoeveel een technische oplossing gekost zou hebben waardoor die dieseltreinen zo eenvoudig als een dieselauto uit en aan gezet kunnen worden. Je kunt je afvragen waarom de NMBS indertijd de treinen geaccepteerd heeft. Was er toen nog niet het opstartprobleem waardoor ze heel de nacht moeten blijven draaien? Dat kon ook al jaren geleden opgelost zijn. Moeten er geen strengere geluidseisen zijn bij aankoop nieuwe treinen?
Ik wil best aannemen dat de NMBS wegens budgettaire redenen soms de kantjes eraf moet lopen. Maar je moet dan niet verbaasd zijn als je eens moet improviseren als een rechter eens een grens oplegt. Al bij al vind ik het nog een redelijk evenwichtig vonnis: het verbod om de dieselmotor te laten draaien is er enkel tussen 19u en 7u.

Het gaat ook niet enkel om de bewoners in Lokeren. In 2018 waren er klachten in de pers uit Geraardsbergen omdat de MW41 heel de nacht bleef draaien. En ik vraag me af of dat ook de reden is dat de MW41 niet meer zoals vroeger overnacht in Eeklo en dergelijke?
Steven

Bericht door Steven »

Die motoren zorgen er ook voor dat omvormers werken, die zorgen er op hun beurt voor dat er verlichting en airco in dienst is. Zonder die motoren hebben je niets. Je kan onmogelijk verwachten dat die treinen ook hun airco en zo uitzetten.
Thorum

Bericht door Thorum »

Het lijkt me dat je wél kunt verwachten dat er een half uur batterij is. En al zeker de 350 dagen per jaar dat airco luxe is in België. Dat heb je met een auto immers ook.
dovaere

Bericht door dovaere »

Steven schreef: 21 aug 2026, 15:07 Die motoren zorgen er ook voor dat omvormers werken, die zorgen er op hun beurt voor dat er verlichting en airco in dienst is. Zonder die motoren hebben je niets. Je kan onmogelijk verwachten dat die treinen ook hun airco en zo uitzetten.
De verlichting mag best uit staan tijdens die 40 minuten keertijd.
Ik had het hierboven expliciet niet over de airco. De bewoners hebben ongetwijfeld al jarenlang last, evengoed in de herfst en de winter en tijdens grijze zomerdagen als vandaag. Een normale airco moet enkel tijdens een echte hittegolf blijven werken tijdens de keertijd van de trein. Een rechter heeft ook wel door dat het argument van die paar weken airco niet rechtvaardigt om het hele jaar door lawaaioverlast te veroorzaken.
Maar het zal vast wel zo zijn dat ook de airco van die MW41 niet krachtig genoeg is tijdens de rit om tijdens de keertijd uitgezet te worden. Ik krijg echt de indruk dat de NMBS voorbijgestreefde treinen gekocht heeft. En mijn achting voor Alstom raakt echt niet van het dieptepunt weg. Hadden de recente dieseltreinen in het zonnige Duitsland of in Oostenrijk ook zo'n problemen?

PS. De rechter heeft ook helemaal niet het gebruik van de airco tijdens de hitte overdag verboden. Het verbod is er enkel tussen 19u en 7u 's morgens. Dan schijnt de zon absoluut niet zo fel meer binnen :-;

(De NMBS kan eventueel na afspraak Infrabel haar trein in de schaduw van de stationsoverkapping laten keren: spoor 1, 3 of 5 (waar is spoor 5 eigenlijk gebleven?), of een schaduwoverkapping bijbouwen. Dat zou pas inventief zijn ten voordele van het comfort!
Steven

Bericht door Steven »

Ik zeg airco, maar bedoel klimaatregeling, dat is dus meer dan koelen, dus ook lucht verversen en verwarmen horen bij die taken, volgens het seizoen. Al eens een trein bezocht met gesloten ramen waarin een half uur niets in dienst is. Dat is heel ongezonde lucht die er aanwezig is.
dovaere

Bericht door dovaere »

