Welter: Neem zo snel mogelijk spoortunnel in dienst

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Ruben
Berichten: 344
Lid geworden op: 01 feb 2006, 00:36
Locatie: Brugge

Bericht door Ruben »

FLV-FGSP schreef:
Mechanik schreef:6 maanden achter op schema voor zo'n groot bouwwerk is heel redelijk vind ik
In de oorspronkelijke planning stond december '05.
En volgens mij stond er voor het gelijkvloers (commercieel niveau) 2003.
trainman
Berichten: 156
Lid geworden op: 05 feb 2006, 19:47
Locatie: Herzele

Bericht door trainman »

Kun je je één bedrijf voorstellen dat een dergelijke investering doet en eens de bouw ervan af is nog een paar maand wacht om deze in gebruik te nemen ? :shock:
Niet enkel voor de Antwerpse tunnel is er blijkbaar geen haast bij om hem te gebruiken. Ook de 4 sporen tussen Brussel en Leuven zijn bruikbaar (op het deel Schaarbeek - Zaventem na), maar ook daar wordt er nog steeds een dienstregeling gehanteerd alsof er maar 2 sporen zijn.

Naast alle andere foute investeringen en aankopen is dai nogmaals het zoveelste bewijs van de minachting van de NMBS voor zijn klanten. Want ZIJ (de NMBS) zijn er niet klaar voor, terwijl de reiziger het heus wel zal snappen hoe de vork aan de steel zit.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

da 36N niet in dienst komt kan ik snappen momenteel zit in schaarbeek een flessenhals ni echt wijs er al zoveel treinen door te sturen, tijdens de spits loopt het om die reden nog steeds spaak daar
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Bericht door Shrek »

Steven schreef:da 36N niet in dienst komt kan ik snappen momenteel zit in schaarbeek een flessenhals ni echt wijs er al zoveel treinen door te sturen, tijdens de spits loopt het om die reden nog steeds spaak daar
ik dacht dat ze 36N al wel gebruikte voor sommige treinen?
maar zoals steven zegt: het maakt toch niet uit. De snelheid is op de beide lijnen (36 en 36N) even hoog, dus 2 treinen naast elkaar moeten elkaar toch voorlaten in diegem :roll:
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

momenteel is de 36N zelfs trager 120 en dit zeker nog tot ergens in maart, een nieuwe lijn moet namelijk ingereden worden he :-) de lijn 36 is al 160 vanaf zaventem
Bert

Bericht door Bert »

Steven schreef:momenteel is de 36N zelfs trager 120 en dit zeker nog tot ergens in maart, een nieuwe lijn moet namelijk ingereden worden he :-) de lijn 36 is al 160 vanaf zaventem
De laatste keer heb ik er ook nog zitten mee lachen toen ik de gewone IC aan 160km/u zag en de Thally's er achter aan 120km/u :lol: :?
Konden ze dat niet omdraaien voor die tijd van inrijden?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

tegen einde maart ergens zou da aangepast worden zodat ook de middenste sporen 160 zijn
carlos

Re: Welter: Neem zo snel mogelijk spoortunnel in dienst

Bericht door carlos »

FLV-FGSP schreef:Uit de GvA van 10 febr:
Het gaat de jongste tijd niet goed met de stiptheid van de treinen in het woon-werkverkeer. In de provincie Antwerpen wordt geklaagd over de structurele vertragingen op onder meer de verbindingen Essen-Brussel-Charleroi-Dinant, Turnhout-Brussel-Manage en Antwerpen-Brussel-Nijvel. In 2005 is de stiptheid volgens de omstreden leer van Infrabel, de beheerder van de Belgische spoorinfrastructuur, met 0,9 procent gedaald tot 94,8 procent. Dit percentage, een gemiddelde, is mét neutralisatie van oorzaken door derden (zelfdodingen, incidenten op overwegen, werkzaamheden op het spoor, vertragingen op buitenlandse netten enz.) De reiziger neutraliseert niet!
Vertragingen zijn vertragingen. Maar ook het stiptheidspercentage zonder neutralisatie, 91,9 procent, geeft een vertekend beeld. Infrabel gooit alles op één hoop: het niet zo stipte woon-werkverkeer en de meestal stipte avond- en weekendtreinen. Afgeschafte treinen, die reizigers vaak forse vertragingen bezorgen, tellen niet mee. Gemiste aansluitingen vind je evenmin terug in het stiptheidspercentage van Infrabel.
Bovendien gelden alle treinen met minder dan vijf minuten vertraging als stipt. Het wordt de hoogste tijd dat de NMBS-groep afstapt van de voor veel forenzen ongeloofwaardige stiptheidscijfers. Hoe stipt is het woon-werkverkeer zonder neutralisatie? Dat wil de dagelijkse treinreiziger weten. Die cijfers zijn beschikbaar. Op de spoorlijnen 25/27 is de stiptheid bijzonder slecht. Dat heeft voor een belangrijk deel te maken met werkzaamheden en de nog beperkte capaciteit van Antwerpen-Centraal. De forenzen kijken dan ook reikhalzend uit naar de ingebruikneming van de noord-zuidverbinding.

