Dat is dus ook wat ik grotendeels denk: er is in het verleden veel tijd verloren door niet tijdig (bij) te bestellen waardoor we nu met het voldongen feit zitten dat er oa. in de Kempen en Limburg dagelijks vele ritten met diesels volledig onder bovenleiding rijden. Of er daarvoor meer Desiro's of meer M7 nodig waren, heb ik geen zicht op, maar men heeft de mogelijkheid dat er bijbesteld zouden kunnen worden, niet tijdig benut.
Nu afkomen met dat het lang duurt om iets te bestellen, is nogal gemakkelijk als men indertijd niet voldoende vooruit gedacht heeft.
Ik ben zeer blij met de huidige elektrificatiegraad in België en als er nog wat aan een goederenlijn hier en daar gedaan kan worden, zou het moeten lukken om tegen halfweg het volgende decennium de dieseltreinen volledig van het Belgische net te halen.
Maar met wat meer planning, was het vlotjes 5 jaar eerder gelukt en hadden we nu ook al jaarlijks een groter percentage spoorkilometers elektrisch gehad.
En niettegenstaande de aankoop van die batterijtreinen, zou ik ook graag zien dat de verdere elektrificatie niet volledig afgeblazen wordt. Rond Gent hoop ik nog altijd dat minstens de lijn naar Geeraardsbergen uiteindelijk ook geëlektrificeerd wordt. Dat is het voordeel van batterijtreinen aankopen: ook bij een nog hogere elektrificatiegraad kan je die toch 100% rendabel inzetten. Ze doen dan gewoon wat minder kilometers op batterij waardoor die wat langer meegaat.
MW41 Lokeren
Re: MW41 Lokeren
Er is niks mis met MW41, heeft airco, zit relatief goed, is vrij snel met accelereren, vooral met meerdere stellen gekoppeld.
Er heeft een tijd HLE27/HLE21 met M5 gereden op Antwerpen C - Hamont. Nu deze loc's uit dienst genomen zijn rijden er Breaks ter vervanging, naast MW41. Qua omgevings geluid kan dat tellen, die Breaks. Die maken namelijk een ontzettend rolgeluid bij passage, wat dat betreftvergeleken met M5 in trek/duw combi is dat een hele stap achteruit ipv vooruit. Zelfs MW41 maakt dat geluid niet. Btw, wat is de reden van alle HLE27/21 uit omloop te nemen, ok, waren niet van de jongste maar konden nog goed mee met het overige materieel. En nog eens btw, Desiro is ontzettend snel met accelereren maar qua zithouding niet erg geslaagd. Momenteel ingezet als S treinen tot Mol. In de toekomst mogelijk ingezet voor verdere trajecten? Mol-Hamont en Mol-Hasselt?
Het is trouwens opvallend dat er al M7 materieel rijdt onder en naar Brussel. Maar we klagen niet echt, Antwerpen-Turnhout krijgt nog varkensneuzen ertussen. Rare prioriteiten bij vervanging van materieel daar bij NMBS
Het is trouwens opvallend dat er al M7 materieel rijdt onder en naar Brussel. Maar we klagen niet echt, Antwerpen-Turnhout krijgt nog varkensneuzen ertussen. Rare prioriteiten bij vervanging van materieel daar bij NMBS
Ik denk dat het niet echt de moeite was om ETCS te installeren in deze locs. Dan hadden ze een groot onderhoud en opknapbeurt nodig. Maar het materieel waar ze mee samen reden ging er toch uit. (M4, M5; welke op zich ook al een groot onderhoud nodig hadden om nog te mogen rijden)
De M7 ging deze uiteindelijk toch allemaal uit dienst duwen.