Modernisatie M5
trouwens uw opmerkingen gelden even goed voor tweede klasse dan want M5 hebben over heel de lijn evenveel (of even weinig) comfort, in tweede klasse geen tafels, geen kapstok, geen vuilbak, altijd overvol (want enkel in gebruik in de spits). als ik dat dan zo bekijk vind ik dat evenmin tweede klasse waard en heb je aldus daar een gelijkaardig probleem
Sowieso kunnen ze echt iets heel mooi maken van deze treinen. Ik hoop wel dat de NMBS nu direct zo verstandig genoeg zal zijn om electronische displays te installeren, iets wat ze ook bij de M4's hadden moeten doen.
Vergeet ook niet dat die M5's indertijd tamelijk snel werden aangekocht omdat er toen een echt gebrek was aan zitplaatsen. Vergissingen van toen kunnen nu rechtgezet worden.....
En zoals ik al eerder zei....: wie van mening is dat eerste klasse zijn prijs niet waard is, wordt door niemand gedwongen een eerste klasse ticket of abo aan te kopen!
Vergeet ook niet dat die M5's indertijd tamelijk snel werden aangekocht omdat er toen een echt gebrek was aan zitplaatsen. Vergissingen van toen kunnen nu rechtgezet worden.....
En zoals ik al eerder zei....: wie van mening is dat eerste klasse zijn prijs niet waard is, wordt door niemand gedwongen een eerste klasse ticket of abo aan te kopen!
en wat doe je met gemengde trajecten?Merijn schreef: En zoals ik al eerder zei....: wie van mening is dat eerste klasse zijn prijs niet waard is, wordt door niemand gedwongen een eerste klasse ticket of abo aan te kopen!
gaat de nmbs dan ook abo's & ticketten voor gemengde trajecten aanbieden: lijn a eerste klasse, lijn b tweede klasse?
kwestie is dat nmbs eerste klasse tickets & abo's verkoopt terwijl zij op sommige treinen het eigenlijk niet aanbieden.
Wanneer gaat NMBS nou eens eindelijk werk maken van een standaard inrichting 1ste klasse (in elk type trein het zelfde luxueuze niveau?)
Als de dienst die verantwoordelijk is voor het materieel, hieraan niet kan voldoen, dan zouden de diensten die verantwoordelijk zijn voor het reizigersvervoer op zijn minst in staat moeten gesteld worden om elder materieel te huren.
Dit kan blijkbaar wel bij NMBS-Internationaal.
Ach, wat is nu het probleem met die eerste klasse. Ik moet zeggen, meestal heb je toch geen klagen met de inrichting hiervan, de enige "probleemkinderen" zijn M5 en AR41.
M5 is zoals nu al vaak gezegd over de hele lijn maar miniem, snel aangekocht, enz. AR41 is niet veel beter, veel klachten over het interieur (zetels, verlichting) om maar te zwijgen over hoe je daar milkshakes kan maken tijdens de stilstand. Ik denk dat de NMBS echt wel zijn best probeert te doen, en niet dat men opzettelijk voor slechte eerste klasse heeft gezorgd in deze stellen. AR41 kwam dan ook van een constructeur met een nogal bedenkelijke reputatie, maar blijkbaar had de NMBS hier geen weet van, of geen keuze te maken.
Een tijd geleden reeds aangehaald, maar de gemoderniseerde klassieke stellen hebben bvb wel een degelijke eerste klasse, en M4 dacht ik ook, dus het zal bij M5 ook wel beteren.
M5 is zoals nu al vaak gezegd over de hele lijn maar miniem, snel aangekocht, enz. AR41 is niet veel beter, veel klachten over het interieur (zetels, verlichting) om maar te zwijgen over hoe je daar milkshakes kan maken tijdens de stilstand. Ik denk dat de NMBS echt wel zijn best probeert te doen, en niet dat men opzettelijk voor slechte eerste klasse heeft gezorgd in deze stellen. AR41 kwam dan ook van een constructeur met een nogal bedenkelijke reputatie, maar blijkbaar had de NMBS hier geen weet van, of geen keuze te maken.
Een tijd geleden reeds aangehaald, maar de gemoderniseerde klassieke stellen hebben bvb wel een degelijke eerste klasse, en M4 dacht ik ook, dus het zal bij M5 ook wel beteren.
De M5 zijn inderdaad minder over gans de lijn, vandaar dat ik hiermee nog vrede neem.
Maar MW reeks 41 = lucht kopen, als de NMBS daar werk wil van maken, en de 1ste klas in de MW reeks 41 wil verbeteren vind ik het ok, maar het is het eerste dat ik er van hoor.
Ik hoop dat die theorie dan eens in de praktijk wordt vertaald.
De NMBS had toch voor de MW reeks 41 gekozen voor een goedkopere constructeur dan Bombardier, hieruit kunnen we dan weer eens besluiten, dat de gierigheid de wijsheid heeft bedrogen. Allemaal zaken die dus in de toekomst hopelijk niet meer zullen terug komen. Maar ja met de NMBS weet je nooit.....!
We mogen toch stellen dat iemand die een biljet 1ste klas koopt daar toch een meerdienst voor krijgt, in vergelijking met iemand die voor 2de klas kiest.
