Ahum. Als Eurostar Carte Blanche-lid (het getrouwheidsprogramma van Eurostar) kon ik donderdag 19 april voor zero euro naar Londen (en terug natuurlijk).
Er waren ongeveer 50 genodigden, meestal mensen van Eurostar zelf en hun trouwe klanten (lees: reisorganisaties). En hier en daar een "gewone" klant zoals ik

Nog 208 dagen te gaan! Alles ligt op schema wist men ons te vertellen. De verhuis van Waterloo International naar St Pancras zal in één nacht gebeuren. Op 14 november zou het verkeer dan hervatten rond de middag:

Zoals dat gaat op zo'n evenementen, worden de genodigden in de watten gelegd. Mijn 2 dames-voor-de-dag (Marijke en Lydie) werken bij
EuroImmoStar(een filiaal van Eurostation) dat de inrichting van de stations voor zijn rekening neemt:

Uw reporter

Eerst kregen we nabij St Pancras van Richard Brown, de grote baas van Eurostar Ltd, een presentatie over Eurostar en de toekomstplannen (o.a. invoering van ticketless reizen):

Het aandachtige en aangename publiek. De dame vooraan op de eerste rij is de directeur verkoop en marketing voor Eurostar België (Anne-Françoise Piette):

Vervolg van het in de watten leggen: tijd voor enen (hum...) aperitief

In het gebouw loopt er ook een informatieve tentoonstelling over de hogesnelheidslijn tussen de Kanaaltunnel en de nieuwe terminal. Hier een verkleinde kopie van een boorkop voor de tunnels. Het glas op het tafeltje is het mijne

Een maquette van (links) het huidige station, rechts de aanbouw omdat de Eurostar-treinen te lang zijn voor de huidige perrons:

De maquette met zicht op de hoofdingang van St Pancras en daarachter de glazen overkapping. In het hoofdgebouw komt er een hotel (net zoals dat vroeger was):

Stratford en Ebbsfleet zijn 2 nieuwe stations in Kent. Ashford International zal een tweederangsrol krijgen. Zo zullen er geen directe treinen meer zijn tussen Ashford en Brussel. Opgelet: we spreken voortaan niet meer over de "CTRL" (Channel Tunnel Rail Link) maar over "High Speed 1":

Reuben (Eurostar) geeft vanop het bezoekersplatform uitleg:

Blikje op de uitbreiding van het station. Links de perrons voor binnenlands verkeer die door een (lage) glazen wand afgesloten worden van de Eurostar-perrons:

Fotootje van de Eurostar-perrons richting hoofdingang. Net zoals in Waterloo International zal de vertrek- en aankomsthall zich op de benedenverdieping bevinden. Via de glazen koepels zal er wel zicht zijn op de overkapping. De klok is momenteel een plastieken geval

Aan de echte zijn ze nog aan het werken.

Zo ziet het verlengstuk er uit van de straatzijde:

Het vernieuwde station krijgt de langste champagnebar van Europa!

Na de rondleiding (ondertussen was er ook iets te eten natuurlijk) kon je dan deelnemen aan een boottocht van Camden Lock naar Little Venice maar daar heb ik niet aan deelgenomen. Ik heb een tentoonstelling in de Tate Modern bezocht.
Op de trein zag ik "mijn" dames terug...

De bubbeltjes hebben een enorm voordeel: digestief en ze klimmen niet naar het hoofd

Voila. Zo hebben jullie toch ook een beetje kunnen meegenieten! Vandaag vrijdag 20 april was het de beurt aan de hoge pieten van de NMBS om in de watten te worden gelegd.