Shrek schreef: ↑23 sep 2026, 22:43
Brugge Sint-Pieters is qua capaciteit van het spoor gezien een enorm slecht gelegen halte, daar zal je niet snel extra treinen zien stoppen vooraleer dat derde spoor er ligt.
Voor Zedelgem en Ingelmunster hebben ze dat indertijd opgelost door gewoon álle treinen er te laten stoppen, dat lijkt me hier zeker ook een optie gezien de groei (en groeipotentie) rond Brugge-Sint-Pieters.
Als alle treinen hier stoppen, is de afwezigheid van derde spoor minder relevant (uiteraard zoals elders, in de aanname dat dat geen impact heeft op de beschikbare paden voor vracht)
Maar goederentreinen stoppen sowieso niet te Brugge-Sint-Pieters, dus ga je de krappe capaciteit voor goederentrafiek daar net verlagen door alle treinen te Brugge-Sint-Pieters te laten stoppen, want het patroon wordt zo nog meer heterogeen. Sorry, slecht idee.
Ik kan me trouwens moeilijk voorstellen dat de extra haltes éénmaal per uur te Zedelgem en Ingelmunster een belangrijk positief effect hebben gehad op de vrachttreinen die lijn 66 passeren.
De NMBS breidt vanaf 13 december het treinaanbod in en rond Brussel uit. Er komen meer S-treinen, extra vroege en late verbindingen naar Brussels Airport op weekdagen en bijkomende avondtreinen. De wijzigingen maken deel uit van een meerjarenplan waarbij tegen eind 2028 bijna 600 treinen per week bijkomen in België
De NMBS breidt vanaf 13 december het treinaanbod in en rond Brussel uit. Er komen meer S-treinen, extra vroege en late verbindingen naar Brussels Airport op weekdagen en bijkomende avondtreinen. De wijzigingen maken deel uit van een meerjarenplan waarbij tegen eind 2028 bijna 600 treinen per week bijkomen in België
Ik ben niet overtuigd van de uitbreidingen, omdat ze te weinig zijn. Want de uitbreidingen zijn, onder andere: toevoegingen van paar ritten bij bestaande verbindingen of weinig nieuwe verbindingen ontwikkelen. Maar verbeteringen van bepaalde assen, zoals: het herinvoeren van IC-22 op weekdagen en het herstel van de verbinding Waasland - Brussel, zijn er jammer genoeg niet.
Ik ben niet overtuigd van de uitbreidingen, omdat ze te weinig zijn. Want de uitbreidingen zijn, onder andere: toevoegingen van paar ritten bij bestaande verbindingen of weinig nieuwe verbindingen ontwikkelen. Maar verbeteringen van bepaalde assen, zoals: het herinvoeren van IC-22 op weekdagen en het herstel van de verbinding Waasland - Brussel, zijn er jammer genoeg niet.
Dit is het maximaal aantal treinen dat er kon bijkomen, meer is niet mogelijk. De vraag is dus: had je liever de IC22 gehad zonder de huidige uitbreidingen of enkel de huidige uitbreidingen? Mijn idee is alvast dat de huidige keuze beter voor de reizigers is aangezien er op bepaalde assen tot veel later gereisd kan worden. Dat creëert meer reismogelijkheden dan een extra IC.
De terugkeer van Waasland-Brussel staat nergens op de planning, reken daar maar niet op.
Voor alle uitbreidingen heb je extra personeel nodig, en extra personeel kan je (zoals ik hier al eens eerder heb gezegd) niet zomaar tevoorschijn toveren.
Nu met de uitbreidingen die vooral plaatsvinden in de weekends zit je soms al met problemen aangezien het personeel zelf ook wel eens graag thuis zit in het weekend.