Steven schreef:voila dat vind ik nu is ne uitleg waardig en ni zomaar iets of wat uit een krant over benelux treinen geschreven door iemand die wel ergens een klok hoort maar de klepel niet weet hangen
dank u bart
Wat betreft de berichtgeving in de pers zou ik toch het volgende willen zeggen:
1. Het aantal journalisten in ons land die iets afweet van spoorwegen is op enkele vingers te tellen. De meeste kennen nog niet het verschil tussen een lokomotief en een motorstel, hoe kan je dan objectieve informatie verwachten?
2. Ook de NMBS-groep treft volgens mij schuld in de verkeerde berichtgeving. De informatie verstrekt door de woordvoerders van de NMBS-groep is dikwijls heel summier en simplistisch. Als de woordvoerder van Infrabel zegt dat er problemen zijn met de IC-B door 'tractieproblemen' zonder meer uitleg, dan kan een journalist, niet gehinderd door enige kennis terzake, daar van maken wat hij wil.
De actuele informatie op de website van de NMBS is al helemaal onbestaande en Infrabel heeft zelfs nog steeds geen website.
In Duitsland heeft men bv. een tv-zender (Bahn TV) die 24h per dag, 7 dagen per week, niets anders uitzendt dan nieuwsuitzendingen en documentaires over de werking van de spoorwegen. Die zender is trouwens ook hier via satelliet te ontvangen en kan ik aan iedereen aanraden die geinteresseerd is in spoorwegen. De documentaires zijn meestal zeer interessant.
3. Ik zou toch de problemen niet minimaliseren. Ook al zijn er misschien maar 1 of 2 treinen per dag die problemen hebben, dan is dit nog zeer vervelend voor de honderden reizigers die daardoor veel te laat op hun bestemming komen of een aansluiting missen.
De NMBS had perfect op voorhand kunnen weten dat er mogelijk problemen gingen optreden op de IC-B met het bestaande materieel en had dus nooit de beslissing mogen nemen om de IC-B nu reeds door de tunnel te sturen.