werken: langs de spoorlijn

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Shrek

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Shrek »

pietje schreef: ↑28 sep 2026, 21:42 Daar ga je wel stevig de mist in: als dat vroeger kon in een station als Geel, zou dat nu toch ook mogelijk moeten zijn in een station als Olen.
Zelfde lijn, amper doorrijdende goederentreinen en alle passagierstreinen stoppen. VMax is ook "slechts" 120 km/h
Niets mist in. Vroeger werd er meer risico aanvaard dan nu. Het is niet omdat ze toen geluk gehad hebben dat er nooit iets gebeurde, dat dat vandaag een aanvaardbare toestand zou zijn.
Het is niet omdat je vroeger auto's zonder gordels en airbags had, dat zoiets vandaag nog aanvaard moet worden.

En uiteraard zou één geval op één plaats één keer geen beduidende risicoverhoging met zich meebrengen. Maar als je een systeem creërt zal dat meermaals gebruikt worden en dan krijg je wel een beduidend risico.
pietje

Bericht door pietje »

Shrek schreef: ↑28 sep 2026, 22:34
pietje schreef: ↑28 sep 2026, 21:42 Daar ga je wel stevig de mist in: als dat vroeger kon in een station als Geel, zou dat nu toch ook mogelijk moeten zijn in een station als Olen.
Zelfde lijn, amper doorrijdende goederentreinen en alle passagierstreinen stoppen. VMax is ook "slechts" 120 km/h
Niets mist in. Vroeger werd er meer risico aanvaard dan nu. Het is niet omdat ze toen geluk gehad hebben dat er nooit iets gebeurde, dat dat vandaag een aanvaardbare toestand zou zijn.
Het is niet omdat je vroeger auto's zonder gordels en airbags had, dat zoiets vandaag nog aanvaard moet worden.
Je zei zelf:
"Die procedure gebeurde in piepkleine stations op secundaire lijnen waar geen doorrijdende treinen aan hoge snelheid waren. Dat is iets compleet anders dan een hoofdlijn waar treinen aan 140km/h kunnen langsvliegen"
Ik toon aan dat de situatie tussen Olen en Geel heel goed vergelijkbaar is en dat het enige verschil de grotere paraplu van Infrabel is.
En in deze situatie is er echt geen risico, waarmee ik ook zeg dat dit ook niet zomaar een mogelijkheid is die je overal en altijd kunt toepassen.
Een bedrijf dat ook maar iets inzit met zijn klanten (en de reizigers zijn onrechtstreeks ook klant bij Infrabel) zou wel een ernstige oplossing zoeken.
Shrek schreef: ↑28 sep 2026, 22:29 Dat er een risico op sporlopers is ga ik zeker niet ontkennen, maar daar heeft pietje enkele pagina's terug al de oplossing voor gegeven: camera's, beveiligingsagenten en boetes. Daar moet inderdaad meer op ingezet worden in het geval van overwegafsluitingen.
Kwestie van zoveel mogelijk reizigers weg te jagen van de spoorwegen, kan zo'n mentaliteit wel tellen: Wij willen echt 0,0 moeite doen en als de reiziger dan maar zelf een alternatief zoekt, gaan we dreigen met boetes. Ik denk zelfs dat het nooit goed komt bij de spoorbedrijven.
Shrek

Bericht door Shrek »

pietje schreef: ↑28 sep 2026, 22:57 Kwestie van zoveel mogelijk reizigers weg te jagen van de spoorwegen, kan zo'n mentaliteit wel tellen: Wij willen echt 0,0 moeite doen en als de reiziger dan maar zelf een alternatief zoekt, gaan we dreigen met boetes. Ik denk zelfs dat het nooit goed komt bij de spoorbedrijven.
Als iemand zich laat wegjagen door één weekend hinder, is er toch echt wel iets anders aan de hand. Neen, hier heb je echt een heel verkeerd beeld van de impact van kortdurende werken op de aantrekkelijkheid van de spoorweg als product.
pietje schreef: ↑28 sep 2026, 22:57 En in deze situatie is er echt geen risico,
Snap je dan echt niet dat een automatisch systeem, dat uitgebreid getest en gecontroleerd is, minder fouten maakt dan een persoon? Zie je dan echt niet in dat er een risico is dat wegens een verstrooiing, afleiding, ... de persoon iets kan missen?
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef: ↑28 sep 2026, 22:29
rvdborgt schreef: ↑28 sep 2026, 21:47 Het effect (en het gevaar) is echter hetzelfde: je kunt spoorlopers verwachten. Die zijn uiteraard fout bezig, maar dat is wat je krijgt als onaangekondigd een overweg dicht ligt zonder redelijk alternatief. Je zou haast denken dat mensenlevens er alleen toe doen als de fout bij Infrabel gelegd kan worden.
Ik ben het wel eens dat het niet onaangekondigd mag gebeuren. Er moet uiteraard geïnformeerd worden over de plannen en een duidelijke bewegwijzering zijn.
Dat er een risico op sporlopers is ga ik zeker niet ontkennen, maar daar heeft pietje enkele pagina's terug al de oplossing voor gegeven: camera's, beveiligingsagenten en boetes. Daar moet inderdaad meer op ingezet worden in het geval van overwegafsluitingen.
En een redelijk alternatief voor fietsers en voetgangers. Bewegwijzering langs een omweg van enkele km zal op weinig begrip kunnen rekenen, in het bijzonder van voetgangers.
jknockaert

