Eurocity Direct Brussel - Amsterdam (- Lelystad)
Re: Eurocity Direct Brussel - Amsterdam (- Lelystad)
Leuk maar die aanpassing heeft ook zijn effect in Nederland want ook daar zijn er rijpaden die kunnen kruisen met eurostar en eurocity direct. Als je iets op 1 plaats wil aanpassen moet je dus altijd het volledig traject bekijken en niet enkel dat station waar jij iets aangepast wil zien. Het is altijd een domino effect.
Inderdaad wil ik het volledig traject bekijken van ECD en Eurostar, zodat enerzijds: de Eurostar een paar minuten vroeger richting Nederland rijdt vanuit Frankrijk en anderzijds paar later aankomt in Frankrijk vanuit Nederland. Dit is voor het hele traject van Eurostar heen en weer. Vervolgens: de ECD, net zoals: in het weekend, wat later vertrekt vanuit Brussel-Zuid en daar wat vroeger aankomt, zodat er geen ellenlange stilstand meer is in Antwerpen-Centraal.Steven schreef: ↑26 sep 2026, 09:24 Leuk maar die aanpassing heeft ook zijn effect in Nederland want ook daar zijn er rijpaden die kunnen kruisen met eurostar en eurocity direct. Als je iets op 1 plaats wil aanpassen moet je dus altijd het volledig traject bekijken en niet enkel dat station waar jij iets aangepast wil zien. Het is altijd een domino effect.
U bent de treinbestuurder en ik ben de treinreiziger. Dus ik bekijk vanuit beide kanten. Niettemin bekijk ik vanuit het oogpunt van de treinreizigers.
Je beseft toch dat jouw kleine aanpassing gevolgen kan hebben voor het binnenlands verkeer in drie landen waarbij de puzzel niet klopt, je loopt het risico dat je die ene trein wel weer kan inleggen maar dat je er dan wel weer eentje op een andere plaats moet schrappen, zoals ik zei het is een domino systeem. Een klein verschuiving op 1 plaats kan de rest van het land op zijn grondvesten doet daveren. Je denkt dat je maar 2 minuten verschuiving vraagt maar het gevolg kan zijn dat je 3/4 van de lijn 0 kan herprogrammeren .
Het is normaal dat Infrabel niet antwoordt op je suggesties, er wordt immers niet aan rechtstreekse communicatie met privépersonen gedaan (de enige uitzondering hierop zijn buurtbewoners bij werven). Alle communicatie verloopt via organisaties of andere bedrijven. Conreet voor dienstregelingszaken wordt er gepraat met reizigersverenigingen als TTB en natuurlijk operatoren zoals de NMBS. Je moet dus via hen passeren als je een antwoord wil krijgen.Harshan schreef: ↑26 sep 2026, 09:21 Ik heb meermaals Infrabel gecontacteerd voor de suggestie over de aanpassing van de rijpaden van Eurostar en EuroCity Direct, maar ik kreeg geen antwoord van hun. Mijn suggestie over aanpassing houdt in dat Eurostar richting Nederland paar minuten eerder vertrekt in Antwerpen-Centraal en daar (in Antwerpen-Centraal) omgekeerd (richting Frankrijk) paar minuten later aankomt, zodat EuroCity-Direct non-stop en zonder lange stilstand in Antwerpen-Centraal op weekdagen kunnen rijden, zodat de tweede trage InterCity tussen Antwerpen en Brussel terug op weekdagen kan rijden, en zodat de kleinere stations een verbinding erbij krijgen waarvoor de reizigers geklaagd hebben. Heeft de Infrabel geen interesse in de aanpassing van rijpaden?
Maar bespaar je vooral de moeite: de dienstregeling rond Antwerpen is al tot in den treure bekeken met alle partners en er zijn geen betere oplossingen voor, er zal dus niets veranderen.
Om toch even op de grond van de zaak in te gaan:
-de veronderstelling dat de Eurostar vervroegd kan worden: hij komt uit Frankrijk in FBMZ toe om .47 en zou weer om .49 moeten vertrekken in jouw schema. Dat is een te korte tijd voor de reizigersbewegingen en een eventuele ontkoppeling. Hem vroeger in Parijs laten vertrekken kan ook niet want dan zit je op de LGV nord in de knoop. Maw: hij kan gewoon niet vroeger in Antwerpen geraken, waardoor het inhaalmanoeuvre de enige optie is om de ICNG rond dat tijdstip te laten passeren.
-de veronderstelling dat het vervroegen van de eurostar opeens ruimte zou maken voor een bijkomende ic: tussen de S-trein van/naar Essen/Roosendeel en de Eurostar/ECD is gewoon geen ruimte voor een extra trein. Je zou, als je enkel Antwerpen bekijkt, de ICNG en de Eurostar kunnen omwisselen op hun rijpad, maar extra ruimte creëert dat niet. Dus geen extra IC.
Wat ik nog niet helemaal begrijp: de ECD zit vóór de Eurostar op de HSL4, en heeft vanaf dan exact hetzelfde stoppatroon en snelheid als de Eurostar tot Brussel-Zuid. Dan moet de Eurostar toch helemaal niet wijzigen om dat probleem van die stilstand op te lossen? Het lijkt me eerder dat er vlak voor de Eurostar gewoon om één of ander ander conflict geen rijpad vrij is op de lijn Antwerpen-Brussel. Als je dan omwille van de internationale dienstregeling de Eurostar niet wil wijzigen, moet je inderdaad ineens heel wat minuten wachten om die ook nog eerst te laten passeren tot het eerstvolgende vrije rijpad, dat dan net na de Eurostar is. Een rijpad vóór de Eurostar vrijmaken lijkt sowieso de beste oplossing want dan heb je helemaal geen tijdverlies meer met de ECD, maar dat zal dus om andere redenen niet lukken. Ik vermoed op zijn minst een IC Antwerpen-Brussel die in de weg zit, als ik de dienstregeling zo bekijk. Zoiets kan misschien wel opgelost geraken eens de capaciteitsuitbreiding van Mechelen beschikbaar komt.
-
ovspotter_be
Op weekdagen de IC 20xx die om xx:25 vertrekt vanuit Antwerpen-Centraal richting Brussel en Charleroi, na Mechelen is deze uit de weg aangezien de Eurostar en EuroCity Direct gebruik maken van L25N.
-
ostbahnhof
Kan de Eurocity Direct niet gekoppeld worden met de Eurostar tussen Brussel en Amsterdam?
Ze zitten toch direct na elkaar.
Zo komt er een rijpad vrij op L25

Ze zitten toch direct na elkaar.
Zo komt er een rijpad vrij op L25