De spoortunnel moet de stiptheid van het treinverkeer van en naar Antwerpen significant verbeteren Maar de noord-zuidverbinding zal niet, zoals nochtans gepland, op 10 december 2006 maar pas vanaf 1 april 2007 beschikbaar zijn. Op dezelfde dag als de hogesnelheidslijn (HSL) naar Nederland. Heeft Infrabel-dochter TUC Rail de werkzaamheden niet goed gepland? De kans dat de reiziger al van meet af zal kunnen profiteren van de tunnel, is vandaag gering. De NMBS past haar dienstregeling maar twee keer per jaar aan, in juni en december. Operator NMBS moet een uitzondering maken en zo snel mogelijk de samenleving laten profiteren van de nieuwe spoorinfrastructuur die miljarden heeft gekost. Dat geldt ook voor de HSL, in het bijzonder de stopplaats Noorderkempen in de gemeente Brecht.
De intercitytreinen Antwerpen-Brussel-Charleroi zouden Noorderkempen - en waarom niet Breda? - als vertrekpunt krijgen. Een héél verstandige beslissing. De trein wordt dan voor veel automobilisten in de regio een aantrekkelijk alternatief. In een kwartier filevrij naar hartje Antwerpen en in circa vijftig minuten naar Brussel. Voorwaarde is wel dat bij Noorderkempen voldoende parkeerruimte wordt gecreëerd en dat de reizigers goed worden onthaald. Een aantrekkelijk stationsgebouw met de nodige voorzieningen is een must. Of bedriegt de gierigheid eens te meer de wijsheid?

Herman WELTER
charleroi - breda joepie weer een trein vol gedrogeerde zombies
WimV

snelheden lijn 36 en 36N

Bericht door WimV »

Kan iemand eens duidelijk de toegelaten snelheden schetsen op lijn 36 en 36N? Van waar tot waar welke snelheden?
Voorlaten in diegem? In welke richting? Er is toch die nieuwe brug, zie dan ook de flessenhals niet goed in?

Wanneer wordt de snelheid opgetrokken tot 200 km/u zoals nog steeds staat aangekondigd op de NMBS site?
Wover

Bericht door Wover »

Snelheid vanaf net voor Schaarbeek: 90, van net voor de brug 140, vanaf net na de brug 160 tot Leuven, waar L36N overgaat in L2 (200kmph).

Op L36 (de zijsporen) is het 160 vanaf na de "oprit" in Haren tot waar L36N en L36 splitsen (L36N gaat dan over die rode grote brug in Leuven).

De snelheid zal denk ik niet opgetrokken worden tot 200kph, aangezien er perrons aan L36N liggen en ik niet denk dat de NMBS treinen tegen 200kph langs een station gaan laten vliegen. Stel u voor in de spits als het perron volstaat en er een trein zo snel voorbijrijdt...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

aaan 200 of 160 denk je da het verschil maakt? de mensen reageren nu al verbaasd als je zegt da die treinen er 160 rijden
Gebruikersavatar
e49memling
Berichten: 720
Lid geworden op: 27 feb 2006, 21:08
Locatie: Vlaams Brabant-Pajottenland

Bericht door e49memling »

Mechanik schreef:6 maanden achter op schema voor zo'n groot bouwwerk is heel redelijk vind ik
Probeer zelf maar eens op tijd te zijn, is ook niet gemakkelijk :D :D :D :D :D :D :D :D
Gregske

Bericht door Gregske »

Als Kempenaar en bipatride een voorstelletje.

Vertrekstation Breda, om het half uur een IC-trein naar Noorderkempen, Antwerpen-Luchtbal, Antwerpen-Cl. en Antwerpen-Berchem. Om het uur de IC naar Brussel (en Charleroi?) en een half uur later een IC naar Gent (met aansluiting naar ofwel Kortrijk & Rijsel, ofwel naar Brugge & Kortrijk).

Vertrekstation Roosendaal. Huidige dienstregeling stoptrein behouden. IR-trein Essen-Antwerpen-Brussel-... doortrekken tot in Roosendaal ter compensatie voor het wegvallen van de NS-internationaal aldaar. Dan houden ze m.i. nog voldoende keertijd.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Bericht door K V B »

Wover schreef: De snelheid zal denk ik niet opgetrokken worden tot 200kph, aangezien er perrons aan L36N liggen en ik niet denk dat de NMBS treinen tegen 200kph langs een station gaan laten vliegen. Stel u voor in de spits als het perron volstaat en er een trein zo snel voorbijrijdt...
In Duitsland heeft men hier anders geen probleem mee. Zelfs 220kph langs een perron kan daar. (Zie Berlijn - Hamburg bijv.)
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

men spreekt maar van boven 250 km/u van een HSL waar geen perrons naast de sporen mogen zijn, daarom ook dat het station noorderkempen twee afzonderlijk perronsporen heeft
Plaats reactie