agressie

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
Wover

Bericht door Wover »

Het dagje Luxemburg is helaas in het water gevallen.

Na de berichten gisteren dat alleen Brussel zou staken dacht ik om via Luik te gaan. Blijkbaar was dat ook geen goed idee.

De reis begon om 8.49. De IR trein naar Brussel-Zuid uit Turnhout kwam eigenlijk redelijk goed op tijd aan, maar op het perron werd al aangekondigd dat deze als stoptrein tot Lier zou rijden. Hierdoor hadden we een kwartier vertraging in Brussel-Noord, maar niet getreurd, ik had toch 20 minuten voor de IC-A te nemen, die dan nog eens een kwartier vertraging had.

Uiteindelijk zal ik rond 11.25 in Luik geweest zijn denk ik, en daar was mijn verbazing groot toen er geen enkele trein aangekondigd stond op de displays.

Na enkele minuten werd een IC trein naar Brussel aangekondigd van (ik geloof) 11.36, maar die verdween even daarna terug van de schermen. Daarna werd de Thalys naar Brussel-Zuid/Parijs aangekondigd, maar ook die verdween even later (ik had hem nochtans wel willen nemen, want het was maar €4 toeslag). Uiteindelijk kwam er dan toch nog een IC naar Brussel/Oostende (IC-A) om 12.06 geloof ik.

Aangezien het toen al wat laat zou zijn om nog via Brussel naar Luxemburg te sporen ben ik maar een terraske gaan doen op de Oude Markt in Leuven met een vriend die daar op kot zat

Rond 15u ben ik dan eens gaan kijken in't station, maar er stonden alleen breaks en ik had geen zin om in overvolle treinen zonder airco te gaan zitten. Bovendien was de IC trein naar Aarschot afgeschaft en die naar Mechelen zag ik ook nergens. Dan ben ik met de IC naar Brussel / Gent / De Panne (27 + M6 geloof ik) tot Brussel gespoord om daar nog eens te toestand op te meten en te kijken of er een trein min of meer in mijn richting ging. Ik was daar rond 15.00u, en toen stond de IR trein naar Turnhout nog niet op de displays, dus ik wist ook niet of die ging rijden of afgeschaft ging worden. De IC-B stond al als afgeschaft, maar geen nood, want om 15.44 zou er nog een IC moeten komen.
Het perron stond helemaal vol en de L-trein van 15.36 stond nog aangekondigd, maar werd even later afgeschaft. Daarna werd aangekondigd dat de IC trein (met 2*27 + M6) zou gaan rijden als stoptrein. Daarmee ben ik dan tot Mechelen met meer dan een kwartier vertraging gespoord en daar stond de IR naar Turnhout aangekondigd met "slechts" 5 minuten vertraging, dus ben ik daar maa uitgestapt.
Uiteindelijk had hij in Herentals een kleine 10 minuten vertraging en was ik dus rond 17.20u thuis ;).

Wat mij opviel was dat de meeste (zoniet alle) treinen wel reden, maar dat ze door gebrek aan TBG gewoon doelloos door de station reden, of wel stopten, maar de deuren niet losten, aangezien er geen TBG was om ze te lossen.

Achja, better luck tomorrow dan maar zeker :P
peter74

Bericht door peter74 »

Het wordt hoog tijd dat er eens iets aan de veiligheid van die mensen gedaan wordt. Agressie moet bestreden worden. Hoe ze dat doen is niet mijn taak maar het wordt stillaan hoog tijd.
Spijtig dat het natuurlijk weer de (in de meerderheid brave) reizigers die er de dupe van zijn.
Een voordeel had het natuurlijk wel: Hierop lijn 52 reden weer eens AM-96 duikbrillen, die veel veiliger zijn om in en uit te stappen op die lage perrons. :) :) :)
Gregske

Bericht door Gregske »

Ach joh, breek al die sporen maar open, wat heb je nu aan de NMBS? 8)

Mijn Toyota en mijn IVECO staken niet 8)
Dietrich

Bericht door Dietrich »

Dan zal ik mij als student ook maar een wagen van een 5000-10000 EUR aanschaffen, mijn maandelijks inkomen is ongeveer... even denken... misschien 75 EUR. Dat zal mij een kleine 6 jaar sparen kosten.

