Stations zonder vuil(nis)bakken
-
BVG1988
- Contacteer:
Stations zonder vuil(nis)bakken
Ik ben vandaag geweest naar Groot-Bijgaarden en het viel op dat de vuilbakken op beide perrons zijn verdwenen. Ik zag redelijk wat zwerfvuil liggen, maar als er geen vuilbakken (meer) zijn is dit wel wat te verwachten.
Re: Stations zonder vuil(nis)bakken
Ja een nieuwe aanpak die ze hanteren. Volgens hen zou dat het sluikstorten verminderen.
Het zal wel eerder om een kostenbesparing gaan zodat er geen teams meer op pad moeten om de vuilnisbakken te legen. De stations staan al jaren onder druk door zware bezuinigingen op personeel en onderhoud, wat onvermijdelijk zijn tol eist.
Vuilnisbakken trekken vuil aan. Er waait vuil uit de bak, de bak zit val maar mensen steken het er toch bij of plaatsen het er naast, "want het wordt toch opgehaald".
Geen vuilnisbakken geeft een signaal "neem uw afval mee". Niet iedereen begrijpt dat echter, en mensen verwachten hun afval kwijt te kunnen. Dat komt echter met een grote kost.
Er zijn hier wel wat wetenschappelijke experimenten rond gedaan. De uitkomst was minder zwerfvuil als er geen vuilnisbakken staan. Maar ik weet niet of die conclusie opgaat voor stations.
Geen vuilnisbakken geeft een signaal "neem uw afval mee". Niet iedereen begrijpt dat echter, en mensen verwachten hun afval kwijt te kunnen. Dat komt echter met een grote kost.
Er zijn hier wel wat wetenschappelijke experimenten rond gedaan. De uitkomst was minder zwerfvuil als er geen vuilnisbakken staan. Maar ik weet niet of die conclusie opgaat voor stations.
Het is het bekende verhaaltje: mensen die met plezier hun afval in een vuilnisbak dumpen zijn weer de dupe. Het is één van dé kenmerken van onze samenleving: wie goed wil doen, wordt gestraft en de echte vrijbuiters komen eronderuit. Niet dat zij hun vuil nu niet gewoon als zwerfvuil achter zullen laten, natuurlijk.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
-
BVG1988
- Contacteer:
Het viel alvast erg op. Ik ben 3 weken geleden geweest naar Thieu, een station met in het weekend twee-uurlijkse verbinding, dus met ook minder reizigers als Groot-Bijgaarden en daar stonden gewoon wel de 3 verschillende vuilbakken (pmd, papier, rest) als gekend in de grote stations.
-
ovspotter_be
Zal er misschien ook vanaf hangen wie die vuilnisbakken komt legen, ik weet dat er op veel plaatsen een samenwerking is hiervoor met het lokale gemeentebestuur.