Bericht door jknockaert »

Shrek schreef: ↑28 sep 2026, 23:31Als iemand zich laat wegjagen door één weekend hinder, is er toch echt wel iets anders aan de hand. Neen, hier heb je echt een heel verkeerd beeld van de impact van kortdurende werken op de aantrekkelijkheid van de spoorweg als product.
In de eerdere discussie over het veel te vroeg openzetten van seinen en dichtzetten van overwegen kwam ook al naar voor dat de bereikbaarheid van de stations geen grote prioriteit heeft. Liever een onbereikbaar station dan een trein die misschien enkele seconden later aankomt.
pietje

Bericht door pietje »

Shrek schreef: ↑28 sep 2026, 23:31
pietje schreef: ↑28 sep 2026, 22:57 Kwestie van zoveel mogelijk reizigers weg te jagen van de spoorwegen, kan zo'n mentaliteit wel tellen: Wij willen echt 0,0 moeite doen en als de reiziger dan maar zelf een alternatief zoekt, gaan we dreigen met boetes. Ik denk zelfs dat het nooit goed komt bij de spoorbedrijven.
Als iemand zich laat wegjagen door één weekend hinder, is er toch echt wel iets anders aan de hand. Neen, hier heb je echt een heel verkeerd beeld van de impact van kortdurende werken op de aantrekkelijkheid van de spoorweg als product.
volgens https://infrabel.be/nl/herentals-olen-g ... ingswerken

Volgende overwegen zijn afgesloten voor alle verkeer (incl. fietsers en voetgangers). In samenspraak met de gemeente wordt een omleiding voorzien.
Buitensteinde: van 27/08 tot 03/1
Stationsstraat: van 25/09 (18u) tot 16/10 (18u)

Lijkt mij toch meer dan 1 weekend?
Dat was net het punt: dat je een omleiding voorziet op het moment dat het treinverkeer onderbroken is en er dus geen treinreizigers zijn, lijkt mij aanvaardbaar.
Dat je tussen de TLO-weekends in, gedurende bijna 3 weken ook de dagelijkse pendelaars, scholieren en andere reizigers in de steek laat, kan ik echt niet begrijpen.
Als er dan toch geen veilig alternatief is, kan je nog altijd een pendelbus plaatsen, maar ik ben er zeker van dat er ook eenvoudigere en goedkopere mogelijkheden zijn, maar daarvoor ontbreekt de juiste mindset bij onze spoorbedrijven.
En dan meer specifiek: de mensen in de ivoren torens in Brussel. De mensen ten velde ondergaan ook maar wat er boven hun hoofden beslist wordt.
Shrek

Bericht door Shrek »

pietje schreef: ↑29 sep 2026, 15:42 Lijkt mij toch meer dan 1 weekend?
Dat was net het punt: dat je een omleiding voorziet op het moment dat het treinverkeer onderbroken is en er dus geen treinreizigers zijn, lijkt mij aanvaardbaar.
Dit is inderdaad een veel langere buitendienststelling dan gewoonlijk, ik ken de details van de werf niet, maar ik vermoed dat er meer aan de hand is dan een simpele overwegvernieuwing.

pietje schreef: ↑29 sep 2026, 15:42 Als er dan toch geen veilig alternatief is, kan je nog altijd een pendelbus plaatsen
Eindelijk! Het eerste constructieve, realistische voorstel sinds lang in dit topic.
Naar pendelbussen wordt er inderdaad te weinig gekeken, ik vermoed omdat bussen inleggen bijna standaard gezien wordt als treinvervangend vervoer. Hier zou het dus een bijkomend busje zijn om de reizigers van de ene kant van het station naar de andere te brengen, wat zeker ook een nuttige inzet kan zijn, vooral dan voor de minder mobiele reizigers die hun auto of fiets aan de andere kant hebben staan. Ik zal het zeker aanhalen de volgende keer dat ik de verantwoordelijke mensen zie :wink:
pietje