Het alternatief is de bus... nee danku, een halfuur langer onderweg, veel meer mensen op elkaar gepakt, geen plaats voor bagage... :roll:
Dietrich

Bericht door Dietrich »

peter74 schreef:AM-96 duikbrillen
Dat zijn 2 verschillende zaken, een duikbril is een AM86, AM96 zijn de Deense neuzen.
peter74

Bericht door peter74 »

Dietrich schreef:
peter74 schreef:AM-96 duikbrillen
Dat zijn 2 verschillende zaken, een duikbril is een AM86, AM96 zijn de Deense neuzen.
Sorry, sorry, typefoutje. (van de warmte zeker :oops: )
Jonathan

Bericht door Jonathan »

Richting Oostende viel het nog wel mee. De IC A werd tot in Gent-St-Pieters vervangen door de IC G en de meeste IC C reden nog door naar Oostende. Voor de 8005 waren er geen treinbegeleiders. Onze treinbestuurder heeft dan maar de trein leeg naar Oostende gestuurd. We zagen hem tien minuten voor normaalgezien vertrekuur, leeg door Brugge rijden. IC G 1838 bracht mij naar huis. Hij had 43 minuten vertraging, ikzelf 4 min, mij Ma 5 min, mijn Pa doet er al 2 uur over om van Brussel-Centraal naar Oostende te raken en hij is nog maar in Gent. Je moet geluk hebben.

O ja, ik had vanmorgen geen vertraging 8)

Iemand een overzicht van de stakende depots?
Adler

Re: Hoe lang nog ?

Bericht door Adler »

Kalimero schreef:Waar ik vooral problemen mee heb, is dat we gewoon niet weten waar we aan toe zijn. Dat is één van de redenen waarom ik vanmorgen niet op de trein ben gestapt: ik zou misschien wel in Brussel geraakt zijn, maar het risico op een ellendige avondspits leek mij te groot.
Net op het nieuws van 15h gehoord dat de staking nog steeds aan de gang is. Blijkbaar heb ik er goed aan gedaan om thuis te blijven.
Kalimero, blijkbaar heb je de goede beslissing genomen. Vanavond heb ik kunnen de bus en taxi nemen van Mechelen naar Heide. Ben meer dan 3 uur onderweg geweest, kostprijs: meer dan 40 euro. Ik zal de rekening naar Descheemaecker sturen. Plezante dag.
ThomSten

Bericht door ThomSten »

Ik had een paar dagen geleden al gepland in de buurt van Spa te gaan fotograferen. (hier: http://ov.thomsten.com/trein/lijn44/ )
'k Was nog aan het twijfelen of ik gisteren of vandaag zou gaan, maar heb dan uiteindelijk voor vandaag gekozen.
Gisteravond al mijne Go-Pass ingevuld voor de heenrit voor vandaag, en dan gaan maffen.
Toen ik efkes in mijn beddeke lag, kwam mijn broer mij zeggen dat ze morgen (vandaag dus) gingen staken in 't treinbegeleidersdepot van Brussel-Zuid.
Bon, best, daar heb ik op zich niet veel last van, den IC A (Oostende - Eupen) die wordt toch gedaan door de depots van Oostende en Welkenraedt.