Een biljet 1ste klas kost, als ik mij niet vergis ongeveer 54 % meer dan één in 2de klas. Dus mag je hiervoor toch iets meer krijgen.
De NMBS weet altijd wel de prijs van 1ste klas MAAR wat je ervoor krijgt dat is wat minder, dan vooral in die MW 41.
Daarnaast vind ik het ook nogal discriminerend dat sommige B-dagtrips of andere zaken niet combineerbaar zijn met een klasseverhoging.
Hieruit kunnen we dan besluiten dat de NMBS, enkel treinreizigers 2de klas wil korting geven. Tegen haar reizigers 1ste klas zegt de NMBS dan: jullie zijn gewoon veel geld te betalen, doe maar verder.
Maar MW reeks 41 = lucht kopen, als de NMBS daar werk wil van maken, en de 1ste klas in de MW reeks 41 wil verbeteren vind ik het ok, maar het is het eerste dat ik er van hoor.
Ik hoop dat die theorie dan eens in de praktijk wordt vertaald.
De NMBS had toch voor de MW reeks 41 gekozen voor een goedkopere constructeur dan Bombardier, hieruit kunnen we dan weer eens besluiten, dat de gierigheid de wijsheid heeft bedrogen. Allemaal zaken die dus in de toekomst hopelijk niet meer zullen terug komen. Maar ja met de NMBS weet je nooit.....!
We mogen toch stellen dat iemand die een biljet 1ste klas koopt daar toch een meerdienst voor krijgt, in vergelijking met iemand die voor 2de klas kiest.
Een biljet 1ste klas kost, als ik mij niet vergis ongeveer 54 % meer dan één in 2de klas. Dus mag je hiervoor toch iets meer krijgen.
De NMBS weet altijd wel de prijs van 1ste klas MAAR wat je ervoor krijgt dat is wat minder, dan vooral in die MW 41.
Daarnaast vind ik het ook nogal discriminerend dat sommige B-dagtrips of andere zaken niet combineerbaar zijn met een klasseverhoging.
Hieruit kunnen we dan besluiten dat de NMBS, enkel treinreizigers 2de klas wil korting geven. Tegen haar reizigers 1ste klas zegt de NMBS dan: jullie zijn gewoon veel geld te betalen, doe maar verder.
Lijkt me eigenlijk logisch: je bradeert niet met je topproduct. Erger is dat deze reizigers (65+, etc.) daardoor vaak zonder bijbetalen in eerste kunnen komen zitten, als de zitplaatsen in 2de "op" zijn. Dat is pas onrechtvaardig tegenover de reizigers die extra betalen. Ik heb soms heimwee naar de M1 en K-rijtuigen: daar was de eerste klasse gewoon afgesloten van de rest van de trein. Fraudeurs zaten als eenr at in de val, en je had ook niet al die reizigers die voortdurend van de ene kant van de trein naar de andere lijken te verhuizen.Duikbril AM86 schreef: Daarnaast vind ik het ook nogal discriminerend dat sommige B-dagtrips of andere zaken niet combineerbaar zijn met een klasseverhoging.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
AR41 daar zijn geen enkele plannen voor, ik denk niet dat je daar de eerste 10-15 jaar veel zal aan zien veranderen, die stellen zijn amper 6-7 jaar oud. Ik denk dat de NMBS zich ook wel iets anders had voorgesteld bij die stelletjes hoor (ik dacht dat het ook de bedoeling was een neus te hebben meer in de zin van een 13), maar zoals al zo vaak aangegeven is dit een kleine flop. En misschien ook wel de schuld van de NMBS dat er nooit een prototype is gekomen.Maar MW reeks 41 = lucht kopen, als de NMBS daar werk wil van maken, en de 1ste klas in de MW reeks 41 wil verbeteren vind ik het ok, maar het is het eerste dat ik er van hoor.
Laatst gewijzigd door Dietrich op 19 feb 2007, 19:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Lijkt me inderdaad logisch, maar behalve de Go-Pass, de kinderbiljetten en de 65+ lijken me er niet zoveel promoties te bestaan die je niet ook in eerste kunt kopen. B-evenementen, B-dagtrips, Rail-Pass, KeyCard... ze bestaan allemaal voor eerste ook.Duikbril AM86 schreef:Dus volgens jouw mogen reizigers 2de klas wel gebruik maken van promoties maar reizigers 1ste klas niet?
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
De NMBS moet altijd de constructeur kiezen die het goedkoopst kan bouwen aan de gestelde voorwaarden, aangezien het over een openbare aanbesteding gaat (dat is toch wat ik heb gehoord).Duikbril AM86 schreef:De NMBS had toch voor de MW reeks 41 gekozen voor een goedkopere constructeur dan Bombardier, hieruit kunnen we dan weer eens besluiten, dat de gierigheid de wijsheid heeft bedrogen.
Als dat zo is dan neem ik mijn woorden terug.overweg13 schreef: Lijkt me inderdaad logisch, maar behalve de Go-Pass, de kinderbiljetten en de 65+ lijken me er niet zoveel promoties te bestaan die je niet ook in eerste kunt kopen. B-evenementen, B-dagtrips, Rail-Pass, KeyCard... ze bestaan allemaal voor eerste ook.
Mijn excuses.