Bericht door pietje »

Shrek schreef: ↑29 sep 2026, 19:40
pietje schreef: ↑29 sep 2026, 15:42 Lijkt mij toch meer dan 1 weekend?
Dit is inderdaad een veel langere buitendienststelling dan gewoonlijk, ik ken de details van de werf niet, maar ik vermoed dat er meer aan de hand is dan een simpele overwegvernieuwing.
pietje schreef: ↑29 sep 2026, 15:42 Als er dan toch geen veilig alternatief is, kan je nog altijd een pendelbus plaatsen
Eindelijk! Het eerste constructieve, realistische voorstel sinds lang in dit topic.
Naar pendelbussen wordt er inderdaad te weinig gekeken, ik vermoed omdat bussen inleggen bijna standaard gezien wordt als treinvervangend vervoer. Hier zou het dus een bijkomend busje zijn om de reizigers van de ene kant van het station naar de andere te brengen, wat zeker ook een nuttige inzet kan zijn, vooral dan voor de minder mobiele reizigers die hun auto of fiets aan de andere kant hebben staan. Ik zal het zeker aanhalen de volgende keer dat ik de verantwoordelijke mensen zie :wink:
De enige eindelijk is dat je nu pas begrijpt dat dit geen manier is om met reizigers om te gaan en dat iemand van buiten het spoorbedrijf met een voorstel moet komen. Het blijft veelzeggend over de mentaliteit die er bij de spoorwegen heerst.
In mijn ogen is ook een pendelbus nog steeds geldverspilling want als de spoorbedrijven ook maar een greintje goede wil hebben, kunnen ze ook met goedkopere oplossingen komen, maar het wordt gewoon zelfs niet overwogen.
Ik begin stilaan meer en meer te begrijpen waarom politici niet graag met geld over de brug komen als er op die manier met het kiesvee wordt omgegaan.

Een doorgedreven cursus klantgerichtheid voor iedereen die ergens invloed heeft op beslissingen die de reizigers kunnen impacteren zou wel op zijn plaats zijn. Ook mensen die niet rechtstreeks met reizigers in contact komen zouden bij het uitvoeren van hun job ergens de reflex moeten hebben: hoe kunnen we de hinder voor de reizigers zoveel mogelijk beperken.
Ik heb niet de indruk dat de verantwoordelijken voor deze werf zo'n reflex hebben want dan had men zeker en vast met iets beter gekomen dan wat het nu is.
Shrek

Bericht door Shrek »

pietje schreef: ↑29 sep 2026, 20:10 In mijn ogen is ook een pendelbus nog steeds geldverspilling want als de spoorbedrijven ook maar een greintje goede wil hebben, kunnen ze ook met goedkopere oplossingen komen, maar het wordt gewoon zelfs niet overwogen.
Ik ga alvast volmondig akkoord dat onveilige alternatieven niet overwogen worden. Sterker nog: daar ben ik zelfs trots op !
groentje

Bericht door groentje »

Het aantal ongevallen dat vroeger gebeurde met dergelijke diensten op enkelspoor mag je niet onderschatten, hoor. In theorie was dat allemaal beveiligd, in theorie doet ook iedereen wat van hem verwacht wordt, in praktijk valt die theorie dik tegen.
Het probleem begint daarom eerder, waarom zijn er geen voetgangerstunneltjes om het andere perron te bereiken? Dat is niet alleen nuttig tijdens werken, maar ook en misschien zelfs vooral bij normaal verkeer wanneer reizigers een trein aan de andere kant van de overweg moeten halen, maar die al dicht is voor diezelfde trein...
En daar heeft de reiziger die vandaag voor voldongen feiten wordt geplaats natuurlijk weinig aan.
Om nog eens terug te komen op de werken op lijn 12, waar de overweg al gesloten werd vooraleer de lijn buiten dienst ging, ik ken de details niet, maar ik kan me amper voorstellen dat er al kritische veiligheidsinfrastructuur (de overweginstallatie) buiten dienst werd gezet vooraleer de lijn zelf buiten dienst ging en de laatste trein gepasseerd was. Dit lijkt me vooral een werkleider die wat tijd wou inwinnen door al wat voorbereidend werk vooraf te doen, zonder goed en wel de gevolgen daarvan in te schatten. Eenmaal de lijn buiten dienst is en er vervangend busvervoer is, die stoppen normaal steeds aan dezelfde kant van het spoor, dus dat is al minder een probleem.
Plaats reactie