IJzeren Rijn

Alles over goederenvervoer in België.
KB

Bericht door KB »

Steven schreef: dat is ginder niet altijd economisch denken, maar wel eigen volk eerst (ja de ps kent die slogan ook). in dit geval is het dan een waal boven een vlaming.
Nee, het is "eigen kiezers eerst", een slogan die alle politieke partijen in dit land toepassen. De rest is bijzaak.
Steven

Bericht door Steven »

komt zo goed als op zelfde uit he, aangezien de ps een grote groep vertegenwoordigd hoeft da geen verdere tekst en uitleg en aangezien die ook sterk vertegenwoordig zijn binnen de nmbs zelf
Miljaarde

Bericht door Miljaarde »

Is het echt zo dat het depot montzen verdwijnt in 2008? Wat gebeurt er dan met de tb's?
Bibke

Bericht door Bibke »

Miljaarde schreef:Is het echt zo dat het depot montzen verdwijnt in 2008? Wat gebeurt er dan met de tb's?
Als je deze vraag stelt naar aanleiding van mijn stelling t.o.v. de reacties van de SP a politici in gevolge de uitlatingen van Di Rupo, dan moet ik wel zeggen dat dat een persoonlijke redenering is die volgens mij logisch is en waarbij Di Rupo duidelijk niet heeft stilgestaan.

Indien je die informatie van elders (beslissingsniveau) hebt, dan is mijn redenering dus helemaal eigentijds geweest.
13'erke

Bericht door 13'erke »

En heeft men al nagedacht over welke loks men gaat inzetten? Voor zover ik weet heeft de nmbs geen enkel deftig type dat onder 15 kV kan. Van de DB hun kant zullen ze een dure test en homologatieperiode moeten onderwerpen aan hun 189 (als die dan in ons land komt rijden)
B-carco heeft geen enkele interesse in de electrificatie aangezien ze zelf dieselloks willen aanschaffen.
Wie heeft er dan baat bij die electrificatie??? :?:
msts.be

Bericht door msts.be »

13'erke schreef: Wie heeft er dan baat bij die electrificatie??? :?:
Tot nu toe feitelijk alle operators , als ze een clausule in hun aankoopcontract voor homologering in verschillende landen opnemen.Natuurlijk is dit meerprijs , maar wees er zeker van dat deze meerprijs aanzienlijk kleiner is dan wanneer men zelf de toelatingsprocedure moet betalen.Misschien leg ik het volgende beter met een concreet voorbeeld uit.

Stel : De DB wil haar locs BR 189 laten keuren.OK , keuring verloopt naar wens en DB heeft de toelating , maar nu zijn er ook een aantal operatoren met dezelfde loc die op de dezelfde route willen rijden en dus een graantje willen meepikken van die toelating.Gevolg : DB heeft volle pot betaald en de andere maatschappijen rijden als het ware 'gratis' (afgezien van de kosten van het rijpad natuurlijk)..
Na een tijdje vind de DB dat dit oneerlijk is , eist schadevergoedingen van de betrokken firma's , de constructeur etc en de juridische winkel komt op gang.

Om dit te voorkomen zou in elk contract een voorgenoemde clausule moeten worden opgenomen , ongeacht hoeveel locs worden gekocht en/of er nog steeds onvergoedde ontwikkelingskosten zijn.Zo zal een operator bij aankoop van locs een vast bepaalde som keuringskosten worden aangerekend waarmee de constructeur de keuringskosten terugbetaald.Om het anders te zeggen : stel dat een keuring € 350.000 kost.De DB koopt als eerste locs en betaalt 10% daarvan als kost.De volgende weer , alhoewel voor de loc geen fysieke keuring meer nodig is betaalt hij wel mee voor het keuringsproces , de volgende weer enz enz.

Gevolg is dat nu iedere operator voor een deel aan de keuring heeft bijgedragen en dus met een eerlijke keuring rijdt.

Ik weet dat het bovengenoemde scenario serieus geïdealiseerd is omdat naast de loc-keuring ook het veiligheidscertificaat en vaste treinbestuurders nodig zijn , maar een eerlijke keuring is belangrijk en zorgt ervoor dat iedereen eerlijk rijdt en toch ieder zijn voordeel eruit haalt.
super1500

Bericht door super1500 »

Bibke schreef:Negatief advies Di Rupo over IJzeren Rijn is "ongehoord en dom"

Het Belang van Limburg: http://www.hbvl.be/nieuws/politiek/defa ... 6D9B721E9}

"Het negatieve advies van Elio Di Rupo en zijn Waalse regering in verband met de IJzeren Rijn is ongehoord, inconsequent en vooral dom." Dat stellen minister van Werk Peter Vanvelthoven en staatssecretaris van Overheidsbedrijven Bruno Tuybens vrijdag in een gesprek met Het Belang van Limburg.

De twee excellenties zijn wel zeer in hun nopjes met een brief van Camiel Eurlings, de nieuwe Nederlandse minister van Verkeer en Waterstaat, aan de Nederlandse Tweede Kamer. Daarin schrijft die dat ook voor Nederland het historische tracé in feite het beste is.

