Nieuwe seinen op de lijn 15 tss Mol en Herentals
Nieuwe seinen op de lijn 15 tss Mol en Herentals
Vandaag ben ik de lijn 15 tss Mol en Herentals gaan verkennen.
Wat me daarbij opviel is dat er veel werken aan de gang zijn aan de overwegen en er veel nieuwe seinen bijgeplaatst worden.
De oude gemetste cabines aan de overwegen gaan blijkbaar vervangen worden door metalen exemplaren. Bovendien blijkt dat men de bediening voor de overwegen gaat vervangen. Het is daar een overal het systeem via de spoordetectie en deze liggen er gewoon los naast de sporen.
Foto 1 is genomen tss Mol en Geel.
Foto's 2 en 3 zijn genomen aan het station van Olen.
Wat de seinen betreft viel het me op dat er veel bijgekomen zijn, sommigen vervangen ook oude. Zo komen steeds met 4 in blok voor. Voor alle duidelijkheid: ze zijn nog niet in gebruik!
Dat er zoveel bijkomen, is dat om meer treinen tegelijk te kunnen laten rijden? En komt de snelheid daardoor dan niet lager te liggen aangezien de seinen korter bij elkaar komen te liggen?
Wat me daarbij opviel is dat er veel werken aan de gang zijn aan de overwegen en er veel nieuwe seinen bijgeplaatst worden.
De oude gemetste cabines aan de overwegen gaan blijkbaar vervangen worden door metalen exemplaren. Bovendien blijkt dat men de bediening voor de overwegen gaat vervangen. Het is daar een overal het systeem via de spoordetectie en deze liggen er gewoon los naast de sporen.
Foto 1 is genomen tss Mol en Geel.
Foto's 2 en 3 zijn genomen aan het station van Olen.
Wat de seinen betreft viel het me op dat er veel bijgekomen zijn, sommigen vervangen ook oude. Zo komen steeds met 4 in blok voor. Voor alle duidelijkheid: ze zijn nog niet in gebruik!
Dat er zoveel bijkomen, is dat om meer treinen tegelijk te kunnen laten rijden? En komt de snelheid daardoor dan niet lager te liggen aangezien de seinen korter bij elkaar komen te liggen?
- Bijlagen
-
- Spoordedectie 3.jpg (95.97 KiB) 5713 keer bekeken
-
- Spoordedectie 2.jpg (119.81 KiB) 5713 keer bekeken
-
- Spoordedectie 1.jpg (78.66 KiB) 5713 keer bekeken
het in blok zetten van 4 seinen (2 in elke rijrichting) is iets dat men al enige tijd toepast, de seinen komen niet noodzakelijk de snelheid verlagen, in tegendeel. nu op de sectie waar jij daar staat staan ze eigenlijk heeeeeeeeeeel ver uit elkaar.
wij onderscheiden verschillende soorten secties
korte
gewone
en lange (of mega lange)
op de lijn tussen mol en geel zijn het allemaal van die laatste soort tot op heden, nadien zal men in gewone secties gaan rijden, zodat de capaciteit van de lijn omhoog kan, vooral voordeling als men meer goederentreinen wil laten rijden op die lijn. ook voor het passagiersverkeer komt dit ten goede aangezien op deze manier de voorliggende sectie sneller vrij gemaakt word (wat nu niet het geval is met secties die soms groter zijn dan drie km)
wij onderscheiden verschillende soorten secties
korte
gewone
en lange (of mega lange)
op de lijn tussen mol en geel zijn het allemaal van die laatste soort tot op heden, nadien zal men in gewone secties gaan rijden, zodat de capaciteit van de lijn omhoog kan, vooral voordeling als men meer goederentreinen wil laten rijden op die lijn. ook voor het passagiersverkeer komt dit ten goede aangezien op deze manier de voorliggende sectie sneller vrij gemaakt word (wat nu niet het geval is met secties die soms groter zijn dan drie km)
Dag,Wover schreef:Tussen Herentals en Geel staan er nu denk ik maar een stuk of 5 seinen (per richting), afstand van ongeveer 10km geloof ik (kan ook 15 zijn)
Ik heb lijn 15 in 2001 eens in kaart gebracht, en als ik toen niet te veel fouten gemaakt heb, staan er de volgende seinen:
richting Herentals - Geel:
CF 2 - net na km 35.0, over de brug over de Kleine Nete, en net voor de Y Kruisberg (Y15/29);
A365 (dus bij km 36.5)
A376 (dus bij km 37.6)
CG2 (voor ow 103 - buurt km 39.0)
aankondiginssein m4 ongeveer 45.5
sein M4 (rond km 46.5 - in feite op het perron in Geel)
richting Geel - Herentals
P4 inrijsein Geel na ow 91 (km 47.0)
aankondigingssein fg2 bij ow 101 -km 40.4
FG 2 voor ow 103 - km 39.3
B376 (km 37.6)
B360 (km 36.0)
JE 2 ongeveer 34.7
De precieze km alleen voor de seinen Axxx en Bxxx - voor de andere seinen is de kilometeraanduiding een gewikte benadering.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13