Goed. Mafmaf, zzzzzz in den nacht.
Dan loopt mijn wekker af.
Als ik beneden kom voor 't ontbijt een briefke op tafel waar mijn broer op had geschreven "grootschalige stakingen in heel het land staat op teletekst." Ik bezag dat zo eens, en dedju, Oostende stond erbij. Dat de stakingen zo goed als algemeen waren in Wallonië had ik in de haast niet gezien.
Maar bon, diegene die mij kennen zouden het raar vinden als ik het niet ging proberen om daar tóch te geraken. Ik laat me niet afschrikken door een hoopke TBG's die een bekke in 't wilde weg gaan staken om de mensen aggresief te krijgen (of zoiets)(...)
Goed, gelukkig was ik ruim op tijd, zodat ik een half uur eerder kon vertrekken dan voorzien, zodat ik de trein van Ukkel naar Brussel kon vervangen door de Brusselse tram, die gaat trager, maar zo speel ik op zeker, nietwaar. :wink:
Aangekomen in Brussel-Zuid (Na iets minder dan een uur van mij thuis, normaal ook ongeveer 40 minuten, niet veel verschil dus) keek ik op de vertrekschermen.
Twee (2!) treinen stonden erop. Nen Thalys naar Parijs en den CR naar Leuven. Bon, ik zal diene CR maar pakken zeker? Da's wel een veredelde stoptrein, maar alla, Leuven is een stukje dichten bij mijn doel, nietwaar?
Ikke dus op diene CR. Zat wel een beetje volk op. Niet meer of minder dan anders.
Den CR bolde door den pijp (Noord-Zuid-verbinging) in Brussel.
Nergens andere treinen te zien op deze slagader van het Belgische spoorwegnet. Een bijzonder rustige dag voor de 6 meest bereden sporen van de wereld (geen verzinsel, overgens). Dan komen we aan in Brussel-Noord. Ik zie door het raamke van den trein dat op het tegenovergelegen spoor de IC naar Eupen van 10u06 is aangekondigd. Mijn voorziene trein. :D
Ik verliet dien CR dus rap in Brussel-Noord.
Den IC A stond inderdaad aangekondigd, maar met 20 minuten vertraging. Bon, das niet den eerste keer voor deze vrij vertragingsgevoelige as.
Dan ben ik eens gaan zien op 't grote vertrekbord in de hal. Alle treinen stonden erop! :shock: :shock:
Maar 4 treinen te laat (waaronder mijnen IC A) en 3 anderen afgeschaft. De rest reed gewoon normaal. ('t was toen 10u05)
Maar die lege schermen in Brussel-Zuid dan??? Wie staakte er nu eigenlijk?
Goed ja, den saaie IC A tussen Brussel en Verviers. Vooral 't stuk tussen Leuven en Luik (wat een half uur duurt) is erg saai, omdat het bijna heel den tijd parralel loopt met de autostrade.
Dien 20 minuten vertraging heeft em niet meer kunnen inlopen, we kwamen dus 20 minuten te laat in Verviers. In normale omstandigheden had ik mijn stoptreintje naar Spa gemist. Maareuh, er stond ook hier geen enkele trein aangekondigd, op de IC A na. En vanuit het stationsgebouw, wat boven de sporen ligt, hebde mooi zicht op de sporen, en inderdaad, geen enkele trein.
Bon, nu zat ik in Verviers, 15 km van waar ik heen wou, staakten die pokke-Walen totaal. Ik kon der nog komen met nen TEC-bus, maar goed, zonder treinen zijn mijn fotopunten ook niks waard natuurlijk.
Dan maar weer terug in die saaie IC A naar Brussel.
Weer anderhalf uur in die trein. Ik heb wel mijne Go-Pass voor de terugreis niet ingevuld. Ik was er immers niet geraakt. Toen de TBG kwam contoleren vond hij het nog best ook.
Bon, drie dutjes, en twee flessen water later komen we weer aan in Brussel-Zuid. Het was intussen kwart over 2.
Op de schermen weer zo goed als niets... Ik snap er niets van.
Bon, geen treinen dus. Ook geen zin om een tramkaartje te betalen (mijn 10-rittenkaart was vol) Gelukkig is er nog den bus, die van Brussel-Zuid recht naar Alsemberg bolt, op een trage manier, dat wel. En de bussen van De Lijn zijn toch gratis voor mij. Doof zijn heeft toch nog ergens voordelen, nietwaar. :wink:
Goed, weeral bijna een uur op die warme bus, die veelal vaststaat in 't Brussels verkeer.
Thuisgekomen mij op 't terras gezet met laptop.
Mijn broer kwam van school een uur later dan ik. Op dezelfde manier, ook met dienen ambetante bus (die ik anders nooit neem).
Mijn broer zei dat er in Brussel-Zuid wel veel treinen vertrokken, en dat ze veel dingen afriepen. Waarom stond dat dan niet gewoon op de schermen zoals in Brussel-Noord??? Ja ik ben doof, maar ook heel wat andere mensen stonden daar maar wat te staan in de hal onder de sporen. Dat omroepen werkt niet.
Geen schermen. Gemakzucht? Ook stakers? Niet te geloven...