In een advies ter attentie van het provinciebestuur van Nederlands-Limburg schrijven Di Rupo en zijn Waalse regering dat de IJzeren Rijn "weggegooid geld" is omdat die ten nadele zou zijn van de Montzenlijn en zo ook slecht zou zijn voor de werkgelegenheid in Wallonië. Vanvelthoven en Tuybens noemen de reactie van Di Rupo "ongehoord, inconsequent en bovenal dom".

"Eens het Deurganckdok (in de Antwerpse haven) helemaal operationeel, komen er nog eens vijf miljoen containers per jaar bij. Om die van de weg te halen, is zowel de IJzeren Rijn naar het Ruhrgebied als de Montzenlijn naar Zuid-Duitsland en verder nodig", aldus de sp.a'ers.

Min reactie:

Inderdaad een domme reactie van de Heer Di Rupo.
De IJzeren Rijn zal nooit een concurrent zijn qua werkgelegenheid in het depot van Montzen. De reden is simpel, dit laatste depot zal op termijn verdwijnen.
De redenen zijn eenvoudig namelijk vroeger had Montzen drie functies, namelijk goederen treinen rangeren, het was een grensstation en het was verantwoordelijk voor de overbrenging van de treinen tussen Montzen en Aken-West. De eerste functie is al geruime tijd weggevallen omdat de treinen volledig gerangeerd worden in het station van vertrek bv. Antwerpen-Noord.
De tweede is ook weggevallen door het vrije verkeer van personen en goederen binnen de Europese Unie. En met de modernisering van de Lijn 24 kunnen de elektrische treinen rechtstreeks doorrijden naar Aken-West zonder stop in Montzen. Dus waar is dan nog de concurrentie met de IJzeren Rijn? Het depot Montzen is dus, economisch gezien, zo wie zo gedoemd om opgedoekt te worden wegens geen functie meer.
bizar dat SPA wel doet alsof ze de yzeren rijn willen maar tot nu toe hebben zij als baas van de NMBS (Haeck, Tuybens) en regeringslid ook niet echt willen investeren. (dat gene dat er nu is is slechts een 'pleister op een houten been' oplossing)
Bibke

Bericht door Bibke »

super1500 schreef: bizar dat SPA wel doet alsof ze de yzeren rijn willen maar tot nu toe hebben zij als baas van de NMBS (Haeck, Tuybens) en regeringslid ook niet echt willen investeren. (dat gene dat er nu is is slechts een 'pleister op een houten been' oplossing)

En dat heeft men dan nog te danken aan DLC, hoewel de NMBS met veel blabla de eerste rit verzorgde.
Trouwens heeft de NMBS daarna nog ritten gedaan over de IJzeren Rijn?
Steven

Bericht door Steven »

https://www.infrabel.be/portal/page/por ... 20d'Acier/

als je wat meer wil weten, voor diegene die deze info nog niet zouden weten, lengte, toegelaten massa's :-)

maak een kopie van de link, want door dat weglatingsteken werkt de url niet als je er op klikt, die acier moet er bij staan dus
groentje

Bericht door groentje »

Man, toch, wie in 's hemelsnaam heeft dat kaartje gemaakt? Duiseldorf (ipv Duisburg), Dürsen (ipv Düren), Manchen (ipv Mönchengladbach)...
Zou het toch een Franstalige zijn die het project belachelijk wil maken? :roll:
Steven

Bericht door Steven »

groentje schreef:Man, toch, wie in 's hemelsnaam heeft dat kaartje gemaakt? Duiseldorf (ipv Duisburg), Dürsen (ipv Düren), Manchen (ipv Mönchengladbach)...
Zou het toch een Franstalige zijn die het project belachelijk wil maken? :roll:
waarschijnlijk iemand die niet slaagde voor duitse aardrijkskunde :-)
Dieselfreak

Bericht door Dieselfreak »

Shrek schreef:beter hierin investeren dan al die miljoenen in autowegen steken :roll:
Wel eens gehoord van wegenbelasting en benzine-accijns?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
pietje

Bericht door pietje »

Dieselfreak schreef:
Shrek schreef:beter hierin investeren dan al die miljoenen in autowegen steken :roll:
Wel eens gehoord van wegenbelasting en benzine-accijns?
Gij gelooft misschien ook nog dat sprookje dat deze belasting en accijns voldoende zijn om alle Belgische wegen mee te betalen?
Dieselfreak

Bericht door Dieselfreak »

Misschien niet álle, maar het stoort me dat het vaak lijkt alsof men denkt dat automobilisten helemaal niet betalen voor hun gebruik. Iedere wagen brengt jaarlijks enkele honderden tot meer dan duizend Euro aan accijns en wegenbelasting op. Vermenigvuldig dat eens met de slordige 5 miljoen auto's die in België rondrijden. Hoeveel kom je dan uit?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Wover

Bericht door Wover »

Te weinig om de wegen te onderhouden en nieuwe aan te leggen, wees daar maar zeker van. Als je ziet hoeveel projecten zoals de Oosterweelverbinding kosten, dan heb je al bijna een heel jaarbudget opgesoepeerd als je er vanuit gaat dat enkel inkomsten uit belastingen worden gebruikt.
Plaats reactie