Steven schreef: 21 aug 2026, 17:28 Ik zeg airco, maar bedoel klimaatregeling, dat is dus meer dan koelen, dus ook lucht verversen en verwarmen horen bij die taken, volgens het seizoen. Al eens een trein bezocht met gesloten ramen waarin een half uur niets in dienst is. Dat is heel ongezonde lucht die er aanwezig is.
Voor het tussenseizoen of op zomerochtenden zijn er in de MW41 een aantal raampjes die open kunnen. Op mijn werk en thuis denk ik 's morgens en 's avonds ook aan om ramen open en toe te doen! In België voorzien we twee man personeel voor zo'n stoptrein, het dubbele van de regionale treinen in Nederland en Duitsland. Het is toch al te gek dat er 40 minuten een onefficiënte dieselmotor stationair moet blijven draaien met als drogreden dat die twee man die raampjes niet open zouden krijgen of zo.

In het winterseizoen zal niemand boos zijn als de trein na 40 minuten licht afgekoeld is. Iedereen heeft dan toch een jas nodig voor als ze buiten komen. Een normale elektrische verwarming is voldoende eenmaal de trein weer opgestart is. De deuren moeten natuurlijk niet 40 minuten blijven open staan!
En als er dan eens 40 minuten geen ventilatie is, zou het wel heel erg zijn als een trein na 25 jaar in dienst, en na terug opstarten even de ventilatie laten werken, nog veel ongezonde geuren afgeeft. De NMBS heeft daar op andere momenten geen problemen mee. Ik ga ervan uit dat in de MW41 geen asbest of hexavalent chroom zit?
Steven

Re: MW41 Lokeren

Bericht door Steven »

Als de temperaturen rond het vriespunt zitten koelt een trein heel snel af. Net zoals hij in de zomer heel snel zal opwarmen. Maar zelf ken ik de regels niet rond het besturen van die MW, maar ik vrees dat de huidige regels rond het in dienst nemen van zo’n MW waarvan de motor uit ligt er voor zorgt dat er terug nazichten moeten gebeuren en dat de tijd dat hij effectief kan stil liggen veel korter is dan je zelf kan inschatten. Want het is niet gewoon motor aan en vertrekken zoals bij een auto. Het feit dat je dan ook het hele ETCS systeem buiten dienst stelt (want er is geen stroom) zorgt er voor dat je dat ook moet opstarten en daar kunnen dan weer testen aan gekoppeld zijn.
Eimai

Bericht door Eimai »

Steven schreef: 23 aug 2026, 21:35 Als de temperaturen rond het vriespunt zitten koelt een trein heel snel af. Net zoals hij in de zomer heel snel zal opwarmen. Maar zelf ken ik de regels niet rond het besturen van die MW, maar ik vrees dat de huidige regels rond het in dienst nemen van zo’n MW waarvan de motor uit ligt er voor zorgt dat er terug nazichten moeten gebeuren en dat de tijd dat hij effectief kan stil liggen veel korter is dan je zelf kan inschatten. Want het is niet gewoon motor aan en vertrekken zoals bij een auto. Het feit dat je dan ook het hele ETCS systeem buiten dienst stelt (want er is geen stroom) zorgt er voor dat je dat ook moet opstarten en daar kunnen dan weer testen aan gekoppeld zijn.
Ik ken de motorwagens niet meer maar als het niet veranderd is dan is het normaal enkel voorzien om één van de twee motoren stil te leggen als je ergens langere tijd staat. Als je ze allebei stil legt dan ga je al eerder ook een echte platzet moeten doen want je moet het stel gaan beschermen dus dat betekent ook immobiliseren want geen luchtdrukproductie voor de remmen en het stel volledig uitschakelen want geen batterijlading of de batterij is leeg, en in weze na een platzet terug een beperkte klaarmaking met een remproef en een hoop nazichten om terug in dienst te nemen ook. Het op die manier doen voor elke trein in Lokeren is redelijk zinloos. De motoren gaan misschien twee minuten kunnen stilleggen voor ze terug moeten gaan draaien voor die beperkte klaarmaking.
dovaere

Bericht door dovaere »

Bedankt voor de technische uitleg. Laten we het er over eens zijn dat het inzetten van deze dieseltreinstellen op de geëlektrificeerde lijn Gent-Lokeren tussen 19u en 7u niet zinvol meer is.