Bon, ik ben dus niet in Spa geraakt, dan ga ik donderdag of zo wel weer opnieuw. De lente duurt niet eeuwig. Dan maar weer twee keer in die saaie IC A. Hopelijk niet voor niets zoals vandaag.
Shrek

Bericht door Shrek »

mooi verhaaltje thomsten, maar je kan toch ook gewoon langs tienen en landen naar luik? ik heb dat ook al gedaan en de TBG bekeek mij niet raar :P
Jonathan

Bericht door Jonathan »

De mensen niet op de verkeerde perrons te krijgen. Als ze bijvoorbeeld in Brugge gewoon de schermen hadden laten lopen, dan hadden al de reizigers voor de 1538 op het spoor 7A gestaan i.p.v. het spoor 4A. Om dit te vermijden zette men in o.a. Oostende en Brugge niet veel (om 18:10 stonden er in Brugge geen treinen aangeschreven) treinen op het bord.
ThomSten

Bericht door ThomSten »

Shrek schreef:mooi verhaaltje thomsten, maar je kan toch ook gewoon langs tienen en landen naar luik? ik heb dat ook al gedaan en de TBG bekeek mij niet raar :P
Ja, maar vandaag was 't wel 'een klein beetje' verstandiger om zo rap mogelijk in Brussel te komen. Trouwens Verviers - Luik is ook op de IC A. Dus.
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

Adler schreef:
260689 schreef:en het strafste van al op de website http://www.nmbs.be vind je weer niks 0,0 informatie over de staking.
Technisch kan dit en alle gegevens zijn beschikbaar in het Traffic Control Centre, maar blijkbaar wil men dit niet doen omwille van andere redenen.
Infrabel is niet eens in staat om van tevoren aan te kondigen dat treinen opgeheven worden. Sta je in Gent SP te wachten, trein wordt als "op tijd" aangegeven, vlak na vertrektijd dan eerst +10 en dan "afgeschaft". Bij een trein die uit Oostende komt moest dat al drie kwartier bekend zijn! Maar niks hoor, gewoon de reizigers voor de gek houden. Ik heb dit fenomeen bij verschillende treinen gezien.

Grrrroetjes,

Rian
Wover

Bericht door Wover »

ThomSten schreef:Ik had een paar dagen geleden al gepland in de buurt van Spa te gaan fotograferen. (hier: http://ov.thomsten.com/trein/lijn44/ )
'k Was nog aan het twijfelen of ik gisteren of vandaag zou gaan, maar heb dan uiteindelijk voor vandaag gekozen.
Wat een toeval, blijkbaar hebben we op dezelfde trein gezeten tussen Brussel-Noord en Luik. In Luik was ook niet veel te zien (ik wou naar Luxemburg via Gouvy enz), dus heb ik ook de IC-A teruggenomen, tot Leuven. Diezelfde IC-A waar jij mee bent teruggekomen waarschijnlijk.

Ik vond de rit tussen Leuven en Luik trouwens heel aangenaam. Het uitzicht op de velden is echt prachtig vind ik. Ik heb er enkele filmpjes van gemaakt, gemonteerd en op youtube gezet, maar het filmpje was blijkbaar wat te lang, dus ik zal ze morgen opsplitsen en online zetten voor de liefhebbers ;).
willem

Bericht door willem »

Hopelijk is het morgen gedaan met staken, er zijn vanavond nog altijd treinen afgelast heb ik gezien.

Ik zou niet graag treinbegeleider zijn morgen van een trein die vandaag afgeschaft is. Ze staken tegen het geweld, maar van al die wrevel vandaag zou wel eens geweld kunnen komen morgen...

Ik heb ook een beetje in de schade gedeelt. Deze ochtend was ik vroeger dan normaal (een trein naar Tongeren die een tussenstop in Aalter maakt), maar savonds was het een pak erger.

Zowel 16u53 als 17u12 (in Gent sint pieters) waren afgeschaft. Ze reden trouwens leeg naar Oostende rond 17u15 en 17u20. Ik versta dat niet dat ze geen twee mensen vinden om daar treinbegeleider te spelen...

Dan maar geprobeerd de trein van 17u38 te nemen, maar ze hadden op hetzelfde spoor (!!) een andere trein gezet (16u57 + 40min vertraging), zonder een spoorverandering van de IC G te doen. Dan maar een extra trein genomen om 17u40 (toch nog een positieve noot in dit stakingsgebeuren!). Juist voor de trein vertrok hoorde ik dat de IC G 10 minuten vertraging had, meer dan 5 minuten na de voorziene aankomstduur...
Plaats reactie