Thorum schreef: ↑25 sep 2026, 11:29
[
In Kalmthout zie ik zelfs dat niet, tenzij "werfbrug" - maar dat is sowieso al heel duur, zelfs als we de hoogspanningsleidingen en de werf negeren.
Onzin, in Kalmthout werkte de overwegbeveiliging en slagbomen perfect op vrijdagavond, maar achter wel de versperring,
De drie treinen die ik zag reden er zonder snelheidsreductie en getoeter doorheen...
Op zaterdag en zondag was het spoorverkeer onderbroken en was er begeleiding door Infrabel.
Waarschijnlijk op te verhinderen dat de mensen in de verse beton en/of schildering trapten, maar ok.
Bibke schreef: ↑24 sep 2026, 10:37
Het wordt hoog tijd om een Audit uit te voeren bij Infrabel en de NMBS om de oude mentaliteit er uit te halen.
Dan heb ik goed nieuws voor jou: Infrabel wordt regelmatig ge-audit door DVIS/NSA over alle mogelijke procedures die aan de veiligheid geraken, dus dat zit wel snor.
Maar wat niet gaat veranderen is de mentaliteit van "veiligheid voorop" die cowboygedrag zoals hierboven wordt gesuggereerd heel vlug in de kiem smoort. Als het niet veilig is, komt het er niet, daarop wordt simpelweg niet toegegeven.
Euh, waarom wordt DVIS zelf aangevallen omdat ze fouten maken? Dat is net omdat ze als autoriteit nog denken zoals het vroeger was. Zij moeten ook meegaan.
dentheo schreef: ↑25 sep 2026, 11:19
Sorry Shrek in Kalmthout werkte de overweg prachtig die vrijdagavond, op slechts 50 cm achter de afsperring.
Enkel de lampen waren meer of minder afgeplakt...
Hoe kan jij zien of die overweg prachtig werkte? Wie weet werden er enkele assentellers uit het spoor gehaald waardoor de aankondiging minder betrouwbaar was. Het afgeplakte licht geeft in ieder geval al een goede hint dat alvast iemand het niet betrouwde. Immers: door het witte licht te tonen geef je als Infrabel zijnde de informatie mee dat het veilig is, bij de minste twijfel wil je niet dat die witte lichten zichtbaar zijn.
Bibke schreef: ↑24 sep 2026, 10:37
Het wordt hoog tijd om een Audit uit te voeren bij Infrabel en de NMBS om de oude mentaliteit er uit te halen.
Dan heb ik goed nieuws voor jou: Infrabel wordt regelmatig ge-audit door DVIS/NSA over alle mogelijke procedures die aan de veiligheid geraken, dus dat zit wel snor.
Maar wat niet gaat veranderen is de mentaliteit van "veiligheid voorop" die cowboygedrag zoals hierboven wordt gesuggereerd heel vlug in de kiem smoort. Als het niet veilig is, komt het er niet, daarop wordt simpelweg niet toegegeven.
Euh, waarom wordt DVIS zelf aangevallen omdat ze fouten maken? Dat is net omdat ze als autoriteit nog denken zoals het vroeger was. Zij moeten ook meegaan.
Niet elke Audit bedrijf is perfect op de hoogte.
Ik val DVIS niet aan hoor, die doen hun werk zelfs heel goed. Het is onder andere door hen dat het gevaarlijke werken met dienst op enkel spoor bijna niet meer voorkomt en het nu quasi allemaal TLO's zijn geworden. Dit heeft gezorgd voor veel meer miserie bij de reizigers maar veel minder doden en gewonden bij het werfpersoneel en was dus absoluut de juiste keuze.