Dan blijven over voor deze dieseltreinen rond Gent:
overdag naar Lokeren en de hele dag naar Oudenaarde-Ronse, naar Eeklo en naar Zottegem-Geraardsbergen.
(Er zijn trouwens ook zware klachten in Geraardsbergen omdat zes diesels daar tussen 4u en 7u 's morgens staan warm te draaien. Is dat omdat één personeelslid die meteen alle zes na elkaar opstart, zelfs als ze nog urenlang niet nodig zijn?)

Een nieuw probleem in Gent SP:
Sinds de nieuwe volledige overkapping van station Gent-Sint-Pieters staan deze diesels daar bij windstil weer ook minstens 11 minuten (Eeklo-Ronse) giftige dieseluitlaatgassen naar alle wachtende reizigers in Gent-Sint-Pieters te blazen.
Het lijkt me wachten tot er een officiële meting komt onder de nieuwe stationskap die vaststelt dat dit niet meer kan.
De NMBS kan volgens mij niet anders dan in 2027 die lange stops in Gent-Sint-Pieters uit de dienstregeling halen. Als dat in plaats van 11 minuten 4 minuten wordt, betekent dat er op heen en terugrit samen 14 minuten minder dieselwalmen onder de kap van Gent-Sint-Pieters worden verspreid. Meestal hebben die korte onafhankelijke lijnen toch geen vertraging.
Misschien wordt het dan wel realistisch qua keertijd om op bepaalde eindpunten de dieselmotor volledig uit te zetten? Misschien zijn er technische aanpassingen mogelijk om die procedure van uit- en aanzetten inclusief testen wat soepeler te laten verlopen?
Shrek

Bericht door Shrek »

dovaere schreef: 24 aug 2026, 07:22 De NMBS kan volgens mij niet anders dan in 2027 die lange stops in Gent-Sint-Pieters uit de dienstregeling halen. Als dat in plaats van 11 minuten 4 minuten wordt, betekent dat er op heen en terugrit samen 14 minuten minder dieselwalmen onder de kap van Gent-Sint-Pieters worden verspreid.
Zo erg is het daar ook weer niet hoor. Moest het nu over een tunnel à la Mortsel-Oud-God gaan had je een punt, maar FGSP is een station met een heel groot volume waar die uitlaatgassen echt niet ophopen.
dovaere schreef: 24 aug 2026, 07:22 Misschien wordt het dan wel realistisch qua keertijd om op bepaalde eindpunten de dieselmotor volledig uit te zetten? Misschien zijn er technische aanpassingen mogelijk om die procedure van uit- en aanzetten inclusief testen wat soepeler te laten verlopen?
Neen, die stellen zijn echt niet gemaakt om de motor uit te zetten in de dienst. Dat is uiteraard ondenkbaar voor een nieuw stel dat vandaag geproduceerd zou worden, maar 25 jaar geleden was zoiets normaal (en een hele vooruitgang tegenover de veel vervuilender reeks 62).
trainfan03

Bericht door trainfan03 »

Wegen, Mobiliteit & Groen Lokeren schreef: 🚧 Tussen 26 en 31 augustus voert NMBS werken uit om de geluidshinder van dieseltreinen voor omwonenden te verminderen. Daarbij wordt een tijdelijke geluidswand geplaatst naast het laatste perron d.m.v. zeecontainers.
De werken duren ongeveer drie dagen, maar de exacte uitvoeringsdagen zijn momenteel nog niet bekend.
Tijdens de werken:
✅ is de stationsparking achter het station volledig afgesloten
✅ is er geen doorgang mogelijk langs de werfzone
✅ is de onderdoorgang onder het station gedurende één dag afgesloten
✅ volg je ter plaatse de aangeduide omleiding
⚠️ Op de parking zelf gebeuren geen werken, maar de toegang van en naar de parking is gedurende drie dagen niet mogelijk. Sta je momenteel nog geparkeerd achter het station, verplaats dan zeker je wagen voor woensdag 26 augustus.
Zodra de werken klaar zijn, wordt de parking terug opengesteld.
Bron: https://www.facebook.com/WegenMobilitei ... pDLHziGFVl
Plaats reactie